Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Akkurat Toro tomatsuppe er ikke så dårlig, men det er blitt altfor vanlig at produsenter tukler med mat og ferdigmat. Grønne oliven som blir farget svarte, smaksforsterkere, palmeolje (som nå heldigvis blir forbudt) osv. er i mine øyne hvertfall i med på å gjøre det usikkert å kjøpe ferdigprodukter, eller mat generelt som ikke er merket tilstrekkelig.

Jeg er ikke fanatisk, men synes ikke det er noe særlig å spise f.eks boksemat (stoler ikke på at det er "ekte" kjøtt i det f.eks) eller grandiosa og sånne typer ferdigmat som uansett ikke er hverken godt eller sunt.

Tørket mat, som tomatsuppe o.l. er nok ganske sikker og grei ferdigmat som det går an å fikse på selv slik folk skriver her :)

Er nok verre med shampoen, hårproduktene og hudproduktene vi bruker til daglig ;) Men det blir en annen diskusjon :)

Fortsetter under...

Trodde palmeolje var skikkelig fyfy av helsemessige årsaker.. Hvorfor det skulle være fyfy husker jeg ikke :(

Fordi mettet fett er livsfarlig og palmeolje inneholder en del mettet fett.

Nå skal det sies at industrielt bearbeidet palmeolje ikke nødvendigvis er så veldig bra for oss, men jeg ville vært enda mer skeptisk til industrielt bearbeidet fett med høyere innhold av flerumettet fett.

Annonse

Men ER ferdigpizza så ille? Mye umetta fett og salt, det som er problemet? Pizzaen fra dolly er ikke akkurat så sunn den heller, er jo dynka i olje..

Pizzabunnen bidrar med masse raffinerte karbohydrater, energitettheten er høy og metthetsstimuleringen er lav. Dvs at ferdigpizza er mat som er veldig lett å overspise på.

Men rapsolje er greit eller? Bruker det til absolutt alt..

Rapsolje er bedre enn solsikkeolje. Inneholder mer enumettet fett og en bra balanse mellom omega-3 og omega-6. Men omega-3 fra vegetabilske kilder gir ikke like bra helsefordeler som omega-3 fra marine kilder.

Olivenolje er den beste flytende oljen. Men x-tra virgin tåler ikke høy varme så bruk den helst kald (går fint til koking, baking og steking uten å brune)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...