Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Spise sunt og trene, - JEPP. Så enkelt er det, men likevel så forbaska vanskelig.

Hver gang det kommer en godteskål etc. på bordet ser jeg "rødt". Klikker mongo, og hiver innpå med store mengder. Har prøvd ulike metoder for å temme dette "suget".. Noen tips?

Fortsetter under...

Ikke bli mer ekstrem enn nødvendig

Man må nødvendigvis ikke sulte seg ned i fettprosent og kroppsvekt. Om man skal overdrive alt (snu ting opp/ned), så er det mye vanskeligere å skape kontinuitet. Ta uka for hva den er, f.eks 35 måltid. Ha som mål om at 85-90 % av det du spiser er sunt. Når du først spiser noe usunt, så planlegg mindre porsjoner.

Da jeg fikk coach som satte opp diett for meg så skulle jeg plutselig spise mer for å gå ned i vekt. En god fordeling av måltider i løpet av dagen, og en sunn fordeling av proteiner/fett/karbohydrater så fikk plutselig kroppen min det den trengte for å være fornøyd, og jeg får ikke lyst på noe søtt heller. Spise et kveldsmåltid hver dag har også hjulpet meg mye i forhold til å "snoke" etter noe på kjøkkenet.

Annonse

Det jeg merker for min egen del er at det alltid er best å vente med utskeielsene til kvelden, om jeg tar litt godteri tidlig på dagen så kommer jeg til å crave etter noe mer resten av dagen. Ellers er det nok mye som kan fikses gjennom å ha en fornuftig makro-fordeling.

For min del har det fungert godt å "cycle" macros. i mitt tilfelle er det 3 dager jeg ligger i 10% overskudd, og da kan jeg unne meg noe godt. F. eks kline til med is osv, så lenge det passer inn i "budsjettet". Så det blir på en måte "spisedag" 3x i uka :) Så ligger jeg 30% Under på de 4 andre dagene. Så slipper man å vente en hel uke, om man skulle fyse på noe :)

Spis ordentlig mat med nok av protein og alt annet nyttig du trenger tre ganger om dagen så du ikke er sulten og blir svak for sukker. Ta kosttilskudd. Unn deg god mat som er sunn og fokuser på det gode du kan spise, ikke vær destruktiv og hiv innpå med sukker som ikke gavner kroppen noe. Vil du bli tynnere/sunnere er sukker utelukket. Så det er ikke noe å se på engang. Det er du som bestemmer. Du er ikke så svak at sukker styrer deg, du tillater deg å falle for fristelsen. Og det kan du slutte med. Fjern snop fra sansene dine til du klarer å sanse det uten å få vann i munn. Du får ikke vann i munn om du tenker at "det er ikke til meg". Snop kan forresten lages av sunne ingredienser. Sukrin kan erstatte sukker. Sjokolade kan du lage selv uten sukker.

Jeg tenkte også at blodsukker var en viktig faktor da jeg leste overskriften her. Hvorfor nevner ikke flere dette? Er det ikke alfa og omega? Jeg har bare brukt de siste dagene til å lese om kosthold, men mener allerede å ha funnet ut at blodsukkeret bør holdes stabilt for å fjerne det velkjente suget etter mer mat og mer godteri. Selv merker jeg at at cravings er fullstendig borte om dagen ettersom jeg er på en strict PSMF, noe som trolig gir meg veldig stabilt blodsukker.

Og for å holde blodsukkeret stabilt mener jeg å ha funnet ut at trikset er å spise mer protein og fett, og mindre karbs. Jeg er derfor fristet til å legge om kostholdet mitt til en liberal LCHF-variant med tiden for å slippe søtsug. En strengere LCHF vil trolig gi enda mindre cravings. Er det ikke så enkelt a? Jeg spør i stedet for å råde ettersom jeg ikke har prøvd dette selv (enda).

Ellers forstår jeg at jenter til tider har en ekstra boost på søtsuget. Dette kjenner jeg ikke til, og akkurat det er kanskje verre å gjøre noe med.

• 2 uker senere...

Signerer nvr2late..

For min del var det å holde blodsukkere stabilt alfa og omega! Jeg hadde stadig "lyst på noe godt" og snoket litt rundt på kjøkkenet for å kunne tilfredsstille mitt søtbehov.. etterhvert så skjønte jeg at dette er det første signalet på at jeg er sulten.

For om jeg da spiste noe søtt/godt så var jeg sulten innen 30 min. Så for meg - nå - er dette et sikkert tegn på at det nærmer seg 3-4 timer siden jeg spiste sist.

Men i starten er det viljestyrke! Da må en tenke - er det verdt å spise dette? MÅ jeg virkelig lytte til denne følelsen kroppen gir meg? Eller kan jeg velge den bort og IKKE lytte til den... Innen en uke er den borte! (Men en må holde blodsukkeret stabilt!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...