Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå trent sporadisk i 2 år, og har ansett at jeg må gjøre endringer.

Både iform av mat, mengde trening samt tilskudd.

Hva bør en drikke under trening og når inntas proteindrikk?

Er det andre tips noen kan hjelpe med?

Formålet med trening er å bygge muskler, samt få vekk en antydning av bilring.

Hadde satt pris på litt veiledning i denne jungelen.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10835-drikke-under-og-etter-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste er vel å drikke vann, mye vann under trening. Men ikke så mye at det kommer opp igjen hvis du pusher max. Den feilen har jeg gjort flere ganger. :p proteindrikker er vel best etter eller før, samma egentlig. Ta det som passer best.

Beste er vel å drikke vann, mye vann under trening. Men ikke så mye at det kommer opp igjen hvis du pusher max. Den feilen har jeg gjort flere ganger. :p proteindrikker er vel best etter eller før, samma egentlig. Ta det som passer best.

x2

x3

Annonse

Hei,

Jeg har nå trent sporadisk i 2 år, og har ansett at jeg må gjøre endringer.

Både iform av mat, mengde trening samt tilskudd.

Hva bør en drikke under trening og når inntas proteindrikk?

Er det andre tips noen kan hjelpe med?

Formålet med trening er å bygge muskler, samt få vekk en antydning av bilring.

Hadde satt pris på litt veiledning i denne jungelen.

På forhånd takk.

Vann bør drikkes under trening, er du på diett eller i kaloriunderskudd kan det i visse tilfeller lønne seg og drikke BCAA/Aminosyrer under trening også. Men er ikke nødvendig. Proteinshake kan inntas når som helst på dagen. Mange som inntar det på forskjellige tidspunkt og antall ganger.

Jeg inntar en proteinshake til frokost, en rundt kl 12 og en etter trening. Men ihvertfall etter trening er vel det mest normale.

Om du vil ha noen andre tips må vi nesten få vite hvilket treningsprogram og åssen kostholdet ditt ser ut nå.

Mitt spørsmål er ganske enkelt. Har lest et par ganger at å bare ta en shake etter trening kan føre til at proteinet bare blir brukt som energi og ikke til bygging av muskler osv...Sammeliknet med å ta en shake lamme f.eks riskaker eller en banan. Stemmer dette? Og er det en stor forskjell ?

Prøver å kutte ned på carbs for tiden, og er samtidig inn i en god treningsperiode.

Mitt spørsmål er ganske enkelt. Har lest et par ganger at å bare ta en shake etter trening kan føre til at proteinet bare blir brukt som energi og ikke til bygging av muskler osv...Sammeliknet med å ta en shake lamme f.eks riskaker eller en banan. Stemmer dette? Og er det en stor forskjell ?

Prøver å kutte ned på carbs for tiden, og er samtidig inn i en god treningsperiode.

Ikke om du har fått i deg nok protein/carb/fett før trening, med mindre du trenger i typ 3 timer. Men her er det jo mange mulige ting som kan spille inn.

Men ja du bør såklart også innta carbohydrater etter trening. Det er etter trening man virkelig trenger carbs.

Du får heller kutte carbs resten av dagen og kjøre det etter trening/måltidet etter trening

Ikke om du har fått i deg nok protein/carb/fett før trening, med mindre du trenger i typ 3 timer. Men her er det jo mange mulige ting som kan spille inn.

Men ja du bør såklart også innta carbohydrater etter trening. Det er etter trening man virkelig trenger carbs.

Du får heller kutte carbs resten av dagen og kjøre det etter trening/måltidet etter trening

Jo ja. Fått i meg godt med næring før trening. Fikk egentlig bare infallet igår, hadde vært på fjelltur på dagen, men spist godt og mye hele dagen. Så etter styrkeøkten på ettermiddag/kveldstid så tok jeg en shake i bilen før jeg kjørte hjem. Hvor jeg spiste et ok måltid ganske kjapt. Men, var da jeg tenkte på om den shaken hadde en god effekt eller bare ble "borte"

Jo ja. Fått i meg godt med næring før trening. Fikk egentlig bare infallet igår, hadde vært på fjelltur på dagen, men spist godt og mye hele dagen. Så etter styrkeøkten på ettermiddag/kveldstid så tok jeg en shake i bilen før jeg kjørte hjem. Hvor jeg spiste et ok måltid ganske kjapt. Men, var da jeg tenkte på om den shaken hadde en god effekt eller bare ble "borte"

Så og si umulig for noen og svare på hva akkurat de proteinene du inntok da ble brukt til, men de ble ihverttfall ikke "borte"

Vann bør drikkes under trening, er du på diett eller i kaloriunderskudd kan det i visse tilfeller lønne seg og drikke BCAA/Aminosyrer under trening også. Men er ikke nødvendig. Proteinshake kan inntas når som helst på dagen. Mange som inntar det på forskjellige tidspunkt og antall ganger.

