Gå til innhold

Anstrengelseshodepine


Evjo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått anstrengelseshodepine. Det eksploderer i hodet bare jeg nærmer meg markløftstangablink.gif

Ser på nettet at man kan få noen slags piller hos legen for å minke trykket i hodet eller noe, ellers må man bare vente til det går over om uker eller måneder. Jeg vil verken ha piller eller vente så lurer på om noen har tips til noe annet som kan virke? Håper det. Utrolig kjipt å ikke kunne trenesneaky2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt det samme, ikke i markløft men i andre øvelser.. Det kommer tilbake her og der, men vet ikke helt hva som hjelper utenom å ikke trene og det er jo kjipt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her og.. gikk nesten i bakken to treninger på rad under triceps extentions. Trodde det var tanna mi som hadde spontant råtna og at noe økt trykk fikk nerven til å gå bananas. Tannlegen fant ingen feil og jeg har heller ikke hatt det siden. Men jeg tok det litt mer med ro en liten måned og tok meg ikke like mye ut. Blir du mye plaget anbefaler jeg deg å ta en liten prat med fastlegen din sånn just in case. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det smerter i hode, liksom? Har slitt litt med hodesmerter ang trening selv, og det jeg begynte med var å strekke nakken vær dag, samt å rotere hode rundt en del ganger frem og tilbake. Spenning i nakkemusklaturen kan gi deg ekstreme smerter i hode, så etter jeg begynte med dette, så gikk det vekk etter noen få dager.

Men, om dette ikke virker, og du generelt har en bra holdning, og ikke har snøring, så ville jeg tatt meg en tur til legen.

Litt vanskelig over et forum, for det blir bare synsing, og bro-science, liksom.

Kan også ta en episode som kjedde med min treningsmakker som gikk rett i bakken under en mark-ørkt en gang, pga han ikke fikk luften ned i magen og holdt trykket der, men blåste seg opp og fikk presse i hode i stede.

Jeg selv er kvitt plagene med nakkerotasjoner og stretching, samt å passe på å holde trykket i buken.

Prøv dette ut, og se om det hjelper - eller ta deg en tur til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blaster spenningshodepine er en utrolig kraftig hodepine som kommer ganske plutselig under anstrengelse og som gir seg iløpet av minutter når anstrengelsen opphører. Den skiller seg fra spenningshodepine, som kan komme fra anspente muskler i rygg og nakkeregionen, med at spenningshodepinen kan komme snikende og vare lenge selv om du ikke anstrenger deg. Den er heller ikke nødvendigvis like intens.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaster spenningshodepine er en utrolig kraftig hodepine som kommer ganske plutselig under anstrengelse og som gir seg iløpet av minutter når anstrengelsen opphører. Den skiller seg fra spenningshodepine, som kan komme fra anspente muskler i rygg og nakkeregionen, med at spenningshodepinen kan komme snikende og vare lenge selv om du ikke anstrenger deg. Den er heller ikke nødvendigvis like intens.

Den ga seg ikke før en del timer etter endt trening hos meg i hvert fall. Men joda, som sagt, blir det bare å dele erfaringer.

Komme seg til legen er nok lurere det, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Dere som har opplevd dette; hadde dere dårligere almenntilstand da det oppsto? Har fått det de to siste treningsøktene mine, har måttet avbryte, verste hodepinen jeg har opplevd. Har vært ganske forkjølet, men ingen feber osv. Håper dette henger sammen, slik at det går over med forkjølelsen. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opplevde det første gang i april i år på siste repetisjon i siste RP-sett med beinpress. Smalt skikkelig og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Svimla helt og har vel aldri hatt så intens hodepine. Måtte bare avslutte treningsøkten, komme meg hjem, og legge meg på sofaen i mørket resten av kvelden.

Merka litt tilbakefall om jeg anstrengte meg særlig de neste to-tre ukene, men så ble det heldigvis bedre.

Nå igjen i går kveld skjedde det igjen, men heldigvis på langt nær like ille som sist. Satser på å ta det litt rolig de neste øktene og se hvordan det går.

Har selv følt meg helt frisk i forkant begge gangene hvertfall, så vet ikke i hvor stor grad det finnes noen sammenheng her. Kan jo kanskje hende at det spiller litt inn om bihuler og slikt er tette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stortsett samme problemet som deg i starten av året i år.

Jeg spiste underernært, og trente sinnsykt hardt 2 gang om dag i en periode på 2-3 måneder, helt til jeg kjente det smalt oppe i hodet når jeg løftet en dag. Jeg stoppet opp og smerten forsvant gradvis, men den kom tilbake med det samme jeg prøvde å anstrenge meg så måtte bare avslutte økten og dra hjem...

Neste trening gikk det bra i starten, helt til jeg begynte å bli sliten. Fks. jeg skulle ta 12 reps, så kom smerten når jeg begynte å nærme meg 10 reps. Og det ble bare værre og værre.

