Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det fins jo et hav av forskjellige øvelser og variasjoner man kan gjøre, og det er lett å gå seg vill. Jeg har selv lest mye artikler og stoff om trening for styrke og muskelmasse, men blir ofte ganske forvirret, feks når det gjelder økning av muskelmasse.

Mange trenere, skribenter osv. skriver jo ofte at veien å gå er flerleddsøvelser som bulgarsk utfall, knebøy, benkpress, knebøy, markløft - og lite øvelser som bicepscurls, leg extensions, legcurl, pushdowns, crunches, magemaskiner osv. Samt at man ikke skal kjøre bodybuildersplitter. For meg viker dette litt rart, og kan vel ikke være rettet mot folk som har hovedfokus i å bygge muskelmasse og beholde muskelmasse. Altså: såklart skal man ha baseøvelser i programmet, men det som har vist seg å fungere for bodybuildere/fitnessuttøvere/generelt folk med høy muskelmasse, er jo at programmene nettopp kjennetegnes av kabelroing, nedtrekk, leg extensions, crunches, maskiner osv. Dog ofte med implementering av f.eks strakmark, benk med manualer da disse gir mer strekk og ''feel''. Økning av muskelmasse dreier seg vel mest om å ha kontakt å gjøre øvelsen langsomt, mens mange mener at man uansett mål skal løfte eksplosivt - det virker litt rart.

For atletisk utvikling vil jo selvsagt utfall være mer beneficial enn leg extensions. Men man vil vel få mer utviklede forsidelår av leg ext. enn utfall? Da utfall er mer en ''bevegelse'' som tar litt på alt. Mange coacher fordømmer jo beinpress f.eks - det er jo ikke noe galt med øvelsen - alt kommer jo an på målsetning. Det er jo en øvelse man kan ''presse seg'' skikkelig i, og bygge store sterke bein. Knebøy derimot, vil jo være det optimale valg der som ikke kun muskelmasse er målet.

Et program med fokus på kun baseøvelser og kjernemuskulatur med helkroppstrening/upperlower 2-4 ganger i uka med fokus på styrke tviler jeg på er like effektivt for å bygge ren muskelmasse som et som er fokusert på splitt og 8-12 reps - kun min personlige tanke.

Fint hvis noen kan dele tankene sine om dette.

Fortsetter under...

Først og fremst vil jeg si isolasjonsøvelser har sin plass dersom målet er maksimal muskelvekst. Likevel ville jeg unngått øvelser som leg extensions, legpress, lårcurl i maskin,, crunch osv. Grunnen er enkel: Slitasjeskader. Disse øvelsene brukes ikke musklene på måten de er "ment" for. Selv om quadriceps skal rette ut kneleddet, skjer dette aldri under belastning "naturlig". Altså brukes ikke quadriceps som i en leg extension.

Grunnen til at folk flest skal ligge unna bodybuildersplitter, og bodybuilderøvelser er flerfoldige

• Bodybuildere trener ikke på samme forutsetninger som folk flest. Jeg snakker om dop.
  • bodybuildere har trent mange år med det grunnleggende som mange som begynner å trene gjerne hopper over.
  • For at en splitt skal være effektiv, må kroppen trenes gjennom mer enn én gang i uka. Deles treningsøktene opp i "armer" eller "bakside lår" og liknende, vil dette være veeeldig tidkrevende
  • bodybuildere har kun ett mål: maksimal muskelvekst til enhver pris. Det betyr at øvelsene like gjerne kan være skadelige, men det betyr ikke noe for bodybuilderen så lenge de fører til muskelvekst.

Jepp - enig i det, Asle.

...men tid og energi er de knappe faktorene som avkrever at en bør kunne prioritere og spesifisere øvelser alt etter hva målsetningen er med treningen. Dermed bør det - slik trådstarter debatterer - være mulig å si noe generelt om forskjellene på trening for økt muskeltivekst, for økning i styrke eller for optimalisering av et todelt mål, økning både av muskelmasse og styrke.

Jeg heller mot å tenke, tro og mene at åpningsinnlegget ikke er så helt borti natten.

Kanskje har han mye rett?

:)

Er enig i noe av det du skriver, men du skal være forsiktig å sammenligne oss vanlig dødlige mot kroppsbyggere.

Det er lettere å ha kontakt med muskelen i beinpress, og siden teknikken er lettere å lære seg er beinpress i mange tilfeller en bedre øvelse enn knebøy om det er KUN muskelvekst som er målet. Personlig liker jeg og tro at mestringsfølelsen av flerleddsøvelser og baseøvelser overgår alt annet, så det er nesten ikke vits. Kan aldri huske og blitt glad av å kunne ta mer i beinpress,nedtrekk, bicepscurl, kickback med hantel, situps i maskin etc. Rett og slett fordi dette er øvelser som egentlig ikke betyr noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...