Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er da mitt første innlegg her, etter å ha lest på Fitnessbloggen i 3 måneder. Må først og fremst kommentere at det er en kjempebra og informasjonsrik side!

Litt om meg og hva jeg har lyst å oppnå:

Jente, 29 år, 158cm høy og for øyeblikket 68,8 kg. Har siden juni gått ned 5,2 kg ved å skjerpe inn på kosthold og trening. I dette tidsrommet har det ikke blitt fulgt til punkt og prikke, fordi det har vært ferietid. Kan bemerke at av de 5,2 kg utgjør det 20 cm av lår, hofte, midje, bryst og armer.

Men nå, legger jeg alle kluter til! Trener styrke tre ganger i uka(splitt, 3x8 til 12 rep), videre kondis to ganger i uka. De resterende to "fri"dagene blir det alltid en trasketur i marka. Kalorimessig ligger jeg på 1300 pr dag, og spiser sjeldent opp treningskaloriene mine. Noen lørdager i måneden blir det kanskje litt alkohol og hakket for mye mat. Men det er ingen fråtsing og seriøs fyllekule vi prater her. Alt med måte.

Brød kuttet ut framfor knekkebrød, spiser fortsatt litt villris, meget lite pasta(som i allefall er fullkorn) og godterifråtsing har vært historie. 1300 kcal går flott igjennom, uten selve sultfølelsen, men av og til har jeg litt hodepine.

Målet er å nå 60 kg en gang ( jeg kan forresten ikke huske sist jeg veide under 66 kg. Jeg veide 64 engang, men det var under en gryende graviditet, hvorpå jeg spydde omtrent konstant), men jeg er utålmodig! Hittil denne uken her har jeg f.eks bare gått ned 100 g!

Kan noen her gi meg et tidsperspektiv over hvor lenge dere holdt, til vektpila stod på en fornøyelig plass?

Er den riktige veien med 1300 kcal daglig(hvorpå det spises mye mer proteiner enn karbohydrater) og trening fem ganger i uka? Bør jeg trappe opp på kondisen og ned på styrken en stund..og deretter gå tilbake til styrken?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11246-noen-som-har-et-tidsperspektiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen :)

Gratulerer med vektnedgang, og masse lykke til med videre nedgang :)

Jeg har selv gått ned 15 kg, og er på vei ned 5 til. Kan dele litt av det jeg har av erfaring :p

Jeg har forstått det slik at det ideelle er å gå ned maks 1kg i uken. Det klarer jeg nå med samme kalorinivå som deg, som jeg har fått regnet ut fra vektklubb sin kalkulator. Da skal jeg ligge ca 1000 kcal i underskudd hver dag som tilsvarer 1 kg vektnedgang pr uke. Her må man altså vurdere hva målvekten skal bli, altså bruker jeg ca 5 uker på det om alt går 100% etter planen. Dette skjer jo ikke alltid, og vi må ta høyde for at det står litt rolig enkelte uker. Bare vær tålmodig, det er nok det beste for deg og kroppen din! :)

Når det gjelder helgene, så har jeg trappet VELDIG ned på snop, alkohol og slikt. Jeg drikker sjelden fordi jeg har innsett at det er bare utgifter, masse kalorier og ødelagt nattesøvn/påfølgende dag. Jeg har det kjekt uten alkohol, så det plager meg ikke :) Det var vanskelig å kutte på chips og slikt da, for jeg er veldig glad i det. Men jeg har gått over på popcorn og pittelitt sjokolade. Jeg tenker at dette er bare midlertidig til jeg har nådd målvekten, da kan jeg kose meg litt mer når jeg havner på vedlikehold. Derfor holder jeg meg innenfor 1300 kcal hver dag. Du må selvfølgelig gjøre som du vil, men husk at om du er flink hele uken, men tar helt av på en lørdag, så KAN det kansellere underskuddet du har hatt den uken. Jeg vet ikke om det gjelder for deg, men tenkte det kunne være greit å nevne det (les mer her: Derfor går du ikke ned i vekt på kaloriunderskudd - Fitnessbloggen).

De 15 kg jeg gikk ned brukte jeg lang tid på. Sånn type 10 mnd, hvor jeg ikke var fokusert på kalorier eller trening, jeg bare var opptatt av å spise mindre, sunnere og lage mat selv. Attpåtil gikk jeg på en hestekur av en antibiotikakur forrige sommer som ødela matlysten min totalt og jeg spiste så og si ingenting i et par måneder etterpå (jeg ble innlagt med blærebetennelse, AU!).

