Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I går spiste jeg slik:post-3352-14440874745357_thumb.jpg

Jeg skal en del ned i vekt enda ,omlag 20 kg for mye enda:) Jeg spiser omtrendt slik hver dag,men enkelte dager litt mindre karbo og litt mer proteiner..men ligger rundt 160 -180 på proteinene.

Så hvor bra ser dette ut for dere her ? og hva burde d evt være litt mer /mindre av?

Dette er mat som rent kjøtt,skyr,cottage cheese,et par knekkebrød,litt frukt og bær og egg stort sett:) Vet knekkebrødet kan sløyfes men jeg var tom for havregrøt i går og jeg må ha et litt typisk karbo måltid:P

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10828-kostholdhvor-bra-er-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå sier du ikke så mye om deg selv, vekt, alder, og aktivitetsnivå.

Hvor lenge har du følgt denne dietten? Har du hatt fremgang?

Nei jeg har gått ned 20 kg,men nå har d stoppet opp...veier ca 87 kg og skal ned til 70 ,heslt 65 kg. Jeg er 27 år,trener hver dag ,og har to barn og jobb.Trener styrke 4-5 dager i uka og cardio med kortintervaller på de dagene og har gåturer 3-4 dager i uka som tilsammen blir 5-6 mil.

Ok. Du trener mye og spiser ganske lite. Har du kortintervaller 4-5dager i uka?

Uansett så ville jeg forandret på treningen siden det ikke fungerer lenger. Kroppen kan også bli stresset når den trener såpass mye + spiser såpass lite. Men selv med lite mat og mye trening så fungerer kroppen bra? Eller går du rundt sulten og trøtt?

Spiser du mye i helgene?

Hvis du spiser 1500 kalorier hver dag og trener såpass mye syns jeg det hørtes rart ut. Men det kan også være en hormon ubalanse, lavt stoffskifte, lite jern, stress, problemer med fordøyelse systemet...

Ja,jeg trodde liksom at d ikke trengs å forandres på trening siden trening og kosthold ikke går hånd i hånd for vektnedgangen sin del uansett men at d er kosten man skal ha fokus på?

Jeg har mye energi,sover bra og føler generellt at jeg er helt tipp topp form,men magen sliter jeg litt med ,spesielt etter jeg endret kosten i januar og ellers vet jeg at jern er litt lavt,jobber med saken...stoffskiftet er ifølge legen ok.Hormonubalanse kan d forsåvidt være ,har født to tette barn så det er forsåvidt en mulighet..hvordan finner man utav slikt?

Ang kortintervallene så bruker jeg å ta de de dagene jeg trener styrke ja så 4-5 dager i uka,men dette er ikke alltid da..enkelte ganger kjører jeg bare 4x4 også:)

Jeg har ikke spist 1500 hver dag i denne slankeperioden min da,går som regel i 1500 til 1800,gjerne 1800 de dagene jeg er på feks fjellturer og går 2 mil.

I helgene har jeg litt ekstra ja,pleier å spise ca 1000 kcal mer på lørdager,dvs rundt 25-2600 kcal. Da minst mulig sukker,går ofte i proteinbarer istedetfor sjokolade,sukkerfri sjokolade,litt nøtter og god men fetere og mer usunn mat. Men holder meg på 2500 omtrendt og spiser som vanlig igjen på søndag.

Hva kan jeg gjøre bortsett fra å sjekke dette med hormonbalanse osv`? Jeg er jo helt klart stressa:p Har to små barn og da er det ikke lett å ikke stresse :p Men trening hjelper jo på stress føler jeg. Sover jo bra om nettene og så d får jo bra med hvile føler jeg.

Men tar imot alt av tips og råd altså,har prøvd å justere kcal nivå både opp og ned og treningen og aktivitetsnivå går jo i bølgedaler det og,jeg er ikke så aktiv på vintern feks;) Men så langt har altså rundt 1600 kcal vært best for å gå ned i vekt.

Det er ganske naturlig at når du har gått ned 20 kg ved å ligge på 1600 kcal om dagen at du etterhvert må ligge enda lavere for å gå videre ned i vekt.

Hvordan er aktivitetsnivået ellers om dagen, utenom trening? Har du en aktiv eller stillesittende jobb? Kjører du bil/buss eller går du for å komme deg fra et sted til et annet? Hvor høy er du?

Og er du helt ærlig når du sier at det KUN er lørdager du ligger på ca 1000 kcal mer? OG, er det virkelig bare 1000 kcal mer?

