Gå til innhold

Vektnedgang - hva gjør jeg feil?


Anbefalte innlegg

<langt innlegg>

Nå har jeg jojoet opp og ned i vekt i ca to måneder, og det er vel kanskje på tide å se på om jeg gjør noe feil. Det føles egentlig som om vekten vedlikeholdes, siden slingringsmomentet er så lite (+/- 2 kg).

First things first:

  • Jeg er 23 år, 169 cm høy og veier i dag 70,2 kg.
  • Gikk i fjor ned ca 15 kg, aner ikke helt hva jeg gjorde, men jeg tror en hestekur med antibiotika i fjor sommer påvirket endel. Da raste jeg ned i vekt denne og påfølgende måned. Ellers trente jeg ikke i det hele tatt og fokuserte bare på å spise sunn og hjemmelaget mat.
  • Jobber som webdesigner = sitter på rævva i 8 timer hver dag på på et kontor.
  • Trener nå styrke etter RYP tre ganger i uken (man, ons, fre). Her trener jeg etter "Maksimal Forbrenning", men har kuttet 4x4 intervall (jeg har forstått det slik at det er bare mer slitsomt enn nyttig å trene kardio rett før styrkeøkt anyway?).
  • Prøver å sykle en tur en av de andre dagene, men mangler ofte motivasjon og lyst. Jeg liker godt styrketrening, ikke glad i kardio.
  • Ligger på 1300 kcal om dagen, logger på Vektklubb.no. Jeg er veldig nøye, og logger kanskje mer enn hva som strengt tatt er nødvendig. Ja, jeg logger den skvetten med melk i kaffen.
  • Jeg vil si at dagene skifter mellom ca 50% Karbo/30% Protein/20% Fett og ca 30% Karbo/50% Protein/20% Fett. Vi prøver å variere mellom karbonadedeig, kylling, svin, storfe og fisk i løpet av en uke.
  • Veier meg hver mandag, og måler med bånd en gang i måneden. Båndet har vist at jeg har blitt 3 cm smalere sist måned.
  • Hadde gått opp 2 kg før juli, og vil ned til 65 kg som er totalt 7 kg ned (ikke mye i forhold til før).
  • Har holdt på to måneder slik, og total vektnedgang er 1,8 kg.
  • Drikker alkohol kun ved spesielle anledninger.

Tanken var egentlig å gå ned de siste 7 kg i fett før jeg konsentrerte meg fullt om muskelvekst. Jeg har endel fett på nedre del mage, rumpe og lår. Synes i grunnen det er ganske flaut, og jeg sliter fremdeles med å finne bukser som passer min fasong. Jeg liker hofter, men ikke når jeg føler kroppen min er uproporsjonal. Bruker S i topper og L i bukser..

En ting som har plaget meg i det siste. Forrige helg hadde jeg besøk av to venninner og vi skulle kose oss og ha en skikkelig jentehelg. Det endte med pizza, kafebesøk og litt vin og popkorn mens vi så film. Jeg førte alt sammen og beregnet at jeg hadde fått i meg 2000 kcal mer enn jeg skulle på de to dagene de var her. I og med at jeg hadde vært 1000 kcal i underskudd alle de andre dagene den uken, så skulle det jo ikke ha så mye å si. Men neida, opp 1,2 kg på mandagen. Fikk beskjed av Colli at det kunne være vann siden jeg hadde drukket alkohol. Ok, kanskje det var det, da ville jeg bli kvitt ca et kilo + vann neste uke da! Men neida; i dag: -1,2 kg. Spiller kroppen min meg et puss eller?

Nå kommer endel spørsmål.

Hva gjør jeg feil? Fokuserer jeg for mye på vekten? KAN jeg ha fått muskler, eller trener jeg ikke hardt nok/ofte nok til det? Skal jeg slutte helt å veie meg? Skal jeg måle meg oftere med bånd? Må jeg få i meg mer proteiner? Kan jeg ha lagret vann i kroppen, hvordan vet jeg dette? Burde jeg heller ta formbilder, og hvor ofte? Må jeg få inn mer kardio (urk)?

