Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vanskelig å si noe om dette uten å vite noe om alder, tidligere treningserfaring, muskelstyrke, mål for treningen etc.

Men i utgangspunktet vil jeg si at det er bedre for normalt friske mennesker å trene med frivekter/manualer, da denne formen for trening ofte trener flere muskelgrupper samtidig, da kroppen må jobbe med å stabilisere og balansere. På denne måten kan øvelser med frivekter lettere overføres til det daglige livet - hvor man sjeldent er låst i en bevegelsesbane slik man er i apparater.

:)

Er det bedre og trene med manualer en med vektmaskiner? Har fått et styrke program for å gå ned i vekt av en PT, og omtrent alle øvelsene untatt biceps er på maskiner..

Som torunnJ sier, vet vi jo ikke noe om erfaring, bakgrunn etc. Vi vet jo heller ikke hva din treners langsiktige plan er - kanskje er det smartest å starte med maskiner, for så å gå videre til mer frivekter etter hvert? Det er jo ikke bare bare å kjøre igang med diverse øvelser hvis du aldri har gjort de før.

Snakk med din PT, så får du forhåpentligvis et bra svar. I verste fall har du bare fått et standardisert program, i beste fall en trener som tenker litt langsiktig :)

Maskiner er veldig "trygt" å anbefale for en nybegynner. På en veiledningstime på et senter setter de ofte opp maskinøvelser da det ikke kreves så mye innlæring av teknikk. Bevegelsesbanen blir veldig låst i maskiner og det settes mindre krav til støttemuskler - noe jeg ikke er særlig fan av.

Jeg vil anbefale frivekter fremfor apparater og dersom du har PT bør han absolutt kunne lære deg teknikk i øvelser med frivekter.

Annonse

Første programmet jeg fikk på gymmet var med maskiner, bortsett fra knebøy og utfall.

Gikk en måned før jeg var lei og skaffa meg en annen veileder som jeg hadde blitt anbefalt. Da blei det plutselig gøy å trene. Jeg elsker frivekter, føler jeg får mye mer ut av det enn maskiner.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg hørt på Oaz og ordna meg ett program med frivekter:)

Min mening er at det kan være fordel å bruke maskiner når man er ny, eller hvis du har muskler som henger litt etter. Grunnen er fordi det er lettere å få kontakt med muskelen slik at du utvikler en god "motorisk" hukommelse for muskelen, slik at det er lettere å treffe akkurat denne muskelen du ønsker uten at andre muskler blander seg inn i stor grad. Eks benkpress hvis mange bruker veldig mye triceps fordi de ikke har lært kroppen å bruke brystmuskelen skikkelig. Slet mye med dette før, men nå får jeg kontakt bare ved å tenke på muskelen omtrent. Maskiner har også sine fordeler ved at den gir en korrekt løftebane og er ofte mye mindre skadelig for ledd.

Fordeler ved å bruke manualer er at det stiller et større krav til stabilisering i musklene. Man får også ofte større traume av å trene med manualer, mye pga strekk.

Min anbefaling vil være å bruke både maskiner og manualer. Jeg har hatt stor fremgang ved å bruke maskiner og aktiveringsøvelser for muskler som har hengt litt etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...