Gå til innhold

Vektnedgang - hva gjør jeg feil?


Anbefalte innlegg

<langt innlegg>

Nå har jeg jojoet opp og ned i vekt i ca to måneder, og det er vel kanskje på tide å se på om jeg gjør noe feil. Det føles egentlig som om vekten vedlikeholdes, siden slingringsmomentet er så lite (+/- 2 kg).

First things first:

  • Jeg er 23 år, 169 cm høy og veier i dag 70,2 kg.
  • Gikk i fjor ned ca 15 kg, aner ikke helt hva jeg gjorde, men jeg tror en hestekur med antibiotika i fjor sommer påvirket endel. Da raste jeg ned i vekt denne og påfølgende måned. Ellers trente jeg ikke i det hele tatt og fokuserte bare på å spise sunn og hjemmelaget mat.
  • Jobber som webdesigner = sitter på rævva i 8 timer hver dag på på et kontor.
  • Trener nå styrke etter RYP tre ganger i uken (man, ons, fre). Her trener jeg etter "Maksimal Forbrenning", men har kuttet 4x4 intervall (jeg har forstått det slik at det er bare mer slitsomt enn nyttig å trene kardio rett før styrkeøkt anyway?).
  • Prøver å sykle en tur en av de andre dagene, men mangler ofte motivasjon og lyst. Jeg liker godt styrketrening, ikke glad i kardio.
  • Ligger på 1300 kcal om dagen, logger på Vektklubb.no. Jeg er veldig nøye, og logger kanskje mer enn hva som strengt tatt er nødvendig. Ja, jeg logger den skvetten med melk i kaffen.
  • Jeg vil si at dagene skifter mellom ca 50% Karbo/30% Protein/20% Fett og ca 30% Karbo/50% Protein/20% Fett. Vi prøver å variere mellom karbonadedeig, kylling, svin, storfe og fisk i løpet av en uke.
  • Veier meg hver mandag, og måler med bånd en gang i måneden. Båndet har vist at jeg har blitt 3 cm smalere sist måned.
  • Hadde gått opp 2 kg før juli, og vil ned til 65 kg som er totalt 7 kg ned (ikke mye i forhold til før).
  • Har holdt på to måneder slik, og total vektnedgang er 1,8 kg.
  • Drikker alkohol kun ved spesielle anledninger.