Det jeg synes er greit med å veie seg er å ha oversikten over fremgang. Men Vektklubb skal ha meg til å måle meg en gang i måneden. Det er litt for sjelden?

Nei, akkurat nå så hater jeg mandager, for jeg blir jo aldri fornøyd. Kanskje det bare er hodet mitt det er noe i veien med?

Jeg har lest masse på forumet, og det er så masse forskjellige ting å sette seg inn i. Jeg ser på meg selv som nybegynner enda, og har mye å lære. Men jeg skjønner jo også at det kan være veldig individuelt. Det er grunnen til at jeg valgte å åpne en egen tråd. Har prøvd å få med så mye info som mulig, men det er bare å spørre om det skulle være noe!

Alle innspill mottas med takk! :)

*herregudunnskyldfordetlangeinnlegget*

</langt innlegg>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går ned i cm men vipper altså på vekta hele tiden?

Da må du spørre deg om hva som er viktigst for deg; Å se det lave tallet på vekta eller å gå ned i fettprosent? Går du inn i cm går du ned i fettprosent selv om det ikke vises nevneverdig på vekta.

Nederst på magen er hatområdet for de fleste. Dette er ofte gjenstridige fettreserver kroppen gjerne vil få beholde, bl.a fordi den vil reprodusere seg og den vil ikke slippe fettet helt velvillig, kroppen liker nemlig fett den.

Du spiser ca. 1300 kcal om dagen - jeg skal ikke plage deg med at dette er noe lite, men jeg skal heller plage deg litt med fordelingen av makroene dine.

1300 kcal:

50% karb: 650 kcal = 162,5 gram

30% proten: 390 kcal = 97,5 gram

20% fett : 260 kcal = 28,8 gram fett

30% karb:390 kcal = 97,5 gram

50% protein = 650 kcal= 162,5 gram

20% fett: 260 kcal = 28,8 gram

Hva får du i deg fett fra? Du burde strebe mot ca 1 gram fett pr kg kroppsvekt, altså 70 gram fett eller 630 kalorier

Du burde også spise ca 1,5 gram protein pr kilo kroppsvekt, altså 105 gram proteiner eller 420 kalorier. Da er vi kommet på 1050 kalorier og du har 250 kalorier igjen til karbohydrater når du spiser 1300 kalorier. Men du skriver at du ligger 1000 kcal i underskudd, gjelder dette hver dag? For i så tilfelle er det altfor mye, og du kan fylle på med mer mat, gjerne gode karbohydrater.

At du stresser med vekta hjelper heller ikke, og de første budene for å komme over slike platåer er

  • Sov mer
  • Spis mer
  • Tren mindre
  • Kutt ut melkeprodukter og kornprodukter i en periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste alt! :D

Og jeg kjenner meg igjen. Jeg forventet knallresultater, ala PSMF siden jeg har drastisk endret kosthold, har et solid kaloriunderskudd hver dag, og har gått fra 0 - 4 økter med trening i uka! Men, neeh. Noen få hundre gram i uka, kanskje.

Jeg er litt i stuss på om jeg skal prioritere å få vekk flesket, eller om jeg skal bli sterkere. For jeg innser jo at jeg ikke får begge deler.

Så - dessverre bare et sympatisvar, men jeg henger meg på, og satser på å lære enda litt mer av svarene du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Velvet!

Hvis jeg får ned i fettprosent, så er jo det bare gull og grønne skoger! Men jeg har innbilt meg selv at jeg trener/beveger meg for lite til at det er sannsynlig. Her trenger jeg kanskje en brain reboot.

Jeg forstår at magen er vanskelig, og jeg prøver å godta at den kommer sist, men aller helst er det rumpe og ben jeg hater (ja, hater!). Jeg liker ikke å kjøpe bukser, jeg liker ikke å vise bena i skjørt. Men klær må jeg gå med, så da får jeg heller bare være kjempeusikker og self concious en dag (vet ikke om et godt norsk ord for det!).

