Gå til innhold

Kvinner og slanking


Camomilla

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen - jeg er ny på forumet, men har vært leser av fitnessbloggen en stund :) Jeg kommenterte artikkelen http://fitnessbloggen.no/jenter-derfor-fungerer-ikke-treningen-og-dietten-deres/ og Asle Bøe ba meg opprette en ny diskusjonstråd her inne. Dette er kommentaren min til artikkelen:

Jeg synes man også må ta med at kvinner har en ekstra utfordring ift. vektkontroll – østrogenet. Nå er jeg på ingen måte medisinfaglig utdannet, men det er vel en kjennsgjerning at kvinner pakker lettere fett (særlig rundt bak og lår) pga vår høyere østrogenmengde. Vi er jo hormonelt sammensatt litt annerledes enn menn, og jeg tror ikke det er helt tilfeldig at menn også går raskere ned i vekt når de slanker seg. De har jo også større muskelmasse og høyere basalforbrenning? Kvinner som er over overgangsalder har jo redusert østrogennivå i kroppen, og legger på seg mer slik menn gjør; med innvendig fett rundt midjen og ikke så mye underhudsfett rundt enden.

Det ekstra kroppsfettet vårt har jo en helt klar evolusjonær hensikt – svangerskap, fødsel og barseltid er krevende greier. Det er velkjent at vi mister forplantningsevnen når fettprosenten blir for lav. Jeg synes derfor ikke vi umiddelbart kan sammenligne vektreduksjon hos kvinner og menn – rett og slett fordi forutsetningene er forskjellige. Jeg vil tro at de svingende nivåene av hormoner i syklusen vår også påvirker apetitten og impulsen om å spise ganske kraftig, og dette er noe man må ta hensyn til når man ønsker å kvitte seg med pynte-kiloene.

Av erfaring vet jeg at jeg ikke trenger så mye mat etpar uker etter menstruasjon, mens i dagene før menstruasjonen blir jeg nesten ikke mett og kunne gitt nær sagt hva som helst for sjokolade icon_wink.gif Min løsning har derfor blitt å spise svært karboredusert for i mest mulig grad kvitte meg med søtsug, og erstatte dette med større mengder protein, fett og grønnsaker (stort sett kommer de karbohydratene jeg spiser fra sistnevnte, og nøtter). Jeg følger også mer eller mindre periodisk faste med et spisevindu på ca 8 timer, noe som ytterligere demper “fysing”. I stedet for å skeie ut i helgene velger jeg å vente til uken før menstruasjon – hvor gestagen og progesteronnivåene er lave og østrogenet høyt – og heller spise mer mat og noe søtt denne uka. Det er tross alt én av månedens fire uker, og tenker man litt langsiktig er dette nok til å oppnå et negativt energiregnskap over tid. Jeg opplever også at det nå holder med f.eks. 2 ruter mørk sjokolade, mot kanskje 1 plate tidligere. Lavkarbomuffins, kaffe med krem, lavkarbo sjokolademousse, hjemmelaget iskrem – det er mye godt man kan lage uten å havne på sukkerkjøret . Og så lenge det begrenses til noen få dager i mnd. utgjør det ikke så mye i totalregnskapet. Jeg synes flere kvinner burde ta disse syklussvingningene i apetitten med i beregningen når de setter opp kostplan – kanskje flere hadde lykkes enda bedre icon_wink.gif

Det hadde vært interessant å fått andres erfaringer og betraktninger rundt dette. Om meg kan jeg si at jeg i løpet av det siste året har gått fra en bmi på 31 til 23,5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig interesant innspill! jeg kan ikke si at jeg har veldig merkbar erfaring ift mentruasjon, da jeg er heldig og har lite problemer og merkbar "styr" rundt perioden. MEN jeg har virkelig skjønt at en kvinnekropp skal man ikke styre for mye med! som sikkert noen fikk med seg, gikk jeg ned 9 kg på 8-9 mnd i fjor. Etter det var jeg bitt av treningsbasillen, og trente som en gal, og, desverre, spiste lite, og dårlig mat. Jeg gikk forsåvidt på internatskole, og kunne sjeldent bestemme maten selv, men det gikk i grøt, halvgrovt brød, og pølser (litt overdrevet). Dette ble selvsat lite matlyst av også, og jeg mistet menstruasjonen, og jeg stoppet å gå ned i vekt. Jeg trodde ikke at jeg lå såpass i underskudd, men det må jeg altså ha gjort. Jeg tok ikke noe ansvar over det, før etter et halvt år. Gikk til legen, som satte meg på hormonkur, og det kom tilbake, men på denne tiden spiste jeg MYE mer, og ikke minst: ordentlig mat! Ren, proteinrik mat. Nå tror, og håper jeg, at kroppen min begynner å stabilisere seg. Jeg har merket en helt annen energi, og menstruasjonen er en liten indikator på at kroppen er i orden! Jeg får mye mer ut av treningen, og etter hva jeg føler, er krppen i god forandring fortiden (nå fokusere jeg IKKE på vektnedgang i det hele tatt, men på styrke. Musklene kommer jo da gså ;))

Det jeg vil frem til her er at en kvinne bør passe på, og ikke tukle for mye med hormonbalansen sin. Dette kan gå utover mye, bl.a beinskjørhet.

