Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vel, poenget er. Jeg ser og ler særs godt når dere poster slike "haha, se hvordan denne personen bare trener bare overkroppen" bilder. Spinkle bein og massive overkropper. Ler godt jeg altså, jeez lizm....Før det slår meg......ehhh, er jeg på vei den veien :S

Poenget er at jeg kjører styrke 3 ganger i uka, og så løper jeg 3 ganger i uka. 1 av disse dagene kjører jeg markløft, og for beina er det den eneste harde styrketreningen den får (og må inrømme at ryggen merker det mest).

Greia er at jeg var en real tjukkas for 4 år siden, ble singel, så ned på magen og tenkte "å faen".... Så jeg staret å jogge/tusle.....med kols-tendenser......

Så startet styrketreningen som startet med pushups hjemme, til å ende opp med et fullt sett hantler, og benkprett, chinsstang osv istedenor.

Ok, skal komme til poenget...Jeg trener nå benkpress på 105 kg x 6 x 4, og skuldre med handler på 24 og 30 kg....Og jeg skal løpe Oslo fullmaraton om et par uker, 4.2 mil (ok, jeg skal PRØVE å løpe 4,2 mil om ikke knærne streiker, men fuck it..må da prøves!). Hele greia er at om jeg kjører knebøy så fucker jeg opp løpinga for et par tre dager, og det går ut :(

Går finfint enn så lenge tror jeg. Er ikke så stor oventil enda, men regner med at etterhvert som tiden går så vil skillnaden bli større.

Er det egentlig noen løsning på dette? Eller må jeg bare prioritere :( Isåfall vil jeg evt bli maratonløperen med teitest utseende ever tror jeg. Får bare stå til. Elsker løping, elsker styrketrening.

Fortsetter under...

vanskelig å svare, for du stiller egentlig ikke noe konkret spørsmål, men av hva jeg forstår, så lurer du på hvordan du best kan kombinere styrketrening og langdistanseløping

En ting er sikkert: du vil ikke være en god maratonløper og ha kroppen til en fitnessatlet samtidig. det er kanskje heller ikke målet ditt men..

Her er saken: Langdistanseløping fucker opp beina/knærne dine. Fullstendig. Hvordan motvirke dette mest mulig? Styrketrening. Så med mindre du har planer om å konkurrere i maraton, vil kanskje det beste for deg være å alternere mellom å fokusere på styrke og løping, f.eks kjøre 3 styrkeøkter en uke, og kutte det ned til 1 økt neste uke. Du vil ikke få optimale resultater innen hverken fysikkforandring eller løpsresultater, men du kan kanskje få en sterke, friskere, og bedre kropp

Hei,

Du fremstiller det litt som at man ikke kan kombinere utholdenhet og styrketrening av bein. Om du aldri gir beina dine juling så skjønner jeg problemet – den ene gangen du tar knebøy, så har du sikkert gangsperre en uke etterpå. For oss som trener bein jevnlig (DO I?? haha) så tåler du en utholdenhetsøkt senere på dagen, eller dagen etterpå.

Du kan jo starte veldig forsiktig ved å kjøre knebøy med 60-70 % av det du klarer, og legge på 5kg hver økt. På den måten vil kroppen tilpasse seg, og du vil ha mindre problemer med DOMS.

Når det gjelder løpetreningen og den belastningen det gir på kroppen, så er det viktig at du trener variert og allsidig. Trener du ensformig, så blir belastningen mye større.

Maraton løping er ikke å anbefale for andre enn dem som trener dedikert og etter et regime som er satt opp av "folk som virkelig har greie på det". Det vil på sikt drepe knærne dine - asfalt er løpernes verste fiende. Har du lyst å kombinere kondisjonstrening og styrketrening innenfor en optimal fordeling, så anbefaler jeg motbakkeløping i Guds frie natur eller svømming som bærerne av kondisjonstreninga.

Selv kombinerer jeg motbakke i fjellterreng og styrketrening - knebøy hjelper meg til å løpe lenger før beina "surner". Og - jeg har større fremganger i RM i knebøy enn i både benk og markløft og det handler nok om at låra etterhvert har høyere treningstoleranse og restitusjonsevne enn både rygg, bryst, skuldre og armer. Enn videre vil fri-terreng løping virke som svært bra trening for stabiliserings og støttemuskulatur.

Kom deg bort fra asfalten og ut i naturen.

My five cents.

:)

Hei

Jeg løper nesten utelukkende i skogen. Bor rett ved siden av nordmarka. Har løpt løp som råskinnet og sliker skogsløp før, og liker mest det. Ang maratonnet er dette bare som en engangsgreie. Shit to do, before I die....om dere skjønner hva jeg mener. Har shoppet nye sko, er som å løpe på 2 madrasser, så får ikke vondt når jeg løper nå :)

Anyways, godt poeng med at det ikke er rart jeg får gangsperre når jeg gjør det såpass sjeldent. Om dere sier at det kan funke, så skal jeg prøve å smelle inn et par knebøy økter i uka, og så teste det ut (etter maratonnet that is).

Takk for gode svar :)

Annonse

Hei

Jeg løper nesten utelukkende i skogen. Bor rett ved siden av nordmarka. Har løpt løp som råskinnet og sliker skogsløp før, og liker mest det. Ang maratonnet er dette bare som en engangsgreie. Shit to do, before I die....om dere skjønner hva jeg mener. Har shoppet nye sko, er som å løpe på 2 madrasser, så får ikke vondt når jeg løper nå :)

Anyways, godt poeng med at det ikke er rart jeg får gangsperre når jeg gjør det såpass sjeldent. Om dere sier at det kan funke, så skal jeg prøve å smelle inn et par knebøy økter i uka, og så teste det ut (etter maratonnet that is).

Takk for gode svar :)

Vil ikke annbefale deg og trene tungt på bein mer enn maks 2 ganger i uka.. Trur det egentlig holder med 1 hard styrke økt på beina for deg om du løper mye i tilegg.

Ellers vil beina dine aldri få tid til og restituere seg. Men trener du bein tungt 1 gang fast hver uke så skal du ikke få gangsperra eller bli støl.

Ingenting er bedre enn om det holder med 1!

Hva med markløft forresten? Burde jeg kjøre dette samme dag som knebøy eller kjør det inn i programmet på en eller annen måte? Går jo litt på bein det også.

Det kan du egentlig gjøre som du vil med, selv liker jeg og ha markløft og knebøy på 2 forskjellige dager da dette er 2 baseøvelser som krever veldig mye energi. Vil ikke prestere like bra om jeg kjører begge to på samme dag.

Det kan du egentlig gjøre som du vil med, selv liker jeg og ha markløft og knebøy på 2 forskjellige dager da dette er 2 baseøvelser som krever veldig mye energi. Vil ikke prestere like bra om jeg kjører begge to på samme dag.

^Dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...