Å spise mer proteiner kan jeg prøve å strebe etter. Dette må jeg sette meg bedre inn i, ettersom jeg føler meg litt kunnskapsløs akkurat her. Jeg kjenner til kylling, egg, cottage cheese, kesam, shake og det der, men det er nok sikkert masse mer jeg kunne laget mat med. Ofte blir det for lett å ty til tortillalefser, brødskiver og pitabrød. Jeg prøver å få i meg fett fra avokado og nøtter. Oljer har jeg stoppet inntak av pga kcal-innhold.

Det er tydlig at jeg må sette meg mer inn i hva jeg spiser, ihht mikronæring.

Jeg TROR jeg er 1000 kcal i underskudd, jeg har forstått det slik at det er det som skal til for å gå ned 1 kg i uken og det er det Vektklubb har regnet ut for meg.

Kan prøve å sove mer. Tør ikke spise så veldig mye mer. Trene mindre? Trener jo ikke mye fra før. Melkeprodukter går det lite av, isåfall bare et glass melk og litt Cottage Cheese. Korn kan jeg kutte.

Kan jeg spise grov pasta og ris og slikt? Eller blir det for mye karbs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Kame!

Et trofe til deg for at du holdt ut med posten min ;) (får dele den med Velvet, hun var også flink:D)

132_trophy-l.jpg

Det er det samme jeg stusser på... Bygge eller forbrenne fett? Jeg vil gjerne bli slankere og se mer proporsjonal ut (jeg er klassisk pære!) men samtidig kunne jeg tenke meg å se trent ut og ha synlige muskler og være sterk. Det skal ikke være lett! Jeg trodde jeg hadde begynt i ene enden med å kvitte meg med fett først, men dette virker tydeligvis ikke. Tror jeg.

Heng med i tråden, så kanskje det kommer flere gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Velvet!

Hvis jeg får ned i fettprosent, så er jo det bare gull og grønne skoger! Men jeg har innbilt meg selv at jeg trener/beveger meg for lite til at det er sannsynlig. Her trenger jeg kanskje en brain reboot.

Jeg forstår at magen er vanskelig, og jeg prøver å godta at den kommer sist, men aller helst er det rumpe og ben jeg hater (ja, hater!). Jeg liker ikke å kjøpe bukser, jeg liker ikke å vise bena i skjørt. Men klær må jeg gå med, så da får jeg heller bare være kjempeusikker og self concious en dag (vet ikke om et godt norsk ord for det!).

Å spise mer proteiner kan jeg prøve å strebe etter. Dette må jeg sette meg bedre inn i, ettersom jeg føler meg litt kunnskapsløs akkurat her. Jeg kjenner til kylling, egg, cottage cheese, kesam, shake og det der, men det er nok sikkert masse mer jeg kunne laget mat med. Ofte blir det for lett å ty til tortillalefser, brødskiver og pitabrød. Jeg prøver å få i meg fett fra avokado og nøtter. Oljer har jeg stoppet inntak av pga kcal-innhold.

Det er tydlig at jeg må sette meg mer inn i hva jeg spiser, ihht mikronæring.

Jeg TROR jeg er 1000 kcal i underskudd, jeg har forstått det slik at det er det som skal til for å gå ned 1 kg i uken og det er det Vektklubb har regnet ut for meg.

Kan prøve å sove mer. Tør ikke spise så veldig mye mer. Trene mindre? Trener jo ikke mye fra før. Melkeprodukter går det lite av, isåfall bare et glass melk og litt Cottage Cheese. Korn kan jeg kutte.

Kan jeg spise grov pasta og ris og slikt? Eller blir det for mye karbs?

Pasta er korn. Ris kan du spise. Helst hvit, vanlig ris, og helst etter trening eller til kveldsmat. Søtpoteter og potet også.Ikke glem grønnsakene, bær og frukt.

