Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heheh, jepp! Som overskriften sier - fått pressa foreldrene mine inn på treningsstudio ;)

Nå har det seg slik at min far igrunn er ganske godt trent, kjører ski (alpint) flere dager i uka på høyt hobbynivå. MEN! Han har litt mage, som han gjerne vil ha bort!

Siden april-mai har han trent på et ganske så basic nybegynnerprogram jeg har satt opp til han, bare for å få inn grunnleggende styrke i både ben og overkropp. Han har slitt med et kne, så på sitt første program har han trent mye med å stå på bosu med en fot om gangen, gå/gå raskt på mølla og slik. Stort sett bare styrketrening i gode og sikre omgivelser - apprater :p

Nå er det dags å gi han flere utfordringer, men jeg vil legge mer vekt på å få unna pondusen, og samtidig styrke knær og øke styrke i ben. Det er egentlig disse øvelsene som er viktige for meg å få litt hjelp til :)

Hvor mye ville dere anbefalt av jogging på mølle og styrketrening samme dag? Han trener rundt 3 dager i uka, og jeg tviler på at han er særlig begeistret for splittprogram, eller jogge en dag og styrke to, etc. Ergo tenker jeg oppvarming på mølle, styrke, så jogg på mølle - eller noe lignende.

Noen forslag og gode tips å ta med på veien?! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11855-fattern-skal-begynne-%C3%A5-trene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

STRONG DAD har kanskje noen råd å komme med? :)

Haha... ja kanskje det :)

Jeg svarer jo i hytt å pine på ting jeg ikke kan så jeg kan gått svare her også :D

Eneste jeg kan noe om her er å få vekk noe av pondusen hvis det er magefettet du tenker på :)

[ATTACH]55193[/ATTACH]

Jeg VAR større enn ved start her. Starta på 107 kg og gikk ned til 102 sånn uten noe styrketrening (er nå 94 kg). Bare kosthold og noen gode gåturer på ca 4 km +

For å få skikkelige resultater så er nok kostholdet pri en for de rundt 40+. Her er det mye å hente, spesiellt på alkohyler og begrensingen av disse.

Jeg forstår ikke at du i det heletatt vurderer jogging for han. Det er jo skadebyggende ikke skadeforebyggende, spes for de rundt 40+... haha nå sa jeg det igjen. Jeg ville vurdert spinning eller roing. DEn elipsegreia er sikkert ok også men det ser dørgende kjedelig ut.

Hvis jeg skulle foreslått noe kun med tanke på pondus og han kun har 3 dager til rådighet så ville jeg brukt disse kun til kardio ved å gå turer, spinne eller ro. og fokusert på kost.

Eventuellt kan man gå helt bananas og kjøre styrke med påfølgende spinning eller annen kardio. ELLER legge kardio som gåturer ellers på dagen. Gjerne hver dag.

For øvrig så er det HAN som bør prioritere hva som bør prioriteres ;)

Har sikker skrevet dette rotete

post-13840-144408836653_thumb.png

Thanx!

Jo, så var det den trangsynte foreldregenerasjonen min, da.. "Men nå trener han, da kan du ikke komme og mase om kosthold oppå det igjen". Vi er DER liksom. Hehe.

Men ja, kostholdet har vel et stort forbedringspotensiale, og jeg tror også selv at det er her det er mest å hente.. Problemet er bare at han ikke er moden for å gi slipp på enkelte ting, og er overbevist om at brødskive med majones og salami på er sunt.. Litt satt på spissen selvsagt, men til hvert måltid er det brødmat, unntatt middag. Middag er forøvrig ofte kylling og rødt kjøtt, ikke store porsjoner. Prøver selvsagt å forklare litt, men ørene lukkes fort.