Til slutt ble det faktisk så ille at jeg fikk vondt i hodet bare av å sykle litt fort på spinne-sykkelen, og tillogmed når jeg gikk på do! (litt flaut haha :oops: )

Så jeg bestemte meg for å oppsøke en lege da jeg ble ganske skeptisk etter å ha pratat med en fyr på crossfitten som fortalte meg at han hadde opplevd smerter i hodet under trening, og at det endte i helikopter til tromsø med hjerneblødning :sorry:

Legen sa at dette var et resultat av overtrening. Og at blodtrykket i hodet øker når man løfter eller anstrenger seg. Fikk også beskjed om at hvis jeg fortsatte slik så kunne det hende jeg sprekke en blodåre og da var det jeg selv som endte på sykehuset med hjerneblødning.

Jeg tok 3-4 fri uker fra trening etter anbefaling fra legen, og brukte tiden på å tenke over hva jeg spiste og hvordan jeg trente, og prøvde å justere litt på ting slik at jeg ikke skulle overdrive så hardt som jeg gjorde i den perioden. Smerten var borte, og jeg har nå snart trent i et år uten problemer! :)

Noe du også kan gjøre er å oppsøke en kiropraktor eller noe lignende, da hodesmertene kan komme av at du har en eller annen slaks form for låsning bake i ryggen/nakke partiet som gjør at noe ligger i klem. Behøver jo ikke nødvendigvis å være samme problemet som meg..

Bare husk å vær forsiktig! :) Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å tatt 1-2 uker pause fra treningen! Og så prøvd å løftet veldig forsiktig når jeg kom tilbake..

Hvis smerten er borte så er jo problemet løst :) Men hvis den fortsatt er der ville jeg gådd til lege.

Håper du finner ut hva som er problemet (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har fått anstrengelseshodepine. Det eksploderer i hodet bare jeg nærmer meg markløftstangablink.gif

Ser på nettet at man kan få noen slags piller hos legen for å minke trykket i hodet eller noe, ellers må man bare vente til det går over om uker eller måneder. Jeg vil verken ha piller eller vente så lurer på om noen har tips til noe annet som kan virke? Håper det. Utrolig kjipt å ikke kunne trenesneaky2.gif

Hei, jeg har hatt no som ligner den siste måneden, men for meg kommer det når jeg hopper tau og tar pullups.

Det startet når jeg for alvor begynte å lese til eksamen. Første gangen fikk jeg en intens dunkende hodepine samtidig som at det svartnet det foran øya og jeg satt meg på huk med hodet i fanget, i litt sånn nesten panikk. Akkurat som mt79 trodde jeg også at jeg hadde hull i tenna. Så jeg bestilte tannlegetime.

Tannlegen fant null hull, men sa at jeg hadde en veldig anspent kjeve muskulatur, og når jeg i ettertid har kjent etter har jeg også anspent nakke og skuldre. Så for min del tror jeg det kommer derfra. I følge tannlegen har vi en muskel inne i "kinnet" som går opp i hodet en plass, det stemmer helt med hvor jeg følte jeg hadde vondt.

Som jeg ser over er det noen som har hatt problemer på grunn av overtrening, men jeg velger å se bort i fra det siden det har blitt mindre trening enn vanlig i eksamenstiden.

Når det er sagt, så må du vel kjenne litt på kroppen? Trene litt roligere en periode og Evt ta kontakt med lege/fysioterapeut/akupunktør/ masør, eller lignende. :)

De kjenner kroppen og vet ofte hva som skal til. God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dro til legen for et par uker siden med dette, og hun tok masse motoriske (?) tester, samt testet koordinasjon osv. Fant ingenting, så henviste meg til MR. (Untatt at jeg hadde virus-bronkitt) Skulle egentlig dit på søndag, men glemte det (hvem tenker på å dra på legetime på en søndag, midt i eksamensperioden??) Begynte å trene litt forsiktig igjen i helgen (med over 3 ukers opphold, bare gått rolige turer), og hadde ikke antydning til hodepine eller noen andre plager. Trente første "ordentlige" økt i dag, og kunne ta skikkelig i uten å kjenne noenting. Superdigg å være igang igjen!!! Tror forklaringen på at jeg fikk det var for stort kaloriunderskudd over tid (ketogen/på grensen til ketogen), kombinert med for mye trening, og dårlig almenntilstand (bronkitt). Hva jeg har lært: lytte mer til kroppen, og gi den en pause nå man ikke er helt frisk. (selv om man er superdupermotivert, og bare vil trene!! Hosting på tredemølla og hodepine ved vektstanga=gå hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesnevneren er at det begge ganger har skjedd under RP(Rest-Pause)-sett der det siste tynes ut, og pusteteknikk sannsynligvis blir litt glemt. Har vært forsiktig med slike sett etter første periode med greiene da.

Vurderer å ta meg en time til fastlegen og forhøre meg litt da hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet rundt på nettet og snakket med folk i andre forum og jeg fant ut at dette er en ufarlig tilstand som skyldes trykkforandringer i hodet. Det er vanligst blant menn som trener tungt og ofte. Jeg fikk tips om diklofeniackalium tabletter og ba om disse hos legen. Tok en pille før trening i en liten periode, og problemet forsvant:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil verken ha piller eller vente så lurer på om noen har tips til noe annet som kan virke?

Hvorfor ikke prøve pillene? Hvis de faktisk kan hjelpe deg vil jeg nok si det er verdt det :)

Jeg er selv plaget med spenningshodepine og jeg finner ingenting som hjelper annet enn å bare legge meg nedpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...