1000 kcal mer er forresten ikke bare.. la oss si at du ligger 200 i underskudd hver dag utenom lørdagene da, 200 kcal x 6 = 1200 kcal.. Da går du kanskje med 200 kcal i underskudd i uken.. for å gå ned et halvt kilo må du ligge 3500 kcal i underskudd.. Bare sånn for å gi deg et perspektiv på hvor viktig det er å være 100% ærlig med seg selv når det kommer til kalorier og å ha et realistisk bilde.

Synest eg har sett ganske mange trådar frå deg om dette emnet no. Om noko vil eg påstå det er ein indikasjon på at du overtenkjer ein del og er moglegvis i overkant detaljfiksert. Eventuelt slit med å få teori over til praksis.

Eg går ut frå at du har fått kunnskapen som trengs på dette tidspunktet. Sidan du stadig spør om dette emnet verkar det på meg som om du har vanskeleg for å få gjennomført ting.

Annonse

Synest eg har sett ganske mange trådar frå deg om dette emnet no. Om noko vil eg påstå det er ein indikasjon på at du overtenkjer ein del og er moglegvis i overkant detaljfiksert. Eventuelt slit med å få teori over til praksis.

Eg går ut frå at du har fått kunnskapen som trengs på dette tidspunktet. Sidan du stadig spør om dette emnet verkar det på meg som om du har vanskeleg for å få gjennomført ting.

Jeg stresser en del ja,men d er fordi nå er jeg i overkant desperat og lei av at vekta står stille uansett :/ Så jeg prøver jo å finne løsninger. Trodde d var litt derfor vi hadde dette forumet?:p Gjennomfører ting gjør jeg jo,har jo gått ned20 kg,saken et bare at resten ikke vil av ,tydeligvis.

Det er ganske naturlig at når du har gått ned 20 kg ved å ligge på 1600 kcal om dagen at du etterhvert må ligge enda lavere for å gå videre ned i vekt.

Hvordan er aktivitetsnivået ellers om dagen, utenom trening? Har du en aktiv eller stillesittende jobb? Kjører du bil/buss eller går du for å komme deg fra et sted til et annet? Hvor høy er du?

Og er du helt ærlig når du sier at det KUN er lørdager du ligger på ca 1000 kcal mer? OG, er det virkelig bare 1000 kcal mer?

1000 kcal mer er forresten ikke bare.. la oss si at du ligger 200 i underskudd hver dag utenom lørdagene da, 200 kcal x 6 = 1200 kcal.. Da går du kanskje med 200 kcal i underskudd i uken.. for å gå ned et halvt kilo må du ligge 3500 kcal i underskudd.. Bare sånn for å gi deg et perspektiv på hvor viktig det er å være 100% ærlig med seg selv når det kommer til kalorier og å ha et realistisk bilde.

Er 100% ærlig med meg selv ja,ser d ikke slik ut? Jeg teller kcal like nøye på lørdager som andre dager.De andre tingene du spør om har jeg jo svart på tidligere i denne tråden. Er veldig aktiv utenom trening og jobb også.

Annonse

Er 100% ærlig med meg selv ja,ser d ikke slik ut? Jeg teller kcal like nøye på lørdager som andre dager.De andre tingene du spør om har jeg jo svart på tidligere i denne tråden. Er veldig aktiv utenom trening og jobb også.

Nei det er jo noe som ikke stemmer her, det sier du jo selv.. Det er derfor jeg spør deg om du er 100% ærlig. Og jeg spør deg ikke om det for å kalle deg en løgner, jeg spør deg for å prøve å hjelpe deg.. Jeg leste tråden på nytt igjen og jeg ser fremdeles ikke noe sted om du har en stillesittende eller fysisk krevende jobb..

Har man en stillesittende jobb så "straffes" man en del for det ettersom man sitter på rævva store deler av dagen i stedetfor å jevnlig bevege på seg som man normalt sett ville gjort ellers. Jeg pleier alltid å tenke at 1 times gåtur hver dag gjør opp for alle de timene jeg har sittet i unaturlig mye i ro på jobb. (Selv om det gjør det helt sikkert ikke..)

Men.. la oss se på the facts her.. La oss si du har en basalforbrenning på 1500 kcal om dagen og du spiser mellom 1500-1800 kcal per dag. Da er du enten i vedlikehold (1500kcal) eller 300 kcal i overskudd (1800 kcal). Det betyr at du må trene eller gå bort, eller på en eller annen måte bli kvitt 500-800 kcal (spørs hvor mange kcal du har spist) hver dag for at du skal gå ned et halvt kilo i uken. (eller så klart spise færre kalorier) Men siden du hver lørdag i tillegg er 1000 kcal i overskudd, så betyr det at du må bli kvitt enda mer.

