Gå til innhold

Min livsstilsforandring -50 kg


Anbefalte innlegg

Hei! Må si jeg er mektig imponert! Du står på, og det virker som om dette er noe du virkelig har satt deg inn for! Jeg kommer til å følge tråden med stoooor interesse videre :) Har selv gått ned ca 24 kg ( 21 i fjor, gikk noe opp, og -6kg siden 6 juli) Jeg bruker forøvrig mye tid på fitnessbloggen hver dag nå, og gikk på et trenings/kostholdskurs i fjor. Så ja, jeg har sikkert lært en del, men den største erfaringa jeg har gjort er at alt er individuellt, og det sitter like mye i huet som det gjør fysisk! Alt er mulig! :) Får selv kommentarer nå på at jeg begynner å se spinkel ut i ansiktet, og merker selv at dette stemmer. Men så var det jo and I quote;

. For min del virker det som om magefettet er urokkelig, men som du gjør og sier, koste hva det koste vil, det SKAL bort! Jeg ønsker deg all lykke og motivasjon til videre!! :D

Ja, jeg står på. Har holdt på moderat fra begynnelsen av dette året, men siden midten av mai begynte jeg å øke treningen og fra midten av juni la jeg om kostholdet helt. Fantasisk at du har gått ned 24 kg da! Det er nesten mitt første mine to hovedmål. Jeg bruker også en del tid på fitnessbloggen for å finne info og tips. Magefettet kommer nok til å gå sist, men ser litt forskjell på magen allerede. Selv om jeg skulle ønske at det kunne gått enda litt fortere. :) Gleder meg til jeg igjen kan få kommentarer på at jeg er spinkel i ansiktet..

Hvor mange kg begynte du med og hvor høy er du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg begynte vektnedgangen lå jeg på ca 120kg, og jeg er ca 177 høy. Personlig mener jeg at selve kroppsfettfordelingen min er helt føkka, da låra og magen var brutalt overdimensjonert i forhold til resten av kroppen, iallfall om jeg skal sammenligne med andre bekjente med omtrenlige tilsvarende mål. Jeg begynte sakte men sikkert å bli mer og mer overvektig fra 8-års aldern, og det toppet seg virkelig da jeg fyllte 20. Unner virkelig ingen dette, og tror det har hatt betydelig mye å si for meg som et menneske, da jeg er utrolig sjenert og veldig ydmyk av meg. Å miste de kiloene jeg gjorde var klart en super boost på selvtilliten, men har fortsatt en lang vei å gå... :) (sorry hvis jeg spora av litt off-topic der hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Når jeg begynte vektnedgangen lå jeg på ca 120kg, og jeg er ca 177 høy. Personlig mener jeg at selve kroppsfettfordelingen min er helt føkka, da låra og magen var brutalt overdimensjonert i forhold til resten av kroppen, iallfall om jeg skal sammenligne med andre bekjente med omtrenlige tilsvarende mål. Jeg begynte sakte men sikkert å bli mer og mer overvektig fra 8-års aldern, og det toppet seg virkelig da jeg fyllte 20. Unner virkelig ingen dette, og tror det har hatt betydelig mye å si for meg som et menneske, da jeg er utrolig sjenert og veldig ydmyk av meg. Å miste de kiloene jeg gjorde var klart en super boost på selvtilliten, men har fortsatt en lang vei å gå... :) (sorry hvis jeg spora av litt off-topic der hehe)

Ingen problem at det ble litt off-topic - bra jobbet! :) Jeg føler også at magen har fått blitt litt for stor. Ikke sånn typisk øl-mage, men litt sånn ekstra fettlag all-over. Kjenner meg igjen på en del av før bildene til medlemmer her inne. Håper derfor jeg også får til like bra "etterbilder" som de andre. Det tror jeg da jeg var jo sånn før. Hvordan kunne jeg la det gå så langt? Apropos boost på selvtilliten, så er dette noe jeg har merket litt til selv. Er litt "meg selv" igjen, men merker at jeg fortsatt har en lang vei å gå.

Jeg har ellers fortsatt "kun" gått ned 10 kg. Trener nokså likt, men skal prøve meg på PSMF fra i morgen av. Jeg har lest en del, og tenkte at dette kan være noe for meg. Jeg må ned en del i fett, men ser at kroppen min allerede har endret seg noe. Jeg er blitt sterkere, men fettet går ikke bort så fort som jeg ønsker. Så blir spennende å se hvordan min kropp vil reagere på PSMF. Jeg sliter litt med planlegging av frokost og lunsj da jeg har kontorjobb. Så skal prøve å spise kylling før og på jobb for å slippe å "steke" mat tidlig på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du gjør en fin jobb, Rikke. Men jeg reagerer imidlertid på følgende påstand i startinnlegget ditt:

"Jeg har lagt på meg pga. stress/psykologiske årsaker, for lite mat og at jeg har vært for inaktiv."