Håper virkelig på flere innspill, for dette er et interesant tema!

Dette har forsåvdt ikke så mye med slanking å gjøre, men iallefall med beinskjørhet og hormoner. Artikkelen tar opp faren for osteoporose ift P-piller, om noen er interesert i å lese.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD006033.pub4/pdf/abstract

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er verdt å tenke på...for det er sant som du sier, dagene før menstruasjon er dager som er vanskelig å følge kostholds planen sin. Kroppen skriker etter mer mat og noe søtt.

Ikke sant - det har hjulpet meg veldig å bli bevisst på at det faktisk har en fysisk årsak. Og siden jeg allerede har bestemt meg for å unne meg litt ekstra disse dagene så slipper jeg den dårlige samvittigheten. Jeg er jo flink resten av tiden :)

Veldig interesant innspill! jeg kan ikke si at jeg har veldig merkbar erfaring ift mentruasjon, da jeg er heldig og har lite problemer og merkbar "styr" rundt perioden. MEN jeg har virkelig skjønt at en kvinnekropp skal man ikke styre for mye med! som sikkert noen fikk med seg, gikk jeg ned 9 kg på 8-9 mnd i fjor. Etter det var jeg bitt av treningsbasillen, og trente som en gal, og, desverre, spiste lite, og dårlig mat. Jeg gikk forsåvidt på internatskole, og kunne sjeldent bestemme maten selv, men det gikk i grøt, halvgrovt brød, og pølser (litt overdrevet). Dette ble selvsat lite matlyst av også, og jeg mistet menstruasjonen, og jeg stoppet å gå ned i vekt. Jeg trodde ikke at jeg lå såpass i underskudd, men det må jeg altså ha gjort. Jeg tok ikke noe ansvar over det, før etter et halvt år. Gikk til legen, som satte meg på hormonkur, og det kom tilbake, men på denne tiden spiste jeg MYE mer, og ikke minst: ordentlig mat! Ren, proteinrik mat. Nå tror, og håper jeg, at kroppen min begynner å stabilisere seg. Jeg har merket en helt annen energi, og menstruasjonen er en liten indikator på at kroppen er i orden! Jeg får mye mer ut av treningen, og etter hva jeg føler, er krppen i god forandring fortiden (nå fokusere jeg IKKE på vektnedgang i det hele tatt, men på styrke. Musklene kommer jo da gså
;)
)

Det jeg vil frem til her er at en kvinne bør passe på, og ikke tukle for mye med hormonbalansen sin. Dette kan gå utover mye, bl.a beinskjørhet.

Håper virkelig på flere innspill, for dette er et interesant tema!

Dette har forsåvdt ikke så mye med slanking å gjøre, men iallefall med beinskjørhet og hormoner. Artikkelen tar opp faren for osteoporose ift P-piller, om noen er interesert i å lese.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD006033.pub4/pdf/abstract

At maten vi spiser (eller ikke spiser) påvirker hormonene våre er også et veldig viktig poeng. De fleste som legger om til lavkarbo-kost opplever forstyrrelser i syklusen i en periode - hormonproduksjonen får en kick-start og de aller fleste opplever hyppigere eggløsning/menstruasjoner. Flere kvinner med PCOS (Polycystisk ovariesyndrom) rapporterer også om en bedre og tettere syklus enn på "vanlig" kost. Uten å ha spesiell greie på ernæring annet enn personlige erfaringer, tror jeg den energitette og proteinrike maten er med på å fortelle kroppen at det er gode tider, og trygt å produsere barn. Det at syklusen opphører er jo en konsekvens av det motsatte - det er dårlige tider og kroppen har ikke ressurser nok til å opprettholde forplantningsevnen.

Flott å høre at kroppen din har respondert på behandling og et bedre kosthold - dette er jo det beste grunnlaget du kan legge for god helse resten av livet ditt :)

Skal sjekke ut osteoporose-linken du la ut - takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsug og spising før menstruasjon kjenner jeg også utrolig godt på kroppen! Hadde prestert å glemme hvilken dato det var i måneden(stressende måned), men etter et uforklarig inntak av mye dritt etterfulgt av dårlig samvittighet sjekka jeg kalenderen og fant ut at uka var rett rundt hjørnet :p (skal sies at det letta litt på samvittigheten ettersom det bare varer 1-2 dager i motsetning til dårlig kostholdsperiode som kan vare i flere uker ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsug og spising før menstruasjon kjenner jeg også utrolig godt på kroppen! Hadde prestert å glemme hvilken dato det var i måneden(stressende måned), men etter et uforklarig inntak av mye dritt etterfulgt av dårlig samvittighet sjekka jeg kalenderen og fant ut at uka var rett rundt hjørnet :p (skal sies at det letta litt på samvittigheten ettersom det bare varer 1-2 dager i motsetning til dårlig kostholdsperiode som kan vare i flere uker ;))

