Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjenner noen gutter som prøvde seg på det samme. De ga opp etter tre dager. Hvis man er ute etter lettvinte løsninger som denne, så holder man nok ikke ut i hele to måneder. La henne seile sin egen sjø, hun blir nok mer bastant av at du taler i mot og det virker ikke som om hun er åpen for andre løsninger. Det du alltids kan gjøre er å sende henne et tips om PSMF (siden hun absolutt skal gjøre det så ekstremt) også sier du at dette er århundrets sultekur eller noe sånn, for det er jo tross alt det hun vil - sulte seg.:)

Eh - skal jeg ta bilde av en "batch" solsikkespirer? Det blir en 1500-2000 kcal ca iløpet av en dag. Om jeg løper en lengre tur ( 20 km + ) pleier jeg å spise frukt, søtpotet eller stivelse av noe slags.

Haha, ja, gjerne! Jeg er ikke så veldig spirespiser, for å si det pent. :p

Annonse

:sick: Hadde kanskje klart det en halv dag.. Skjønner ikke poenget med sånne kurer jeg da. For rens kanskje, men 60 dager??

For vektnedgang finnes det helt perfekte naturlige måter å spise på. Det er jo bare å begrense kaloriinntaket og vips går man ned i vekt. Legg til litt trening også, så blir det finfint!

Annonse

Jeg maser litt mye om proteinkvalitet om dagen, men det er viktig å påpeke at denne overhodet ikke er optimal ved en slik diett. Proteinkvaliteten til frukt og grønnsaker er ikke awesome, og man vil sannsynligvis gå glipp av et par essensielle aminosyrer, spesielt om man driter i soyaprodukter, bønner og belgfrukter. Som Asle nevner over her, 2kg grønt i tillegg er veldig bra, alene not so much.

Ellers vil jo det bli trøbbel med inntak av tilstrekkelig med proteiner, null vitamin b12, lite kalsium, jern og ikke minst essensielle fettsyrer.

Jeg maser litt mye om proteinkvalitet om dagen, men det er viktig å påpeke at denne overhodet ikke er optimal ved en slik diett. Proteinkvaliteten til frukt og grønnsaker er ikke awesome, og man vil sannsynligvis gå glipp av et par essensielle aminosyrer, spesielt om man driter i soyaprodukter, bønner og belgfrukter. Som Asle nevner over her, 2kg grønt i tillegg er veldig bra, alene not so much.

Ellers vil jo det bli trøbbel med inntak av tilstrekkelig med proteiner, null vitamin b12, lite kalsium, jern og ikke minst essensielle fettsyrer.

Du er jo helt ute å sykler ang proteinkvaliteten til grønnsaker.

Det er jeg vel strengt tatt ikke. Frukt og grønt har hhv 0.76 og 0.73 i Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score sammenliknet med 1.00 (best) hos egg, melk og soya.

Var kanskje litt upresis, i og med at du kan kombinere planteprodukter for å optimalisere inntaket av aminosyrer.

Jeg har selv utført ukelange juice- og vannfaster, men ikke som følger av noe ønske om vektnedgang. Jeg gjorde det først og fremst som et eksperiment – fordi jeg hadde lest mye om detoxing og syns alt som handler om ernæring er veldig spennende å leke med. Jeg kan på ingen måte uttale meg om kvaliteten av proteiner eller annet relatert til ernæring, men det jeg kan si er at det er en overraskende erfaring.

En av opplevelsene – og dette er nok mye det samme for de som starter på PF – er hvor opphengt man til vanlig er av spisetider og hva kroppen innbiller deg at du trenger. Fasting gir en slags mestring over avhengigheter man har vent seg til. Jeg fungerte selv helt greit både på jobb og sosialt etter en uke på bare frukt- og grønnsaksjuice. Jeg drev riktignok ikke med veldig hard styrketrening på denne tiden, så jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt det hadde gått …

Men: Man har ikke noe umiddelbart problem med å oppnå den energien man føler man «trenger». En juice er tettpakket med kruttet man trenger for å komme seg gjennom dagen, og er man litt sjaber er det bare å hive innpå en halvliter til. Enda mer interressant ble det å gå over til vannfasting på tre dager, fredag–søndag, uten annet enn vann. Igjen føler man seg ekstremt befriet fra alt styret med mat. Her begynner man å føle seg svak kroppslig etterhvert, men den mestringsfølelsen av å kunne styre kroppen og fint komme seg gjennom dagene uten fast føde gjør det «verdt det».

Om detoxing har noen rent fysiologiske positive effekter kan jeg ikke argumentere for, men psykisk er det en sterk opplevelse, og man føler seg lettere i kroppen – en slags nullstilling – etterpå. Har selv gjort det rett etter ferie og jul, typisk perioder man kjenner seg litt seig, og syns det gjør godt for både psyke og fysikk. Jeg er svært åpen for at dette er «usunt» og feil i et kostholdsperspektiv – men personlig er jeg ikke så bekymret for hva en uke med mindre optimalt kosthold gjør som hva jeg syns det har verdi som eksperiment.

Det renser ingenting! Annet en at du må rense undertøyet om du fiser

Forøvrig trenger du ikke frykte å fise ut undertøyet ditt. Er det én ting du heller vil oppleve på faste er det hard mage og lite trafikk i tarmen. Det som derimot gir deg fart i systemet er når du innfører forskjellige ting i kosten igjen.

Jeg har ei venninne som skal drikke 2 kg grønnsaker i døgnet som eneste næringskilde i 60 dager. Dette skal visst være "kjempesunn måte å slanke seg på".

Det kan vel ikke være det vel?? Jeg synes det høres helt fjernt ut, men grønnsaker er jo sunt..så jeg kommer ikke på noen slående argumenter for hvorfor hun ikke skal gjøre det. Litt hjelp av dere kloke mennesker??

Hun går neppe ned i fettprosent, hun blir bare mindre totalt. Og hun kommer til å sprekke og få matkick innen kort tid og føle seg som en dust. Tålmodighet er en dyd. Det krever litt å skifte livvstil. Dette er ikke en løsning.

å tro en klarer å leve på en drikk med 400 kalorier i en hel mnd er en ønskedrøm. Trenger hun en kickstart på en vektnedgangsperiode, ok, men da er en mnd alt for lang tid. gi heller noen linker til tips om hvordan hun bør spise for å bli sunn og slank i det lange løp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...