At du har spist for lite mat, hvilket direkte har ført til overvekt, er vel, slik jeg forstår det, ikke helt i tråd med gjeldende oppfatning av overvektsproblematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du gjør en fin jobb, Rikke. Men jeg reagerer imidlertid på følgende påstand i startinnlegget ditt:

"Jeg har lagt på meg pga. stress/psykologiske årsaker, for lite mat og at jeg har vært for inaktiv."

At du har spist for lite mat, hvilket direkte har ført til overvekt, er vel, slik jeg forstår det, ikke helt i tråd med gjeldende oppfatning av overvektsproblematikk.

Det har ikke direkte ført til overvekt, men jeg har spist for lite i perioder som igjen har ødelagt forbrenningen min. Eller så har jeg spist for lite til visse måltider, og mer til andre. Ikke så lett å forklare på noen få setninger, da det er som regel en kombinasjon av flere ting som har gjort at jeg er der jeg er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen er ikke lett å holde oppe. Jeg tok av 10 kg ca. de første 6 ukene. Nå har det gått ytterligere 3 uker og det har bare sagt stopp de siste 3 ukene. -10 kg er for lite. Jeg må ned 50 totalt, og jeg ser at mitt første delmål tar lang tid å oppnå med denne fremgangen jeg har nå (som er fortsatt ca. 20 kg til). Noen råd til når alt stopper opp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motivasjonen er ikke lett å holde oppe. Jeg tok av 10 kg ca. de første 6 ukene. Nå har det gått ytterligere 3 uker og det har bare sagt stopp de siste 3 ukene. -10 kg er for lite. Jeg må ned 50 totalt, og jeg ser at mitt første delmål tar lang tid å oppnå med denne fremgangen jeg har nå (som er fortsatt ca. 20 kg til). Noen råd til når alt stopper opp??

Hei. Jeg har fulgt denne postingen en stund før jeg valgte å svare. Jeg er sammen med en kvinne som er - nær sagt - ekspert på akkurat det du sliter med. Hun veide 140 kg selv, mye på grunn av samme årsak, men overvekt er ofte sammensatt. Hun har gått på alle "kurer" som finnes, pluss noen som ikke finnes, tror jeg. Til slutt bestemte jeg meg for å slanke henne selv, og gikk inn for å forandre livsstilen - og jeg forsto raskt at hun tålte ikke karbohydrater i større mengder, og dro til med Atkins. Nok om det, hun ruslet ned 45 kg de første 18 mnd, før hun stoppet. Hun måtte ha en pause. Nå er hun igang igjen, og rusler ned ca 0.8 i uka. Platåer kommer og går. Men: De gangen det IKKE kommer platåer, er når hun svømmer. Første gangen hun gikk ned 45 kg, var vi ute og svømte en time hver dag - 6 uker i strekk. Om det var sol, regn eller torden - samme søren, svømme skulle hun. Hun spiste svært svært strikt med lite karbohydrater, ikke så mange kcal, men hun var aldri sulten...lå vel på 1800 - 2000 kcal pr dag da, og gikk ned, opp mot 1.2 kg i uka. Men uten svømming var platåene mange, og ofte lange. Men mottoet var det samme: Uansett hvor mange tårer, uansett hvor lenge - betalingen kommer til slutt. Hun BET ALLTID tenne sammen, og spiste strikt - hver dag. Uansett om nåla på vekta ikke rikket seg, uansettt hvor håpløst det så ut - hun skeiet ikke ut.

Nå vet jeg ikke hvilken diett du har valgt, og det betyr ikke så mye, men motivasjonen tror jeg du - og alle som vil nå et mål - må finne INNE i seg selv. Selvsagt betyr støtten fra familie og venner mye, men til slutt er det kun `en som kan få deg ned i vekt, og det er DEG. Gir du opp ei uke, og skeier ut, er det alltid tøffere å starte opp igjen. Igjen og igjen, og igjen....Bit gebisset sammen, se det i øynene at det kan ta tid, det kan se svart og grått ut - men til slutt så er du i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen er ikke lett å holde oppe. Jeg tok av 10 kg ca. de første 6 ukene. Nå har det gått ytterligere 3 uker og det har bare sagt stopp de siste 3 ukene. -10 kg er for lite. Jeg må ned 50 totalt, og jeg ser at mitt første delmål tar lang tid å oppnå med denne fremgangen jeg har nå (som er fortsatt ca. 20 kg til). Noen råd til når alt stopper opp??

Har du begynt på PSMF? Gi det en uke eller to på PSMF og se om du fortsetter nedgangen da :)

Vil også anbefale diett.no til å få litt oversikt over inntaket ditt. På PSMF er det ikke nødvendig å logge hver dag, men kan være greit å logge et par dager for å se at du faktisk for i deg nok proteiner og ikke spiser noe som hadde mye mer kalorier enn du egentlig trodde.

Når du har vært 8 uker på diett er det også lov (og lurt) å ta en pause der du spiser normalt (men sunt) en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal fortsette i samme sporet. Jeg sto stille selv nå i 4 uker før jeg plutselig fikk en nedgang igjen denne uken så det er vel ikke uvanlig, jeg har holdt på i ca 11 uker når stagnasjonen kom. Jeg ville ikke gått for en ekstremdiett som psmf når du sikter på en livsstils endring.