1KG i uken er ganske mye å gå ned altså, og det er spesielt vanskelig når man er såpass normalvektig som du er. Spis bittelitt mer og få bedre livskvalitet og bedre resultater. Stresser du veldig mye med maten kan det å spise etter en matplan være greit, for da spiser du det som står på planen også spiser du ikke mer og slipper å tenke på saken, loggføre og tenke over hva som går i munnen.

Du burde spise feit fisk iallefall 3 ganger i uka, og/eller ta omega3tilskudd. Viktig for fettforbrenning og mange andre prosesser i kroppen. Du burde også spise ca 500-1000 gram grønnsaker hver dag, av den typen som vokser over jorda. Spesielt blomkål og brokkoli, som har god effekt på gjenstridige fettreserver på jentestedene. Alle måltidene dine bør også inneholde minst 10 gram fett. Det finnes faktisk forskere som mener at det nesten er bortkastet å spise grønnsaker om det ikke spises med en fettkilde.

Jeg ovnsbaker all maten min, så slipper jeg å bruke ekstra stekefett (jeg er ikke noe glad i Frylight og andre nullkaloriprodukter eller oljer til steking) og kan heller spise avocado til maten, noe som smaker mye bedre.

Greia med korn er at det kan skape betennelsestilstander i kroppen, som fører til at man "stresser" kroppen og den kan holde på vann. Kan være greit å prøve å ligge unna de lette løsningene en stund, selv om mammas nybakte brød nok er det aller deiligste man kan spise her i verden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen hjertelig, Cecilie! :love:

Velvet kom med masse gull! Det er jo matte! På en måte selv jeg forstår! Det er mattematikken jeg trengte. 1 gram fett pr kroppskilo. 1-2 gram proteiner pr kroppskilo. Og resten er grønnsaker til man stuper og litt CC, Skyr og Kesam (ja, jeg skal ikke ditche det før jeg er pokka nødt).

Etter en liten gjestevisitt på ekstrem lavkarbo, så klarer jeg fint å spise "bare pålegg", så jeg tar ofte en halv kyllingfilet til frokost fremfor å dille med "ulovlig" brød o.l. Problemet mitt blir at når jeg blir matlei og ikke vil ha kylling, så spiser jeg ikkeno...

Har også lest om at kunstig søtning kan være vektstoppere, så blir det mye lightbrus, så kan dette spille inn (igjen ifølge guruene på lavkarbo.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Velvet, spis heller mer fett enn så masse karbo.Kutt ut pitabrød ol.l.

Til Kame som ville se PSMF resultater; det nytter ikke å sammenligne PSMF med et karboriktt kosthold. Det blir ikke samme resultat. Om kroppen har nok glukose lagret i muskler og lever og en hiver innpå med brød omdannes dette til fett og lagres. Når fettet går inn i cellene går det ikke samtidig noe ut. Brød etc hindrer fettet som er lagret i å bli forbrent. Spis heller fett som ikke har denne effekten og grønnsaker og nok protein. Fisk er slankemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta er korn. Ris kan du spise. Helst hvit, vanlig ris, og helst etter trening eller til kveldsmat. Søtpoteter og potet også.Ikke glem grønnsakene, bær og frukt.

1KG i uken er ganske mye å gå ned altså, og det er spesielt vanskelig når man er såpass normalvektig som du er. Spis bittelitt mer og få bedre livskvalitet og bedre resultater. Stresser du veldig mye med maten kan det å spise etter en matplan være greit, for da spiser du det som står på planen også spiser du ikke mer og slipper å tenke på saken, loggføre og tenke over hva som går i munnen.

Du burde spise feit fisk iallefall 3 ganger i uka, og/eller ta omega3tilskudd. Viktig for fettforbrenning og mange andre prosesser i kroppen. Du burde også spise ca 500-1000 gram grønnsaker hver dag, av den typen som vokser over jorda. Spesielt blomkål og brokkoli, som har god effekt på gjenstridige fettreserver på jentestedene. Alle måltidene dine bør også inneholde minst 10 gram fett. Det finnes faktisk forskere som mener at det nesten er bortkastet å spise grønnsaker om det ikke spises med en fettkilde.

