Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt å spise mer karbohydrater og prøver å slappe litt mer av med tanke på mat da jeg i det siste har begynt å bli litt for opphengt i hva jeg spiser. Gikk en stund på rundt 1000 kcal om dagen med ekstreme utskeielser innimellom og har prøvd å ta et oppgjør med "redselen" for karbohydrater og et gjevnt over større kaloriinntak generelt.

Er redd for få et usunt forhold til mat. Har flere venner med spiseforstyrrelser som ikke kan spise et kakestykke uten å ha dårlig samvittighet i dagevis eller kaste opp etterpå, og der vil jeg IKKE ende opp.

Jeg har tidligere hatt veldig usunne matvaner (en SUNN middag for meg var nudler eller brødskiver) og som regel spiste jeg pizza flere ganger i uken og i allefall en sjokolade annenhver dag uten at dette hadde noe virkning på kroppen (gikk hverken opp eller ned). Jeg har etter dette endret en del ting, begynt å trene og spise myyyye sunnere, men nå når jeg har begynt å følge mer med på kroppen virker det som det ikke skal noen ting til for at den forandrer seg.

Jeg prøvde å spise etter lavkarbo og periodisk faste, men det funket ikke i det hele tatt. Det var alt for restringtivt, og jeg er avhengig av å kunne spise litt frukt, potet, ris, musli eller rett og slett det jeg blir servert en gang i blandt da jeg ofte ikke er hjemme på en hel dag. Problemet er at jeg i en ukes tid etter jeg begynte å spise mer generelt, og da spesielt karbohydrater har vært ekstremt oppblåst og har gått opp "flere kilo", Om jeg en dag spiser en ekstra posjon havregrøt eller et par brødskive føler jeg med ballong i dager etterpå. :nailbiting:

Er det virkelig sånn at man ikke kan ha flat mage å nyte havregrøten sin på samme tid? Spiser sjeldent over 150 karbs om dagen. Normalt under 100, men prøver å øke på dager med styrketrening.

Hva i svarte er det som skjer?? Jeg har aldri vært så "sunn" som nå, alikevel ser det ut som jeg er gravid i 5 måned. Legger ved en typisk matdag og en ukeoversikt over kcal-inntak og makrofordeling.

Spiser generelt mye tunfisk, egg, brokkoli, salat, champinon, tomat. soyakjøtt, havregryn og quinoa.

I tillegg går det en del ketchup uten sukker, tacosaus, sennep, kanel, coca cola zero og stevia.

Håper noen kan hjelpe meg. Stoler på dere når dere sier at det er "umulig" å legge på seg når man spiser rundt 1500 kcal og over 100 g proteiner daglig, men kroppen min sier noe helt annet. Har nå spist slik nesten 2 uker, og føler meg ikke bra :(

Trener ca 5 ganger i uken - 5 x 5 tre ganger og et par ganger kardio.

(btw er dette fordelt utover en hel dag. Jeg orker bare ikke å føre inn hele tiden, men spiser ca 3 store måltider og et par frukter innimellom).

post-15311-14440882196528_thumb.png

post-15311-14440882196848_thumb.png

Fortsetter under...

Er foresten jente: veier normalt 54 kg, men i det siste har jeg nesten vært oppe på 57 :unsure:. 162 høy ca. Vil så gjerne, som alle andre, stramme opp og gå ned i fettprosent. Vurderer å kaste ut vekten, men er veeeeldig skeptisk. hehe..

Du går aldri opp i vekt av å spise så lite.

For å gå opp 1 kilo i kroppsfett må du ligge 7000 kalorier i overskudd.

Du får i deg ca. 9000 kalorier totalt i løpet av en uke (og er i underskudd).

Vekta varierer fra morgen til kveld og fra dag til dag, og det er helt normalt.

Skjønner at jeg ikke har lagt på meg mange kilo bare fordi havregrøten igjen ble innført som kveldsmat. Og jeg er stor fan av å se på målebånd og formbilder fremfor vekten. Men hva når formbildene blir mer og mer "kvapsete" og målebåndet må strekkes lenger enn før.. Er det bare prisen jeg må betale for å ikke være beinhard og kun spise eggehviter og tunfisk?

Spørsmålet er vel: dette vannet som karbohydratene holder - blir det værende? Ikke at det bare vann det er snakk om tror jeg. Magen er liksom full og hard hele tiden, ser ut som jeg er gravid - jeg overdriver ikke!

Er foresten jente: veier normalt 54 kg, men i det siste har jeg nesten vært oppe på 57 :unsure:. 162 høy ca. Vil så gjerne, som alle andre, stramme opp og gå ned i fettprosent. Vurderer å kaste ut vekten, men er veeeeldig skeptisk. hehe..