10 kg på 6 uker er jo mye da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd nesten 100% etter PSMF denne uken, men jeg tror jeg følger rådet som VOFF her nevner at jeg skal spise rett over tid i stedet for en ekstremdiett. PSMF har imidlertid gjort at jeg har gått litt mer ned denne uken. Jeg må jo si at jeg fortsetter i samme sporet, og det er mye med 10 kg som nå er minus et par kilo til. Vekten på treningssenteret har vært litt feil i utgangspunktet... de har byttet ut med en nyere og mer korrekt. Dette til min glede: jeg veier faktisk mindre enn jeg trodde i utgangspunktet. I tillegg så tror jeg at jeg har gått ned et par kilo den siste uken. Vekta viste iallefall 114 kg til min store glede. Da er jeg ikke langt fra første delmål (18 kilo til første mål). Så en lykkens dag i går ja.. Til info: jeg veier meg med klær, sko osv. så jeg veier litt mindre om jeg hadde veid meg hjemme, men jeg orker ikke ha vekt hjemme da det blir veiing litt for ofte da. :) Uansett: takk for råd og tips. Hjelper bra på motivasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vektnedgangen din! Jeg har selv gått ned -50kg fra 3.januar i år. I sommer har jeg ligget veldig lavt i kcal og da jeg begynte på jobb igjen så jeg at det ikke gikk. Jeg har over to uker nå spist meg opp til 1600 kcal dagen som treningsveilederen min og grete roede-klubben mener jeg bør ligge på. Det har resultert i at jeg har gått opp nesten tre kilo. Det er litt tøft, men jeg håper at jeg vil se at nedgangen starter igjen når kroppen innser at den kommer til å få så mye mat hver dag og at den ikke trenger å spare

Jeg har gått ned med beinhard kost og rundt 10 treninger i uka. Akkurat nå får jeg ikke trent kardio og det frustrerer livskiten av meg. Jeg har en hofteleddsbøyer som krangler :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det siljeh94. Jeg gir ikke opp før jeg er i mål denne gang.

Typisk hva jeg spiser:

Frokost: 4-5 skjeer frokostblanding med skummet melk. Evt. et lite glass med juice (meierienes juice)

Lunsj: salat med forskjellige ingredienser, må ha nok proteiner dvs. egg, kylling, skinke som er mager, noen få nøtter (cashew)

Mellommåltid: Ja! yoghurt og frukt evt. bare frukt/grønnsak

Middag: magert kjøtt/kylling med grønnsaker

Kvelds: frukt, juice, youghurt eller lignende. Ikke mye mao.

Trener typisk mellom halv åtte og ti hver kveld. Har en hviledag i uken.

Til å trene,synes jeg dette er veldig lite mat egentlig.Hadde dette vært meg,hadde jeg sultet hele dagen :p Når man skal ned i vekt,så trenger man å få stabilisert blodsukkeret som det heter,og det gjør man ved å ha balanserte måltider,med da både proteiner,karbohydrater og fett i hvert eneste måltid! I frokostmåltidet der(nå har ikke jeg vært så lur å lest videre enda da,så du kan jo ha endret mye her uten at jeg vet..jaja,ser det etterpå uansett da :whistle:),så har du lite proteiner,lite som gjør kroppen din fornøyd.Frokostblandinger er vel ikke å anbefale,siden de inneholder Mye karbohydrater!og det er ikke bra med for mye av det når man skal ned i vekt.Man tåler såklart litt mer når man trener,men skal man samtidig ned i vekt,må man passe på litt!(snakker av erfaring!)heller ta f.eks to Grove brødskiver(karbo) med masse pålegg(protein),og gjerne pittelitt smør på(fett),så har man raskt balansert måltidet.Eller man kan ta havregrøt,med f.eks litt nøtter i,egg ved siden av,proteinpulver i grøten osv. Lunsjen ser da fin ut :) riktig balansert med salaten,proteinene og fett(nøtter). mellommåltider skal også være balanserte,så du må få inn protein/fett der også.Ikke bare spise frukt/grønnsak da dette er kun karbo,som gjør det raskere sulten(pluss blodsukker øker etterhvert da det ikke har noe å balansere seg på(som da er proteinet). Middagen er grei,men få inn litt fett der også!Det er ikke fettet man skal være redd for,det er de raske karbohydratene som gjør at man legger på seg!fordi de øker blodsukkeret ditt over øvre grense,og da utløses insulin i kroppen for å få ned blodsukkeret(og det er jo fint såklart!),men insulinet gjør en oppgave til,og det er å lagre fett på kroppen o_O ikke vær så redd saus/smør/majones o.l,men heller mer redd potet,ris,pasta,pizza,boller,baguetter osv.du ser tegninga? ;) Samme med kveldsmat,få balansert den!!

Sånn,da skal jeg lese videre,og sikkert se at jeg kanskje ikke trengte å skrive dette :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...