Gå til innhold

Tips til urutinert nybegynner!


Badeanna

Anbefalte innlegg

Heisann! Dette er mitt første innlegg på forumet. Jeg er en jente på 16 år, som begynte å trene for rundt 4 år siden, i et moment hvor jeg ble veldig opptatt av å gå ned i vekt, og forbenne kalorier. Dette resulterte i et par slitsomme år med spiseproblematikk, hvor jeg rett og slett ødela kroppen min, alt av muskler og you name it. Kroppen min var rett og slett utmattet og meget dårlig ernært i altfor lang tid, noe som har gitt mange følger i ettertid, blant annet dårlig blodsirkulasjon, lite overskudd osv.

Nå derimot, har både kroppen og hodet stabilisert seg til det normale, og jeg lever et relativt sunt livt (om du ser bort ifra at jeg stresser alt for mye, spiser mye ferdigmat, og sjelden har tid til trening) Dette vil jeg gjøre noe med, og denne gangen er det styrke, mat, overskudd og generell velvære som gjelder. I forhold til dette, kunne jeg trengt et par tips fra dere med erfaring der ute.

Som dere sikkert skjønner, har jeg fra før av veldig dårlig styrke i kroppen. De siste ukene jeg har trent, har jeg blant annet prøvd markløft, knebøy osv. Planen er nå og starte på Starting Strenght programmet. Problemet mitt er at jeg blir så utrolig støl i kroppen i dagene etter (kan vare opp til 5 dager), som gjør at jeg mister all motivasjon, blir helt utmattet og greier såvidt å fungere normalt. Ja, jeg blir faktisk så ødelagt, og jeg greier rett og slett ikke å føle at jeg får noe igjen for det i denne tiden. I tillegg til dette aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med kostholdet mitt, ettersom ja, jeg har veldig dårlig tid i ukedagene, noe som resulterer i mye ferdigmat til de tidene det passer seg best. For ikke å glemme at sunn mat er dyrt! Og tiden, den strekker rett og slett aldri til.. Jeg har så og si fullt program hele uken, og de frie timene jeg har tilbringes veldig gjerne på sofaen enn på et treningsstudio. Konsekvensene er jo såklart at jeg føler meg urutinert, dvask og uenergisk. Så dette må gjøre noe med! Føler det ble få konkrete spørsmål her, men jeg håper dere kanskje kan ha noen tips til min situasjon? Isåfall, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at du vil begynne med et skikkelig bra program som Starting Strength. Det kan være litt tøft å komme i gang i starten, men etterhvert vil stølheten forsvinne. Det gjør imidlertid ingenting om du begynner litt forsiktig. Du kan f.eks kjøre kun 1 sett på hver øvelse (+ oppvarming) de to første ukene til du kommer inn i en god rutine og du blir vant til treningen. Så øker du til 2 sett og så etterhvert så mange som programmet tilsier.

Les litt rundt på forumet for mange gode oppskrifter. Finnes mye enkel og sunn mat som ikke tar lang tid å lage. Det viktigste er imidlertid at du spiser nok til å ha framgang på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo bra ut dette! Hvis du føler deg helt ødelagt etter øktene er det lurt å følge Oddis' råd om å kutte ned på settene, eventuelt på vekten. Med tiden bygger du opp en toleranse for trening, spesielt hvis du holder deg til fullkropp 3x i uka vil du etterhvert tåle mye juling før du blir særlig støl.

Kult at du har kommet frem til starting strength, da er du på rett spor! Les litt om teknikk og få evt. noen til å hjelpe deg.

Dette klarer du fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å lese et seriøst innlegg av en 16 åring. Du har skjønt mye og er på god vei allerede, prøv å holde på den gode selvinnsikten din:-)

Ellers jeg enig i det de andre skriver. Og angående mat: det trenger ikke være såå vanskelig, du må bare bli litt flinkere til å planlegge. Når du først har tid så lager du kilovis med sunn mat som du kan fryse ned i porsjonsbokser og spise siden :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være litt tøft å komme i gang i starten, men etterhvert vil stølheten forsvinne. Det gjør imidlertid ingenting om du begynner litt forsiktig. Du kan f.eks kjøre kun 1 sett på hver øvelse (+ oppvarming) de to første ukene til du kommer inn i en god rutine og du blir vant til treningen. Så øker du til 2 sett og så etterhvert så mange som programmet tilsier.

Hør på hva denne mannen sier! Jeg har en buddy som trener med meg som slet mye med det samme, men han startet rolig og nå trener han knallhardt!

Så deilig å lese et seriøst innlegg av en 16 åring. Du har skjønt mye og er på god vei allerede, prøv å holde på den gode selvinnsikten din:)

du må bare bli litt flinkere til å planlegge. Når du først har tid så lager du kilovis med sunn mat som du kan fryse ned i porsjonsbokser og spise siden :)

Lykke til!

Veldig enig i begge punktene!

Du må lage tid til mat, og sunn mat trenger ikke være dyrt, spørs på hvor kresen du er.

Ris koster ikke mye per kilo, heller ikke kylling, fisk osv.

Les mye på forumet og spør mye! Mange med mye kompetanse samlet på et sted her:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er ikke så bevandret i treningsverden, så jeg lurer på hva er Starting Strenght programmet? Er i startfasen på å trene opp kroppen selv, så om det er noen effektive treningsprogram, som også vil gi langvarige resultater, så er jeg hypp på å få de med meg :D

Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...