Jeg er ganske fersk innen styrketrening, men jeg elsker det. Jeg merker gode resultater ganske kjapt, strammere kropp og mindre fett på kroppen. Og selv om jeg ikke nødvendigvis går ned i vekt en uke, så viser målebåndet at jeg har gått inn i cm, dette vil jeg si er ganske viktig at du gjør! Tallet på vekten betyr ikke så mye egentlig, du må se, måle og kjenne det på kroppen! :)

Om 1300 kcal er nok underskudd for deg, det vet jeg ikke. Det er jo ganske så individuelt og du kan bruke en kalkulator for å gi deg en pekepinn (Fitnessbloggen.no - Kalorikalkulator | Facebook). Å velge proteiner over karbohydrater kan være lurt, fordi du få mer metthetsfølelse av proteiner og klarer deg gjerne lettere med mindre måltider på den måten. Sånn har jeg iallefall forstått det utifra forumet her.

Regner med du logger maten din? Det synes iallefall jeg er veldig greit, ettersom etter jeg begynte med det så oppdaget jeg at jeg virkelig hadde mistet helt kontroll over maten jeg spiste for kalorinivået mitt var mye høyere enn jeg selv trodde. Her finnes et gratis alternativ du kan bruke (Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold).

Sant skal sies, jeg er fremdeles fersk i det her og har mye å lære, men tenkte jeg kunne fortelle litt om hvordan jeg har gjort det og opplevd det :)

Igjen, lykke til videre med trening og kosthold! :)

Med din vekt synes jeg det er fornuftig å satse på 0,5 kg i uken og da er det bare å gange opp. Husk også at det viktigste er at fettet forsvinner så om du bygger litt muskler underveis kan den reele framgangen være langt større enn vekta viser. Bruk derfor også målbånd som indikasjon på framgang.

Nå skriver du ikke eksakt hva du spiser, men utifra det du skriver kan det virke som du spiser litt lite protein. Du bør ligge på ca 120 - 150 gram protein til dagen (2-2,5 gr pr kg) for å ikke miste muskelmasse. Protein er også mer mettende enn karbohydrater og fett.

1300 kalorier synes jeg var litt lite. Vil anbefale deg å prøve å spise litt mer en periode (kvalitetsmat) så får du mer igjen for treningen også. Jeg vil tippe du har et vedlikeholdsnivå på 2000-2300 kcal så om du inntar 1500-1800 bør du fortsatt kunne gå ned passelig i uka.

Tusen takk for raske tilbakemeldinger StiligeCecilie og Oddis!

Når det kommer til proteiner pr dag, så tror jeg nivået er ok. Her er eksempel på en dag:

Frokost: Omelett av to egg, med skinke, paprika, jalapenos og spinat

Lunsj: Salat av egg, tunfisk, diverse grønt og litt pesto

Mellommåltid: Ett beger Dobbel 0% Yoplait

Middag: 150 g laks, 90 g villris, 100 g diverse grønnsaker i sur søt saus

Smoothie etter trening: 70 g blåbær, 70 g banan, 10 g ingefær, 30 g proteinpulver, litt yoghurt naturell og skummet melk.

Kan det rett og slett være at jeg spiser for lite? Må nevnes at jeg er ikke noe særlig sulten...

Har regnet ut kaloriantallet mitt gjennom Vektklubben jeg også! Er du fortsatt medlem der StiligeCecilie?

Ser ut som proteininntaket er greit ja :)

Hodepinen kan være fordi du ligger å vaker rundt den ketogene grensen. Noen kan oppleve hodepine om man spiser i område 80-120 gram karbohydrat fordi man da kan gå ut og inn av ketose. Det kan derfor være smart å ligge litt over denne grensen (eller under om man velger lavkarbo). Er imidlertid ikke alle som opplever det som et problem, men ser du ligger omtrent i dette området og koblet det da mot hodepinen din. Er ihvertfall verdt å prøve å justere litt for å se om det hjelper :) Du kan f.eks prøve å legge til et lite måltid med proteiner og karbohydrater rett før leggetid.

Tusen takk for raske tilbakemeldinger StiligeCecilie og Oddis!