Jeg ovnsbaker all maten min, så slipper jeg å bruke ekstra stekefett (jeg er ikke noe glad i Frylight og andre nullkaloriprodukter eller oljer til steking) og kan heller spise avocado til maten, noe som smaker mye bedre.

Greia med korn er at det kan skape betennelsestilstander i kroppen, som fører til at man "stresser" kroppen og den kan holde på vann. Kan være greit å prøve å ligge unna de lette løsningene en stund, selv om mammas nybakte brød nok er det aller deiligste man kan spise her i verden :D

Den er grei! Jeg er glad i grønnsaker, så det er ikke noe problem. Jeg innbiller meg bare at matvalget mitt ble enda mindre nå? Jeg forstår vel bare ikke helt hva folk her på forumet spiser sånn i det daglige. Jeg bruker Fry Light selv til steking, men føler den bare fordamper før jeg i det hele tatt har lagt noe i pannen, så da blir det vel bortimot ingenting igjen.

Jeg er visstnok veldig kresen når det kommer til fisk, men jeg har nettopp startet å ta Omega 3-tilskudd! :)

Det er veldig mye ny info nå, føler jeg står litt på bar bakke igjen. Første tanke er "kan jeg bare spise grønnsaker?". Men det er vel strengt tatt ikke det som menes. Jeg må bare revurdere det jeg spiser. Jeg har akkurat startet med PF (første dag i dag), så om det funker for meg, så burde det ikke være for mye arbeid å planlegge tre måltider på en dag.

Jeg setter stor pris på at du tok deg tid til å svare såpass konkret! Du får få din egen pokal ;)

132_trophy-l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig, Cecilie! :love:

Velvet kom med masse gull! Det er jo matte! På en måte selv jeg forstår! Det er mattematikken jeg trengte. 1 gram fett pr kroppskilo. 1-2 gram proteiner pr kroppskilo. Og resten er grønnsaker til man stuper og litt CC, Skyr og Kesam (ja, jeg skal ikke ditche det før jeg er pokka nødt).

Etter en liten gjestevisitt på ekstrem lavkarbo, så klarer jeg fint å spise "bare pålegg", så jeg tar ofte en halv kyllingfilet til frokost fremfor å dille med "ulovlig" brød o.l. Problemet mitt blir at når jeg blir matlei og ikke vil ha kylling, så spiser jeg ikkeno...

Har også lest om at kunstig søtning kan være vektstoppere, så blir det mye lightbrus, så kan dette spille inn (igjen ifølge guruene på lavkarbo.no).

Her prøver jeg å drikke lettbrus kun i helgene, så jeg holder meg stort sett til vann, kaffe og fun light i ukedagene. Jeg vet ikke om det stod noe om å drikke det sjeldnere?

Jeg er jo glad i salat, jeg må bare få ræven i gir og hive den sammen kvelden før jeg skal spise den til lunsj... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke karboer, jeg. Nesten for lite, tror jeg, en skive ingers rungbrød til lunsj og 4 dl skummeltmelk i proteinshaken etter en og annen trening. Og litt Skyr de dagene jeg ikke spiser kjøtt og grønnsaksrester til frokost.

Som sagt - jeg har ganske gode lavkarbo-kunnskaper (etter like intens lesing på lavkarbo.no som her inne, jeg ser et mønster, håper bare dette varer lengre), men etter å ha lest om PSMF, så er jeg nesten litt fettskremt igjen, så min feil er nok at jeg spiser for lite fett. Eller, jeg spiser for lite, punktum. Klarer meg fint på mindre enn 1000 kalorier om dagen når jeg bare griller kylling og lager salat til middag (og kvelds og neste dags frokost). Jeg vet det er for lite, så derfor ble jeg litt glad i matten til Velvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Velvet, spis heller mer fett enn så masse karbo.Kutt ut pitabrød ol.l.