Hopp i det og pælm den på dynga (y) Er som de andre ganske så sikker på at det ikke er snakk om å legge på seg (fett) her, tror heller det kan jo være at kroppen din sliter litt med å omstille seg etter kostholdsendringene (det skjer forøvrig ofte med meg når jeg reisr feks, men så gir det seg heldigvis etter en stund!).

Hvor ofte veier/måler/tar du bilder forresten? Tror jeg ville prøvd å slappe av litt et par uker, drite i både speil og vekt, kjøre på med trening og bra mat og så ta en titt igjen etter at det har gått litt tid. Slik du beskriver det er det bare en oppblåst mage, og den hindrer deg hverken i å bli sterkere, sunnere, få mer overskudd eller - på sikt - å gå ned i fettprosent :) Er dermed dumt om den tar fra deg humør og motivasjon, så la mage være mage og stå på videre! Du er flink!

Annonse

Spørsmålet er vel: dette vannet som karbohydratene holder - blir det værende? Ikke at det bare vann det er snakk om tror jeg. Magen er liksom full og hard hele tiden, ser ut som jeg er gravid - jeg overdriver ikke!

Det meste vil slippe, men det er naturlig å holde litt mer vann med mer karbohydrater i kostholdet. Men til gjengjeldt vil du også gjerne ha litt mer trykk i musklene så du ser bedre ut likevel :)

Men gi det litt tid. Det tar noen uker for kroppen å tilvenne seg mer karbohydrater og mer mat om du har spist lite karbohydrater og generelt lite en tid.

Hvis du spiser mye mat til kvelds så kan du prøve å unngå mye frukt i det måltidet. Store måltider tar lang tid å fordøye og da kan frukt ligge og fermentere i magesekken og gjøre deg oppblåst. Spis heller frukt tidliggere på dagen :)

Jeg vet ikke om det er tilfelle med deg, men jeg kan også få den oppblåste "gravidemagen" du beskriver av enkelte matvarer (uten at jeg nødvendigvis har lagt på meg). For meg gjelder dette spesielt blomkål, men også havregryn som ikke er varmebehandlet (går fint når jeg koker den til grøt :)) . Kan godt være, som flere nevner ovenfor, at det bare er noe i kosten din du reagerer på. Så ikke la det stresse deg! :)

Annonse

Takk for svar!! Skal prøve å følge litt mer på hvordan det går fra dag til dag i forhold til hva jeg spiser.

Jeg vet ikke om det er tilfelle med deg, men jeg kan også få den oppblåste "gravidemagen" du beskriver av enkelte matvarer (uten at jeg nødvendigvis har lagt på meg). For meg gjelder dette spesielt blomkål, men også havregryn som ikke er varmebehandlet (går fint når jeg koker den til grøt :)) . Kan godt være, som flere nevner ovenfor, at det bare er noe i kosten din du reagerer på. Så ikke la det stresse deg! :)

Det var faktisk en interesant teori.. Når jeg tenker etter (tror jeg) magen er mye værre når jeg spiser havregryn med melk enn når jeg lager havregrøt! Så det føste som skal gjøres er å kutte ut havregrynet. Er jo mye bedre med grøt uansett, er så ofte bare tanken på å vaske kjelen gjør at jeg tar den "enkle utveien".. Er ikke helt klar for å kutte ut cola zero enda kjenner jeg. Hehe.. Men det kan jo hende det er det som må til :unsure:

Har hørt at kunstige søtningstoffer kan gjøre deg oppblåst. De sa det til og med i en video dere har lagt ut:)

Dette er først og fremst noe som er forbundet med sukkeralkoholer, ikke de søtstoffene som brukes som erstatning for sukker i drikkevarer. Jeg har ikke lagt ut en video der de sier dette :)

Dette er først og fremst noe som er forbundet med sukkeralkoholer, ikke de søtstoffene som brukes som erstatning for sukker i drikkevarer. Jeg har ikke lagt ut en video der de sier dette :)

Ikke du nei, ha ha, jeg mente fitnessbloggen:p Det var i den om hvordan du kan fake før og etter bilder tror jeg.

Takk for svar!! Skal prøve å følge litt mer på hvordan det går fra dag til dag i forhold til hva jeg spiser.

Det var faktisk en interesant teori.. Når jeg tenker etter (tror jeg) magen er mye værre når jeg spiser havregryn med melk enn når jeg lager havregrøt! Så det føste som skal gjøres er å kutte ut havregrynet. Er jo mye bedre med grøt uansett, er så ofte bare tanken på å vaske kjelen gjør at jeg tar den "enkle utveien".. Er ikke helt klar for å kutte ut cola zero enda kjenner jeg. Hehe.. Men det kan jo hende det er det som må til :unsure:

Håper du finner ut av kilden(e) som forårsaker problemene. :) Du må iallfall for all del ikke bekymre deg for vekta!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...