Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er helt amatør når det kommer til trening! Har en stillestittende jobb, er jævla svak og kan telle en hånd hvor mange ganger jeg har vært innom treningssalen. Så etter å snudd denne nettsiden opp ned, har jeg kommet med denne treningsplanen. Målet er å stramme opp, bli sterkere og raskere.

Dag 1

1. Markløft

2. Stående en-arm pushup press

3. Stående roing

4. Beinpress/ett ben

5. Beinpress

6. Gluten bridge

Dag 2

7. Mage

8. Rygghev

9. Push-ups

10. Trene armer

11. Nedtrekk

Dag 3

12. Knebøy

13. Stående roing

14. Nedtrekk

15. Trene armer

16. Utfall

Jeg vet ikke hva jeg driver med. Så dere må være så snill og komme med tips og råd. Kom gjerne med andre øvelser som kan passe til meg. Kommer til å trene kondisjon innimellom tenker jeg.

Når det kommer til mat så prøver jeg smått å finne ut hva jeg skal spise. Men det kommer seg, da jeg driver "research" som en gærning når jeg har fri.

Var innom treningssenteret for en evighet tilbake. Guud så flaut det var i styrkesalen. Alle så på meg muligens fordi det så ut som jeg hadde kommet til en annen planet. Mens gutta løfta bortimot 200 kg, klarte jeg ikke å ta 7 kg i benkpress engang. Jeg er veldig liten (165 cm), er ganske tynn og like sterk som en femåring. Blir det rart om jeg trener styrke?

Skal prøve å legge ut bilde av meg når jeg får muligheten. Har ikke kamera på mobilen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10701-hjelp-en-amat%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen annen treningserfaring enn min egen, så mine tips må du ta med en klype salt, og korreksjoner på det jeg sier / andre forslag, håper jeg kommer inn. :)

Personlig mener jeg du bør prøve ut flere øvelser, og lete frem noen av dine favoritter til å begynne med. Når du finner dine øvelser du gleder deg til å gjøre, er du på vei til å finne gleden i hele styrketreningen. :thumbsup:

Det er masse øvelser du kommer til å mislike underveis, men det betyr ikke at du alltid vil mislike de. Med perfeksjonering i teknikk, variasjon i sett og tyngde, kan du justere øvelsene slik at du vil like de, og ikke grue det til å gjøre de. Hvilke øvelser dette er, varierer fra person.

Markkløft og knebøy er de to øvelsene du mest sannynlig vil hate til å begynne med, og om det skjer, så er det helt ok. Gjør benpress, utfall og leg extension istedet, til du kommer inn i det. Noen har skader som gjøre de ikke kan gjøre visse øvelser, og er du en av de, finn omveier og andre øvelser. De ER der!

Når du begynner å øke i styrke, husk alltid at teknikken er viktigere enn vekten du har på. Ja, det er flaut å gå tilbake på lavere vekt for å gjøre teknikken riktig, men du har igjen for det.

Så regner med Supergruppa lurer seg inn her med skikkelige forslag også, og det ikke bare meg som svarer :cool:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10701-hjelp-en-amat%C3%B8r/#findComment-405236
Del på andre sider

Hvem har satt opp programmet ditt? Hva mener du med "trene armer"? Hvor mange øvelser er "mage?". Beklager, men programmet ditt virker lite planlagt og dårlige sammensatt, men øvelsene i feil rekkefølge og lite oversikt generelt. Du må sette ting mer i system, med antall repetisjoner og sett og gjerne gå utifra en maks. Det beste hadde vært å starte på et ferdigoppsatt program som mange har hatt god erfaring med tidligere.

Og nei, det er ikke feil og rart at du trener styrke. Det er veldig, veldig riktig.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10701-hjelp-en-amat%C3%B8r/#findComment-407060
Del på andre sider

Annonse

Hva med Børges nybegynnerprogram? Hvis du har lite eller ingen særlig treningsbakgrunn vil jeg anbefale deg å trene fullkroppsprogram 3 ganger i uken i noen ukers tid. Da får du lært deg rett teknikk på lav belastning samtidig som du vil kunne øke på vektene jevnt og trutt. Etter det kan du velge å trene splitt( hvor du deler opp kroppen i forskjellige dager og trener gjennom alle muskelgruppene 1-2 ganger i uken) eller 5x5(styrkeprogram som fokuserer på baseøvelser) eller ett høy og lav rep program(2 tunge dager med få repetisjoner og høy vekt og 2 lettere dager med mindre vekt og flere repetisjoner.)

Men du sier du har vært i styrkesalen på gymmet, så da er du medlem av ett studio? Hvorfor ber du ikke bare om en veiledningstime og får hjelp til å sette opp ett prgram tilpasset for deg? Fortell om målene dine der, (også vil jeg anbefale mest mulig frivekter og minst mulig maskiner. ) så burde de som jobber der kunne hjelpe deg:)

Hvis ikke, les på styrkesiden øverst i menyer, der ligger det massevis av program og det står forklart hvem programmet passer for - test ut noen øvelser, se noen you tube klipp også finner du ett program du liker?

pst: 7 kg i benkpress er jo ikke så ille for en helt ny en! (Plusset du da på vekta fra stanga?) Og selv om det finnes folk som løfter 200 kg, så er ikke dte en vanlig mann i gata liksom. Fokuset ditt bør være å bli sterkere og i bedre form, ikke å kunne løfte 4 ganger din egen vekt i benkpress;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10701-hjelp-en-amat%C3%B8r/#findComment-407997
Del på andre sider

Hør på katari her :) Børges program er en god start. Det å ha et konkret program å gå utifra er det beste, og ikke sett opp ditt eget. Det slår alltid feil. Veldig få her inne kjører selvlagde programmer, nettopp fordi de vet at slik som Børges er laget av kompetente fagfolk og har gitt mange andre gode resultater før dem. Det blir slik mer strukturert, og du vet nøyaktig hva du skal gjøre når du kommer på gymmen.

Ellers vil jeg også, som katari, anbefale deg å lese her Muskelvekst & Styrke - Fitnessbloggen på de artiklene som du ser kan passe for deg og dine mål.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10701-hjelp-en-amat%C3%B8r/#findComment-408032
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...