Til Kame som ville se PSMF resultater; det nytter ikke å sammenligne PSMF med et karboriktt kosthold. Det blir ikke samme resultat. Om kroppen har nok glukose lagret i muskler og lever og en hiver innpå med brød omdannes dette til fett og lagres. Når fettet går inn i cellene går det ikke samtidig noe ut. Brød etc hindrer fettet som er lagret i å bli forbrent. Spis heller fett som ikke har denne effekten og grønnsaker og nok protein. Fisk er slankemat.

Takker så mye for svar. Jeg er ikke så glad i fisk, og typen blir lei av å bare spise torsk, sei og laks (det eneste jeg liker) uken lang. Han er veldig glad i sjømat, men samtidig sterkt allergisk mot skalldyr, som gjør at vi aldri spiser reker eller scampi (det liker jeg).

Jeg prøver å kompensere med å ta Omega 3-tilskudd, men det er vel kanskje ikke nok. Får lage mer av den fisken jeg liker da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig, Cecilie! :love:

Velvet kom med masse gull! Det er jo matte! På en måte selv jeg forstår! Det er mattematikken jeg trengte. 1 gram fett pr kroppskilo. 1-2 gram proteiner pr kroppskilo. Og resten er grønnsaker til man stuper og litt CC, Skyr og Kesam (ja, jeg skal ikke ditche det før jeg er pokka nødt).

Etter en liten gjestevisitt på ekstrem lavkarbo, så klarer jeg fint å spise "bare pålegg", så jeg tar ofte en halv kyllingfilet til frokost fremfor å dille med "ulovlig" brød o.l. Problemet mitt blir at når jeg blir matlei og ikke vil ha kylling, så spiser jeg ikkeno...

Har også lest om at kunstig søtning kan være vektstoppere, så blir det mye lightbrus, så kan dette spille inn (igjen ifølge guruene på lavkarbo.no).

når du blir matlei av kylling har du kanskje ikke gjort den god nok, med olje/smelta smør på/tahini, friske grønnsaker med 1 ts olivenolje på, nok salt, evnt krydderurter og gulost til?? jeg spiser kylling slik til frokost dgl og blir aldri lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker så mye for svar. Jeg er ikke så glad i fisk, og typen blir lei av å bare spise torsk, sei og laks (det eneste jeg liker) uken lang. Han er veldig glad i sjømat, men samtidig sterkt allergisk mot skalldyr, som gjør at vi aldri spiser reker eller scampi (det liker jeg).

Jeg prøver å kompensere med å ta Omega 3-tilskudd, men det er vel kanskje ikke nok. Får lage mer av den fisken jeg liker da :p

jeg også er ikke så glad i fisk. får dilla på hjemmelagde fiskekaker (tilsett løk, egg og gressløk)av og til heldigvis og påleggslaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du blir matlei av kylling har du kanskje ikke gjort den god nok, med olje/smelta smør på/tahini, friske grønnsaker med 1 ts olivenolje på, nok salt, evnt krydderurter og gulost til?? jeg spiser kylling slik til frokost dgl og blir aldri lei.

Ja, jeg er en typisk morgenstresser, så jeg spiser kald restemat. Har spist kylling og salat fra dagen før ganske ofte, og innimellom så vokser jo bare den kalde kyllingen i munnen. Må bare prioritere frokost, og kanskje ta meg tid til å brase litt om morgenen også. Er ikke lei nygrillet kyllingfilet, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er en typisk morgenstresser, så jeg spiser kald restemat. Har spist kylling og salat fra dagen før ganske ofte, og innimellom så vokser jo bare den kalde kyllingen i munnen. Må bare prioritere frokost, og kanskje ta meg tid til å brase litt om morgenen også. Er ikke lei nygrillet kyllingfilet, heldigvis!

Kjedelig da. Jeg liker'n kald jeg. Lettvint:) Jeg har ikke noe problemer med apetitten da, ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...