Når det kommer til proteiner pr dag, så tror jeg nivået er ok. Her er eksempel på en dag:

Frokost: Omelett av to egg, med skinke, paprika, jalapenos og spinat

Lunsj: Salat av egg, tunfisk, diverse grønt og litt pesto

Mellommåltid: Ett beger Dobbel 0% Yoplait

Middag: 150 g laks, 90 g villris, 100 g diverse grønnsaker i sur søt saus

Smoothie etter trening: 70 g blåbær, 70 g banan, 10 g ingefær, 30 g proteinpulver, litt yoghurt naturell og skummet melk.

Kan det rett og slett være at jeg spiser for lite? Må nevnes at jeg er ikke noe særlig sulten...

Har regnet ut kaloriantallet mitt gjennom Vektklubben jeg også! Er du fortsatt medlem der StiligeCecilie?

Ja, jeg er medlem i skrivende stund og bruker det _hver dag_.. :p

Annonse

Så bra! Jeg finner det som et bra verktøy også. Har begynt å prøve meg på dagbok inne på forumet der, under samme nick:) Men skal man de virkelige treningsrådene og tipsene er det best her tror jeg..

Ja, jeg merker bra forskjell på kroppen etter at jeg startet med styrketrening! Greit nok å bare gå ned i vekt, men å stramme opp - DET er noe annet det.. ;)

Hei!

Dette er da mitt første innlegg her, etter å ha lest på Fitnessbloggen i 3 måneder. Må først og fremst kommentere at det er en kjempebra og informasjonsrik side!

Litt om meg og hva jeg har lyst å oppnå:

Jente, 29 år, 158cm høy og for øyeblikket 68,8 kg. Har siden juni gått ned 5,2 kg ved å skjerpe inn på kosthold og trening. I dette tidsrommet har det ikke blitt fulgt til punkt og prikke, fordi det har vært ferietid. Kan bemerke at av de 5,2 kg utgjør det 20 cm av lår, hofte, midje, bryst og armer.

Men nå, legger jeg alle kluter til! Trener styrke tre ganger i uka(splitt, 3x8 til 12 rep), videre kondis to ganger i uka. De resterende to "fri"dagene blir det alltid en trasketur i marka. Kalorimessig ligger jeg på 1300 pr dag, og spiser sjeldent opp treningskaloriene mine. Noen lørdager i måneden blir det kanskje litt alkohol og hakket for mye mat. Men det er ingen fråtsing og seriøs fyllekule vi prater her. Alt med måte.

Brød kuttet ut framfor knekkebrød, spiser fortsatt litt villris, meget lite pasta(som i allefall er fullkorn) og godterifråtsing har vært historie. 1300 kcal går flott igjennom, uten selve sultfølelsen, men av og til har jeg litt hodepine.

Målet er å nå 60 kg en gang ( jeg kan forresten ikke huske sist jeg veide under 66 kg. Jeg veide 64 engang, men det var under en gryende graviditet, hvorpå jeg spydde omtrent konstant), men jeg er utålmodig! Hittil denne uken her har jeg f.eks bare gått ned 100 g!

Kan noen her gi meg et tidsperspektiv over hvor lenge dere holdt, til vektpila stod på en fornøyelig plass?

Er den riktige veien med 1300 kcal daglig(hvorpå det spises mye mer proteiner enn karbohydrater) og trening fem ganger i uka? Bør jeg trappe opp på kondisen og ned på styrken en stund..og deretter gå tilbake til styrken?

Jeg har ikke noen råd, men ville spørre deg om noe :)

Litt lik historie- jeg er 163 og veide 75,6 og har siden 10.juli gått ned til 69,8 (5,8 kg ned :D )

To graviditeter og usunt kosthold gjennom flere år førte meg dit jeg var…

Spiser litt mer enn deg- 1500 kcal, men aktiv jobb så ligger på ca 1000 i underskudd hver dag. Lavt på karbohydrater i det siste, men ikke for lavt.

Så til spørsmålet mitt: jeg har trent hjemme til nå og lovet meg selv å melde meg inn i Elixia når jeg kom under 70 kg. Det skal jeg. Og gleder meg :D

Men jeg har en sær (og helt sikkert idiotisk) frykt for å drite meg ut på manualer/styrketreningen. Så mye at jeg vegrer meg for å ta i bruk gode programmer herfra, og leter desperat etter programmer der jeg kan bruke de der styrketreningapparatene i stedet :p Tenker at hvis jeg bruker de en måned eller to så kan jeg gå over til manualer og stenger- da er jeg mer husvarm og håper jeg tør…

Hvordan synes du det var å begynne? Tips til hvordan jeg skal føle meg mer komfortabel? Det er så teit å la noe sånt ødelegge nå når jeg er så motivert :(

Bør jeg hoppe i det? Eller gå for apparater en stund?