Strong dad - ja, han deler samme oppfatning som deg om at ellipsemaskinen ser dørgende kjedelig ut ;) Dessverre synes han også at spinning er det. Vil det være større nytte i å dra meg med han ut på sykkeltur om lag en gang i uka til å begynne med, evt få han til å lære seg gleden med musikk under trening? :p Så får han enten velge å sykle i regnet eller spinne inne i varmen :D

Hjalp det å kjøre en del kardio (spinn/roing) og kostholdsendring for å gjøre det første spranget ned i vekt hos deg? :)

Thanx!

Strong dad - ja, han deler samme oppfatning som deg om at ellipsemaskinen ser dørgende kjedelig ut ;) Dessverre synes han også at spinning er det. Vil det være større nytte i å dra meg med han ut på sykkeltur om lag en gang i uka til å begynne med, evt få han til å lære seg gleden med musikk under trening? :p Så får han enten velge å sykle i regnet eller spinne inne i varmen :D

Hjalp det å kjøre en del kardio (spinn/roing) og kostholdsendring for å gjøre det første spranget ned i vekt hos deg? :)

Sykkeltur er fint :) en gang i uka hjelper ikke stort men det kan bidra med motivasjon og en form for rutinetilvenning.

Spinning er jo kjedelig i seg selv men det er jo kicket man får ved å pushe seg gjennom noe som er litt på grensen av hva man klarer og progresjonen i formutviklingen som er det "kule".

Musikk under trening er helt klart noe å prøve. Jeg hører både på radio eller musikk når jeg gjør kardioting og tiden bare flyr :)

Jeg gikk som sagt ned 5 kg kun på kosthold og nesten daglige gåturer på minimum 4km. De resterende 8 tok jeg av etter jeg begynte å styrketrene og strikt kosthold + jevnlig kardio som gå og sykkelturer.

Jeg har ikke begynt kardio inne enda men planlegger spinning og roing når det blir kaldere ute.

Annonse

Heheh, jepp! Som overskriften sier - fått pressa foreldrene mine inn på treningsstudio ;)

Nå har det seg slik at min far igrunn er ganske godt trent, kjører ski (alpint) flere dager i uka på høyt hobbynivå. MEN! Han har litt mage, som han gjerne vil ha bort!

Siden april-mai har han trent på et ganske så basic nybegynnerprogram jeg har satt opp til han, bare for å få inn grunnleggende styrke i både ben og overkropp. Han har slitt med et kne, så på sitt første program har han trent mye med å stå på bosu med en fot om gangen, gå/gå raskt på mølla og slik. Stort sett bare styrketrening i gode og sikre omgivelser - apprater :p

Nå er det dags å gi han flere utfordringer, men jeg vil legge mer vekt på å få unna pondusen, og samtidig styrke knær og øke styrke i ben. Det er egentlig disse øvelsene som er viktige for meg å få litt hjelp til :)

Hvor mye ville dere anbefalt av jogging på mølle og styrketrening samme dag? Han trener rundt 3 dager i uka, og jeg tviler på at han er særlig begeistret for splittprogram, eller jogge en dag og styrke to, etc. Ergo tenker jeg oppvarming på mølle, styrke, så jogg på mølle - eller noe lignende.

Noen forslag og gode tips å ta med på veien?! :)

sliter han med kneet, er vel mølla noe av det verste han kan gjøre. Hvorfor mener du at han bør jogge i det hele tatt? Hvis det er for å "få bort pondusen" er prioritetene i rekkefølge

1. Kosthold
  2. Tung styrketrening
  3. Høyintensiv intervallbasert trening i en eller annen form. Trenger ikke være løping

Når det kommer til å styrke beina og knærne, er ettbein øvelser gull, og sørg for et fokus på baksiden, altså hamstring og gluteus. Det sørger man for ved å opprettholde vertikal skinnlegg, og ved å tråkke gjennom hælen.

øvelser

Bakover utfall

Bulgarske utfall

ettbeins RDL

Step ups

split squats

Hvis foreldrene dine lurer på hvorfor kosthold er viktig selv om man trener, kan du forklare at trening vil gjøre lite til ingenting med magefettet til faren din med mindre han skaper et kaloriunderskudd gjennom kosten. Termodynamikk 101.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...