Jeg tror at bevisstgjøring rundt dette kan være med på å motvirke nettopp en dårlig kostperiode med varighet på flere uker. Av erfaring vet jeg at selvfølelsen ikke akkurat får et løft av at man ikke greier å motstå hverken småspising eller søtt - iallefall ikke når målet er å redusere vekt. Når først selvfølelsen har fått en knekk er det utrolig lett å tenke at man skal begynne et bedre liv bare helgen er ferdig ... eller ferien er over ... eller i morgen. Ved å skyve det foran seg siden "skaden allerede er skjedd", får noe som egentlig hadde vært etpar helt greie ekstra spisedager uforholdsmessig mye plass i det mentale puslespillet. Ingen er jo perfekte _hele tiden_ og jeg tror det er enormt viktig å gi seg selv den cred man faktisk fortjener. Er det slik at man spiser "oppskriftsmessig" i 24 dager og skit i to dager sier det seg selv at de 24 dagene utgjør mye mer en de to dagene der kosten ikke var optimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan jeg skrive under på.. Trena ekstremt mye tidligere i år, to treningsøkter (i hovedsak løping) per dag, pluss 8 timer håndtverkerjobb.. Jeg var helt kjørt, og syklusen på trynet. Etter at jeg fikk orden på kost og trening, er jeg inne i 28 dagers syklus igjen. Man er ganske sensitiv om noe ikke stemmer.! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg skrive under på.. Trena ekstremt mye tidligere i år, to treningsøkter (i hovedsak løping) per dag, pluss 8 timer håndtverkerjobb.. Jeg var helt kjørt, og syklusen på trynet. Etter at jeg fikk orden på kost og trening, er jeg inne i 28 dagers syklus igjen. Man er ganske sensitiv om noe ikke stemmer.! :)

Opplagt :) Som Ingunn Eidsa også sa i innlegget litt over her, så er jo syklusen en indikasjon på at alt er i orden. Å gå lengre tid uten syklus settes jo også i sammenheng med f.eks. osteoporose og kan jo umulig være bra. Jeg vil tro at de fleste som bedriver toppidrett eller av annen grunn slanker vekk det meste av kroppsfettet vil komme i en situasjon der syklusen stopper opp - kunne vært interessant å sett noen studier på konsekvensene av dette. I fitnessmiljøene vil jeg tro flesteparten av jentene er uten menstruasjon i lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser at utrolig mange jenter som driver med idrett mister syklusen sin. Desverre er dette for det første et litt tabu tema, i tilegg til at ikke alle tar det alvorlig. Mange kan også tenke at det er greit, slipper å tenke på det! Så det burde bli mer fokus på akkurat dette, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppidrett er vel kanskje ikke helsefremmende i seg selv - for å spisse prestasjoner må man nok ofre mye. Selv er jeg mosjonist, og særs makelig anlagt, så jeg kan ikke helt sette meg inn i hva som driver toppidrettsutøvere. Men det bør nok settes større fokus på dette - slik det ble satt på spiseforstyrrelser innen idrett for en tid tilbake. Helt enig at det er trist at dette er tabubelagt, eller ikke blir tatt alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger med en link angående dette og:http://tidsskriftet.no/article/219607

"Menstruasjonsforstyrrelser har vært betraktet som en naturlig del av det å være idrettsaktiv kvinne, men i dag vet vi at langvarige menstruasjonsforstyrrelser kan medføre tap av beinmasse også hos idrettsaktive kvinner."

Veldig interessant artikkel! Jeg tenker det må være mulig å være både slank og fysisk aktiv uten å kjøre kroppen sin på dunken. Selv er jeg ingen sylfide, men kategoriserer meg selv som slank. Selv om bmi egentlig er et mangelfullt parameter å måle seg mot, vil jeg tro at det iallefall gir en pekepinn på hvordan man ligger an. Jeg synes det er bekymringsfullt når idealet som etterstrebes er så ribbet for kroppsfett at fertiliteten ofres - særlig når man også vet at flere og flere par er ufrivillig barnløse.

Samtidig er det like bekymringsfullt at flere og flere kvinner sliter med overvekt, med de komplikasjoner dét medfører. Hvorfor er det så vanskelig å regulere kroppsvekten? Kroppen strever jo _egentlig_ etter å være i energibalanse + kanskje en liten matpakke man kan tære på i de dårlige tidene. Jeg tror hva vi spiser spiller en avgjørende rolle for dette - gir vi kroppen mat den kan nyttiggjøre seg av (og som ikke umiddelbart lagres på stumpen) vil disse selvreguleringene fungere mye bedre. Selv har jeg ikke hverken talt kcalorier eller veid maten min - jeg har spist når jeg er sulten og til jeg blir mett. Mitt åttetimers spisevindu holder fint et helt døgn, og jeg slipper stresset med å forberede mat så vanvittig ofte. Og så slipper jeg jo å drasse på 17 ekstra kilo ... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...