Jeg inntar en proteinshake til frokost, en rundt kl 12 og en etter trening. Men ihvertfall etter trening er vel det mest normale.

Om du vil ha noen andre tips må vi nesten få vite hvilket treningsprogram og åssen kostholdet ditt ser ut nå.

Jeg kan vel ikke si at jeg går på noe diett.

Men prøver å være litt bevisst på hva jeg dytter innpå.

Programmet mitt er noe jeg har satt opp selv, vet ikke om det er bra eller dårlig.

Er vel heller for å få litt struktur på treningen.

Trener 3 ganger i uken.

Og starter med 15-20 minutt jogging.

Dag 1:

Benkpress 4 x 8 rep

Flyers 4 x 8 rep

Triceps nedpress 4 x 8 rep

Triceps Wire 4 x 8 rep

Biceps Manualer 4x 8 rep

Biceps Wire 4x 8 rep

Biceps "Opptrekk" 4 x 8 rep

Rygg "Ro-Trekk" 4 x 8 rep

Rygg Nedtrekk til bryst sittende bakoverlent 4 x 8 rep

Militærpress 4 x 8 rep

Situps 4 x 25 rep

Henge i tauer med beina og trekke beina inn mot magen 3 x 10 rep

Knepress 4 x 8 rep

Legg 4 x 8 rep

Dag 2

Skråbenk løse manualer 4 x 8 rep

Wire, Fremover Wirekryss bryst 4 x 8 rep

Triceps Wire 4 x 8 rep

Biceps Manualer 4x 8 rep

Biceps Wire 4x 8 rep

Rygg "Ro-Trekk" 4 x 8 rep

Situps 4 x 25 rep

Bakside av lår 4 x 8 rep

Fremside av lår 4 x 8 rep

Dag 3

Benkpress 4 x 8 rep

Wire, Fremover Wirekryss bryst 4 x 8 rep

Triceps Wire 4 x 8 rep

Biceps Manualer 4x 8 rep

Biceps Wire 4x 8 rep

Rygg Nedtrekk til bryst sittende bakoverlent 4 x 8 rep

Militærpress 4 x 8 rep

Situps 4 x 25 rep

Knepress 4 x 8 rep

Legg 4 x 8 rep

Alle tips og råd tas imot med stor takk.

Btw. Er 179cm høy og ca. 77 kg.

Annonse

Vann er viktig. Uten om det kommer det litt ann på hva du har råd til tenker jeg. Selv bruker jeg en proteinshake og en banan/rosiner etter trening. Utover det har jeg god erfaring med både kreatin og l-glutamin som jeg bruker daglig. L-glutamin kan være hensiktsmessig om du trener ofte, men tenk som sagt økonomi. Ellers er det gunstig og lage en kostholdsplan slik at du får i deg det du trenger av karbs,protein og fett i løpet av en dag. Dette finnes det x antall artikler om som du kan lese. Syns også du har litt vel mange øvelser i programmet dit. Tror med hell du kan redusere til 6 - 8 øvelser pr. økt. Du kan f.eks. se RYP programmet for å få tips til hvordan treningen kan settes opp i starten.

Som jeg sa, jeg er ikke noen ekspert på dette. Hvis noen har ett eksempel på hvordan jeg kan sette opp ett program på ca. 1 time 3 ganger i uken, hadde jeg satt utrolig stor pris på det. Blir litt svimmel i denne jungelen når det gjelder trening/kosthold.

Ang treningsopplegg, så hadde jeg et "stort" treningsprogram selv, modererte det kraftig etter å ha spurt om hjelp til å sette opp et nytt.

Trenger input/tips og råd til fullkrops treningsprogram for "nybegynner" | Fitnessbloggen Forum

Ble en temmelig enkel treningsplan, men den funker!

Og drikk vann ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...