Lol- ikke at det er ditt ansvar at jeg er pyse, men håpet du ville dele erfaringen ?

Må sies at jeg ikke er en sjenert person, bare veldig flau over meg selv og hvordan jeg har latt meg "forfalle". Har god selvtillit til vanlig- men ikke på treningsarenaen :p

Og til slutt: så flink du har vært :D Kjempekoselig å lese hva du har fått til! Og sykt flink til å trene i tillegg :D

Jeg har ikke noen råd, men ville spørre deg om noe :)

Litt lik historie- jeg er 163 og veide 75,6 og har siden 10.juli gått ned til 69,8 (5,8 kg ned :D )

To graviditeter og usunt kosthold gjennom flere år førte meg dit jeg var…

Spiser litt mer enn deg- 1500 kcal, men aktiv jobb så ligger på ca 1000 i underskudd hver dag. Lavt på karbohydrater i det siste, men ikke for lavt.

Så til spørsmålet mitt: jeg har trent hjemme til nå og lovet meg selv å melde meg inn i Elixia når jeg kom under 70 kg. Det skal jeg. Og gleder meg :D

Men jeg har en sær (og helt sikkert idiotisk) frykt for å drite meg ut på manualer/styrketreningen. Så mye at jeg vegrer meg for å ta i bruk gode programmer herfra, og leter desperat etter programmer der jeg kan bruke de der styrketreningapparatene i stedet :p Tenker at hvis jeg bruker de en måned eller to så kan jeg gå over til manualer og stenger- da er jeg mer husvarm og håper jeg tør…

Hvordan synes du det var å begynne? Tips til hvordan jeg skal føle meg mer komfortabel? Det er så teit å la noe sånt ødelegge nå når jeg er så motivert :(

Bør jeg hoppe i det? Eller gå for apparater en stund?

Lol- ikke at det er ditt ansvar at jeg er pyse, men håpet du ville dele erfaringen ?

Må sies at jeg ikke er en sjenert person, bare veldig flau over meg selv og hvordan jeg har latt meg "forfalle". Har god selvtillit til vanlig- men ikke på treningsarenaen :p

Og til slutt: så flink du har vært :D Kjempekoselig å lese hva du har fått til! Og sykt flink til å trene i tillegg :D

Spørsmålet var ikke rettet til meg, men jeg svarer likevel:

Ååååh, jeg har vært der selv! Dette er et tema som kjæresten min og jeg har diskutert utallige ganger.. :p

Først og fremst: Det er ingen vei utenom, hopp i det! :D Skal man trene styrke og bli sterkere, så må du starte med vektløftingen!

Jeg var så heldig at jeg kunne trene sammen med kjæresten min, så slik startet jeg. Nå tenker jeg bare "herregud så teit jeg var som ikke turte å begynne!". Jeg har fått så mye positiv tilbakemelding fra de jeg har trent med, og folk ser KUN positivt på deg når du løfter....om de i det hele tatt bryr seg. :p De fleste er så opptatt med seg sjøl vettu! Men de som legger merke til deg, tenker bare "kult, ei jente som løfter" eller "så bra at hun har startet med vektløfting!".

Sist, men ikke minst: DET ER INGEN VEI UTENOM, HOPP I DET! :p

Masse lykke til, og bruk forumet for alt det er verdt! :) Kanskje du finner en treningsvenn her også, som gjør det litt enklere...? :)

Tusen takk Månestråle! Godt å lese at det går riktige veien med deg også, utrolig bra med nedgang på 5,8 kg på en måned! Hvor langt ned har du planer om å gå?

Jeg vil selvsagt si hopp i det:)! Men har du trent mye på helsestudio før? Jeg har vært på helsestudio siden 16 års aldern tror jeg. Har alltid vært med på mye timer før jeg begynte med apparater, før det ble frivekter, og det var først i fjor! (y)

Det er helt klart litt småskummelt å styre med vekter i en sal, og som regel er den fylt med mannfolk som har holdt på med dette i flere år. Løsningen her ble at jeg startet opp med to venninner, med RYP. Der lærte vi litt av hverandre og påpekte teknikker osv. Så begynte vel RYP å bli litt kjedelig til meg, jeg savnet litt flere øvelser og fikk utarbeidet et forslag på en splitt fra en kamerat.

