Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på hva slags endringer jeg burde gjøre i hverdagen for å ha større nedgang i vekt/stramme inn kroppen? trener styrke 3 dager i uka.

Her er en normal dag for meg ;

Frokost : 1 biola fiberrik joghurt med jordbær (0% fett), 1 naturell joghurt,

1 kopp grønn te med 3 suketter.

Mellommåltid : Litt blandet frukt (jordbær, pære, blå druer, banan). Tar bare litt av hver enkelt.

Lunsj : 2 grove brødskiver, egg m kaviar på den ene, makrell i tomat på den andre, salat,

1 glass melk og 1 glass vann og en kopp grønn te med 3 suketter.

Mellommåltid : 1 eple

Middag : Laks 250 g, grønnsaker (fryste fra findus), og noen ganger båtpoteter. Varmes opp i

ovnen i en form. veksler mellom laks, kylling og indrefilet.

Drikker kun vann, ikke noe annet. Blir ca 1,5 liter om dagen.

Ser dette fornuftig ut, vil jo leve med kostholdet en god stund, ikke en diett :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10689-kostholdet-mitt-hvor-er-feilen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 185 høy, veier 98 kilo og trener styrke 3 dager i uka. Har lett for å bli inaktiv de dagene jeg trener, men forsøker å

endre på dette :)

Har også lest at brød ikke burde spises ved vektnedgang. Er ikke mest opptatt av vekten men balja på magen ;)

Proteiner selv om jeg skal gå ned i vekt? Hørt at dette ikke er nødvendig, kun når man bygger?

Skal du ned i vekt/fettprosent uten å miste for mye muskler, så bør du ha ett høyt proteininntak...gjerne over 2 gram protein pr kg kroppsvekt...i ditt tilfelle kan du spise 200 gram proteiner pr dag uten å bekymre deg :)

Ett høyt proteininntak på diett gjør også at du får mest mulig ut av styrketreningen på diett også, dessuten gir det en bra metthetsfølelse :)

Så proteiner ftw!:thumbsup:

Men du trenger ikke noe proteintilskudd, du kan bare spise mer kylling, fisk, egg, kesam, skyr, osv, så kommer du ganske kjapt opp i 200 gram pr dag :)

Annonse

Proteiner selv om jeg skal gå ned i vekt? Hørt at dette ikke er nødvendig, kun når man bygger?

Tvert i mot. Ved vektnedgang anbefales et høyere proteininntak fordi du selvsagt ønsker å beholde den muskelmassen du har og gjøre tapet av muskler så lite som mulig. I tillegg gir det god metthetsfølelse og er med på å holde forbrenningen oppe.

Det siste du trenger å være redd for er å spise for mye proteiner:)

LIie mat og lite proteiner du har der!

Er jente, 180 cm og 67.5kg. Trener vekter 5 ganger i uka og kardio 4-5 ganger (rolige gåturer eller sirkeltrening) Spiser lignende dette hver dag og går sakte men sikkert ned i fettprosent samtidig som jeg øker i styrke. Spiser PF for tiden så få, men store måltider (er på engelsk fra matdagboka mi):

Ps: Spiser vanligvis ikke is, men passer inn i kaloriene da)

Steam pack of vegies 45.3/3.9

110 g mince: 153/23.4

1 slice bread: 75.6/4.3

Parmesan 20

Margarine: 29

2 eggs: 154/12.5

= 476.9/44.1

Protein shake: 148/20.1

Steam pack of vegies 45.3/3.9

200g mince mix (ground beef with tomato, capsicum and yellow chilli): 299/42.5

1 slice bread: 75.6/4.3

Parmesan 20

Margarine: 29

2 eggs: 154/12.5

= 622.9/63.2

100g Connoisseur vanilla ice cream + 2 scoop of chocolate proto whey: 335/23.8

Orange: 88

Apple: 44.72

+ cinnamon and sweetener

collagen powder and glutamin 22

= 490/23.8

Total: 1738 cal/151pro

Det som kan være lurt er å skrive ned mengde kalorier / proteiner / karbohydrater / fett du får i deg om dagen. Hvis du bortimot spiser det samme hver dag, behøver du kun å skriv ned tallene en gang. Det blir så vanskelig å hjelpe deg på fakta basert på "litt/mye/medium/1stk osv" grønnsaker. Her må du faktisk definere mengden og hvilke typer grønnsaker/kalorier :p Også må du huske at ting tar tid, det skjer ikke over natta ;)

Takk for gode råd :)

Skal få i meg mere proteiner da, selv om jeg synes denne matdelen er vanskelig.

Vet jeg er utålmodig, men slikt er det vel når man setter seg et mål man gleder seg til å oppnå :)

Men da blir det mer proteiner og finne ut ett kosthold med en fornuftig sammensetting.

Noen gode råd på kosthold jeg burde følge utenom mere proteiner?

Når jeg vil ha kontroll på kostholdet mitt, så melder jeg meg inn i VG's Vektklubb.. De har ganske så bra kostholdsdagbok der, hvor man kan legge produkter fra en database også regner den det ut for deg. Du kan også legge til egne produkter, oppskrifter og trening. Da kan man se et sektordiagram som viser mengden fett/proteiner/karbohydrater/kalorier man har fått i seg den dagen.

Vektklubb.no - bli medlem i dag!

Jeg er ikke ute etter å reklamere for Vektklubb, men jeg synes de har et godt verktøy som jeg gjerne benytter meg av.

Annonse

Det skal være verdt å nevnte at høyt proteininntak er desto viktigere jo lavere fettprosent man allerede har. Personlig tenker jeg det vil holde for trådstarter å trene styrke 3 ganger i uka (helkropp med baseøvelser) som han gjør nå og ligge på rundt 2g per kg fettfri kroppsmasse. I.e. 150g proteiner om dagen holder nok for trådstarter på dette tidspunktet, spesielt om man er ny til styrketrening. En kan heller justere opp senere når det blir nødvendig.

Et annet aspekt er jo at et høyt proteininntak indirekte vil gjøre at kaloriinntaket er noe lavere. Men så lenge du har kontroll på tallene går det nok helt fint.

Det har blitt gjort undersøkelse av folk som fikk frukt på jobben. Frukt mellom måltider gir for mange vektøkning.

Du kan forsøke å droppe frukten og evnt erstatte det med salatgrønnsaker som kan erstatte fruktens konsistens og friskhet. . Du kan også forsøke å droppe brødet og erstatte det med kjøtt hvis det ikke føles som et stort offer. Ha smør (smelta) og gulost på kjøttet istedenfor brødet.

Har sett meg litt blind på kalorier tror jeg! Men da skal jeg bli mer aktiv på denne siden.

Henter du mange mattips derfra?

I grunnen ikke. Finner mattips her, på blogger, etc.. Bruker det helst bare til å analysere det man spiser (eller har tenkt å spise!).

Tech Nutrition har en kalkulator som kan gi deg et pekepinn på kaloribehov og fordeling av næringsstoffer:

Kosthold

Bruk gjerne dette som et utgangspunkt, for meg stemmer det i hvert fall veldig bra ift. retningslinjer jeg har fått fra coach! :)

Er det mulig å regne ut dette kun basert på vekt? Det virket litt rart for meg :S

Er det mulig å regne ut dette kun basert på vekt? Det virket litt rart for meg :S

Folk forbrenner forskjellig, med tanke på alder, høyde, vekt, kjønn, muskelmasse, aktivitetsnivå...så den kalkulatoren blir bare en generell pekepinn...så må du finne selv ut nøyaktig hva du trenger av næring =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...