Med én gang man ligger i kalorioverskudd så må man bøte ganske heftig i form av fysisk aktivitet for å bli kvitt overskuddet. Vanligvis er det ikke verdt det.. Når du i tillegg ønsker å gå ned i vekt så må man være enda striktere.

Det er hardt å gå ned i vekt.. og det er derfor så mange sliter med det.

Men.. la oss se på the facts her.. La oss si du har en basalforbrenning på 1500 kcal om dagen og du spiser mellom 1500-1800 kcal per dag. Da er du enten i vedlikehold (1500kcal) eller 300 kcal i overskudd (1800 kcal). Det betyr at du må trene eller gå bort, eller på en eller annen måte bli kvitt 500-800 kcal (spørs hvor mange kcal du har spist) hver dag for at du skal gå ned et halvt kilo i uken. (eller så klart spise færre kalorier) Men siden du hver lørdag i tillegg er 1000 kcal i overskudd, så betyr det at du må bli kvitt enda mer.

Om hun har en basalforbrenning på 1500kcal er det ikke det samme som vedlikehold. Basalforbrenning er det man forbrenner om man ligger i ro 24/7 og det er skjeldent man gjør. Så om hun har en basalforbrenning på 1500 så må man regne med aktivitet i form av trening og jobb :) så 1800/1900/2000 er nok nærmere vedlikehold om hun trener masse og har en aktiv jobb :)

Går forsåvidt mye inn i cm enda da selv om vekta står stille,men jeg vil jo ha vekta ned etterosm det enda er mange kg å ta av:D

Ville heller hørt på cm enn på vekten :) Husk vekten avhenger jo av mange ting. Og om vekten står stille og fett%/cm går ned så er jo det en bra ting? Det betyr jo bare du beholder musklene mens fettet forsvinner :) vekten går nok ned også etterhvert. Jeg hadde vært veldig fornøyd om vekten stod i ro mens fett%/cm minsket.

Om hun har en basalforbrenning på 1500kcal er det ikke det samme som vedlikehold. Basalforbrenning er det man forbrenner om man ligger i ro 24/7 og det er skjeldent man gjør. Så om hun har en basalforbrenning på 1500 så må man regne med aktivitet i form av trening og jobb :) så 1800/1900/2000 er nok nærmere vedlikehold om hun trener masse og har en aktiv jobb :)

Selvfølgelig, jeg prøvde bare å gjøre det så enkelt som mulig for å gjøre det lettere å forstå.

Ettersom aktivitetsnivået og type aktivitet varier dag for dag så er følgelig vedlikehold variabelt. Det er derfor det er mye bedre å ta utgangspunkt i basalforbrenningen som er konstant og heller regne seg ut derfra.

Eksempelvis: 1500 kalorier er basalforbrenning, jeg bruker ca. 200 kalorier ved å gå og i dag skal jeg trene styrke som forbrenner ca 200 kcal. Hvis planen er at jeg skal gå ned et halvt kilo i uken, så betyr det at jeg må ligge på ca 1400 kalorier i dag.

Jeg synes ihvertfall det er bedre å ha noe konkret å gå etter. Etter å ha fulgt råd herfra og ligget på 1800-2000 kalorier hver dag gikk jeg opp 6 kg i løpet av noen måneder. No joke. Det gjelder derfor å kunne tenke ut kaloriforbruket selv slik at man kan justere kaloriinntaket etter hva slags dag man har aktivitetsmessig.

Selvfølgelig, jeg prøvde bare å gjøre det så enkelt som mulig for å gjøre det lettere å forstå.

Ettersom aktivitetsnivået og type aktivitet varier dag for dag så er følgelig vedlikehold variabelt. Det er derfor det er mye bedre å ta utgangspunkt i basalforbrenningen som er konstant og heller regne seg ut derfra.

Eksempelvis: 1500 kalorier er basalforbrenning, jeg bruker ca. 200 kalorier ved å gå og i dag skal jeg trene styrke som forbrenner ca 200 kcal. Hvis planen er at jeg skal gå ned et halvt kilo i uken, så betyr det at jeg må ligge på ca 1400 kalorier i dag.

Men det blir egentlig feil ettersom man skal ta utgangspunkt i vedlikeholdsforbrenningen. Og selvfølgelig er vedlikehold variabelt, men det er alikavel den man tar utgangspunkt i. Tenk deg en linje med 0 i midten, minus på venstre siden og plus på den andre. Vedlikehold er ca. 0. Du går verken opp eller ned i vekt. Derfor justerer man etter det :) Basalforbrenningen endrer seg også ettersom om du får mer muskler, så den er ikke konstant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...