Nå måtte jeg begynne alene, fordi venninnene mine sverget fortsatt til RYP:nailbiting: Men vet du hva..det var kjempekjekt!:) Treningen blir mye mer effektiv når man slipper unna all pratingen og jeg opplever mye bedre framgang nå, enn jeg gjorde på RYP. På de mest komplekse øvelsene som er viktig at man gjør riktig, f.eks markløft, så har jeg fått fysioterapeuten min til å vise meg riktig framgangsmåte. Men jeg er sikker på at hos Elexia finnes det nok av instruktører som kan gi deg en pekepinn på løftingen og kanskje et program? Videre så er ikke alle de mannfolka på vektrommet så skumle som det ser ut til. Noen av de er nokså behjelpelige også:)

Kort oppsummert:

Prøv å først og fremst få noen til å hjelpe deg, det er viktig å ha rett løfteteknikk slik at du ikke blir skadet. Før jeg startet for fult, så leste jeg meg opp på alt som var og så x antall youtube videoer, men det er alltid litt forskjell på teori og praksis.

Kanskje prøve deg så smått på frivekter i kombinasjon med apparater først? Regner med at du blir fort varm i trøya:) Har du kanskje anledning å gå på tidspunkter det kan være litt lite folk på trening?

Lykke til Månestråle!:D Dette fikser du! Må starte en eller annen plass:) Gjerne gi meg en update på hvordan det gikk også:)

Annonse

Spørsmålet var ikke rettet til meg, men jeg svarer likevel:

Ååååh, jeg har vært der selv! Dette er et tema som kjæresten min og jeg har diskutert utallige ganger.. :p

Først og fremst: Det er ingen vei utenom, hopp i det! :D Skal man trene styrke og bli sterkere, så må du starte med vektløftingen!

Jeg var så heldig at jeg kunne trene sammen med kjæresten min, så slik startet jeg. Nå tenker jeg bare "herregud så teit jeg var som ikke turte å begynne!". Jeg har fått så mye positiv tilbakemelding fra de jeg har trent med, og folk ser KUN positivt på deg når du løfter....om de i det hele tatt bryr seg. :p De fleste er så opptatt med seg sjøl vettu! Men de som legger merke til deg, tenker bare "kult, ei jente som løfter" eller "så bra at hun har startet med vektløfting!".

Sist, men ikke minst: DET ER INGEN VEI UTENOM, HOPP I DET! :p

Masse lykke til, og bruk forumet for alt det er verdt! :) Kanskje du finner en treningsvenn her også, som gjør det litt enklere...? :)

Jaa! Henger meg litt på StiligeCecilie her også: Kanskje du har en venninne som kan være med deg:)! Det hjelper på:)

You can do it:)

Takk til dere begge :D

Jeg skal trene alene, mannen er ikke helt der enda- og han vil uansett ikke begynne på Elixia. Bryr meg ikke om jeg må trene alene, men føler det er så flaut. Jeg tenker at folk tenker "se- hu der lubne der program og hva jeg vil. Tenker at om jeg møter forberedt og har med kosthold så kan jeg få hjelp til å gå gjennom øvelsene på programmet jeg vil ha? De bør jo lytte på kunden, i det minste i et håp om at jeg da vil kjøpe flere timer ;) (tror ikke det, får se)

Planen er styrke på tirsdag, torsdag og lørdag, og har mulighet til å trene fredag og søndag i tillegg- men da blir det nok spinning eller noe.

Har elipsemaskin som jeg har trent med nå, og noen lette manualer.

Men åååååå, skulle ønske jeg kunne slå meg selv i hodet og komme over den skrekken. Blir jo matt bare av tanken på å stå der. Lol- planen er også å finne ut når det er minst folk, for på tirsdager og torsdager kan jeg trene på dagen :p Så det var jo et godt tips- gå når det er lite folk :)

Tusen takk for svar, ikke meningen å kuppe tråden din. Jeg har lest mye, og sett på youtube- men blir ikke mindre skummelt.

Skal oppdatere hvordan det går neste måned.

Og kjeei: lag en loggbok så kan jeg følge med der :D

Jeg har også veldiglyst til å begynne med skikkelig styrketrening, men jeg har ikke råd til PT nå og jeg kjenner ingen som kan hjelpe meg i gang. I tillegg er jeg fortsatt overvektig og selv om jeg har dårlig kondis ser jeg ikke særlig trent ut. Det er litt skummelt å bevege seg bakerst i styrkesalen med all de store karene og apparatene jeg ikke kan bruke! :confused: Som dere sier er det veldig dumt når man endelig er motivert!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...