Gå til innhold

Vekt oppgang etter trening


Yatzy

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er rette plassen for denne tråden, flytt den om den skulle passe bedre et annet sted.

Begynnte så vidt å prøve meg frem på treningsstudio i januar i år. Trente i grunn ikke noe særiøst den gangen. Flyttet til en annen by, og i april begynte for alvor å trene styrke etter et program jeg vikk av den veileder på senteret. Vel, i januar veide jeg 59 kg, i april veide jeg 60 kg -Og nå veier jeg 63 kg :-O!

Hvor stor er sannsyneligheten for at dette er muskler eller fett? Har en fortid som tykk, så har jo litt angst for å bli det igjen.

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskler veier jo mer enn fett, så det gir jo mening om du har startet å trene styrke.

Du kan jo f.eks begynne å bruke målebånd eller måle fettprosent for å gi et bedre svar.

Ta også formbilder, der du kan se før/etter-bilder av kroppen din. Kanskje du vil se markant forskjell på muskler der?

Jeg vil tro at siden du har trent styrke i flere måneder så er det muskler du får :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge på seg 4kg muskler på 8-9måneder høres litt voldsomt ut. En PT jeg hadde en gang sa at 2kg/år er det man kan forvente hvis man er flink. Er sikkert individuelle forskjeller også, og kanskje nybegynnere klarer litt mer i starten. Men jeg tror man også legger på seg andre ting enn bare muskler når man trener uten at jeg vet hva det er.

Egentlig et veldig dårlig svar. Noen som har peiling burde forklare dette bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok lagt på deg en god blanding av vann, fett og litt muskler. Dessverre begrensa hvor mye muskler man kan klare å pakke på seg i den korte tidsperioden, spesielt siden du er kvinne.

Du sier heller ingenting om hva og hvor mye du har spist. Dette er en ganske relevant faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener (tung) styrke så ødelegger du faktisk muskelfibrene, og når de bygger seg opp igjen (slik at de blir sterke enn før - dermed framgang i form av økt masse/styrke) holder de på en del vann. Musklene dine nå har dermed sannsynligvis, mer vann i seg enn før - og det veier litt. I tillegg vil andelen vann i blodet ditt bli noe større dersom du er regelmessig aktiv. Også glykogenlagrenes størrelse kan ha noe å si. Fulle lagre veier mer enn "tomme", og husk at karbohydratrik mat også binder noe vann.

Det skjer en rekke fysiologiske endringer i kroppen når en begynner å trene. Sjekk klærne dine - sitter de strammere enn før?! =) Ellers så kan jo vekten svinge en del fra dag til dag. Hos meg kan den hoppe opp og ned +/- 2 kilo.. så vekta mi ligger alltid innenfor ett område med 2 - 2.5 kilos variasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 165 høy, og bruker bukse størrelse 36-38, kommer ann på snittet på buksa. På 38 bukser må jeg bruke belte, det trengte jeg ikke før. Om det sier noe om størrelsen min da. Vekten min pleier å vippe en +- 2 kg, kommer litt ann på faktisk. Kanskje jeg er litt hysterisk, haha?

Når det kommer til kosthold tror jeg det er ganske normalt ?, jeg er hvete og soya intolerant. Så her blir mange karbohydrater automatisk kuttet ut.

Kan jo ta et eksempel på kostholdet jeg har hatt i dag:

I dag har jeg spist:

Frokost , en halv boks med mager kesam vanlije(ca 150 gram) blandet med 60 gram axa fullkorn blanding.

Lunsjen ble stekt kylling filet og wokgrønnsaker.

Banan som mellommåltid før trening i dag.

I dag er det fredag, så da ble det pizza til middag. Big one southern chicken (delt med samboeren, klarer aldri i livet å ete enhel alene hahaha)

Stort sett er det dette det går i. Jeg spiser ikke brød, kun knekkebrød (uten hvete). Er veldig glad i havregryn. Noen ganger blander jeg kesamen med axa go'dag energi musli (det er den eneste uten hvete).

Brus, pizza, snop, alkohol osv får jeg kun i meg fredag/lørdag om det er aktuelt. Aldri ellers. Mengen er moderat. Jeg og samboern kan fint få 1potetgullpose og 2 brusflasker til å vare hele helga.

Bare å komme med tips til hva jeg kan endre på :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsåvidt ingen idè om å slanke meg, men å bygge muskler ;) Og da har jeg lært at man skal ligge i et energi overskudd - men ikke for høyt heller, for da legger man på seg.

Energi musli er den eneste blandingen jeg har funnet uten hvete. Noen tips til et annet produkt uten hvete som f.eks kan blandes med kesam/cottage cheese? :)

Som sagt, pizza, potetgull, pottis, brus osv hører skjeldenheten til, og de få gangene vi spiser det, så er det som regel i helga - og ikke hver dag. Men så klart er jo dette usunne saker, og det lønner seg jo ikke å spise/drikke det. Såpass vet jeg, men jeg er også litt sånn som mener at det må være lov å kose seg en gang i mellom !

Fisk, salat, grønnsaker, kjøtt osv spiser vi hver dag :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Usikker blir en jo..

Får ta en ny titt på kostholdet mitt å se hva jeg kan gjøre :). Problemet er jo denne hveten, det går greit med det i små mengder, som i dag.. Men pasta, brød osv, blir jeg veldig dårlig av. Så jeg føler jo det bregrenser seg litt i forhold til hva jeg kan spise. Spesielt synes jeg det er vanskelig å kombinere dette med jobben (aktiv jobb bhg). Det å ha nok energi igjennom arbeidsdagen, og samtidig ha nok energi til å trene rett etter jobb, for deretter å lufte hunden. Trener forresten styrke annen hver dag :) -Men så er jeg redd for å spise for mye da:unsure:

Sist jeg sjekket fett% lå den på 24 (ble målt) .. Det er vel 4 mnd siden nå. Lurer på om jeg skal sjekke den på nytt, bare med fitnessvekt istede for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er en egen tråd om bare cottage cheese et eller annet sted her på forumet. Selv blander jeg cottage cheese, yoghurt og bær (siden det er sesong for det nå), men det blir bare sånn ca 300-350 kcal ut av det så det kan bli litt lite hvis man skal trene rett etter jobb. Ellers er middagsrester fint å ha med seg på jobb. Det gjør forsåvidt ikke noe å spise et måltid med masse kalorier så lenge totalinntaket per døgn ikke blir for høyt og det ikke er masse "tomme" kalorier. På sikt så er det nok kaloriinntaket per uke som får mest å si. Mange kan ligge i underskudd enkelte dager og overskudd andre dager, men så ender man opp med likevekt i løpet av uka.

Ellers syntes jeg bønner, linser og erter er gode alternativer til pasta og slike ting. Fås både hermetisk og tørket, men tørket må ligger i vann over natta og må koke i 30-60min. Så det krever litt planlegging. Det samme gjelder bygg gryn som jeg syntes er ganske godt alternativ til ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer en rekke fysiologiske endringer i kroppen når en begynner å trene. Sjekk klærne dine - sitter de strammere enn før?! =) Ellers så kan jo vekten svinge en del fra dag til dag. Hos meg kan den hoppe opp og ned +/- 2 kilo.. så vekta mi ligger alltid innenfor ett område med 2 - 2.5 kilos variasjon ;)

Dette! Selv har vekten svingt hit og dit siden jeg begynte å trene styrke. Så fort du tviler på noe relatert til treningen og kostholdet ditt bør du anstrenge deg for å avklare! Kjøp målebånd og begrav all tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...