Gå til innhold

Trene rygg med skoliose


Karina_E

Anbefalte innlegg

Har trena styrketrening i nærmere 10 år nå, men det er en ting jeg ikke helt får til, og det er å trene ryggen. Sliter med en skoliose på 29 grader, i tillegg til kyfose og tidligere kompresjonsbrudd i ryggvirvlene.

Hvilke øvelser er gode for å trene en rygg med skoliose? På noen øvelser klarer jeg ikke å holde ryggen min stabil over tid, kan kanskje hjelpe å trene litt mer av kjernemusklene. Og på øvelser som f.eks én arms sittende roing og én arms nedtrekk klarer jeg kun å trene den ene siden av ryggen. Merker ikke at jeg trener den andre siden i det hele tatt, og det er jo ikke så bra å kun få trena den ene siden, det blir jo verre for ryggen i lengden. Har prøvd vanlig nedtrekk og sittende roing tidligere, men da klarer jeg ikke å få aktivert ryggmuskulaturen.

Tips til andre gode øvelser eller tips generelt tas imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en liten skoliose selv. Noe jeg faktisk ikke har lagt merke til selv før noen sa at jeg løftet skakt i alle øvelser (gjør det fortsatt). Jeg har aldri fått noe vondt eller skader av det, dro til en kiropraktor og det er var der jeg fant det ut etter et rønken bilde. Han sa jeg uansett bare skulle fortsette og trene så lenge det ikke var noe smerter ved det. Og det har jeg heller ikke, bare og kjøre dynamisk oppvarming, tøye, rulle og alt som er skadeforebyggende så skal det gå greit. Uansett prøv og fokuser på og trekke skuldrene godt ned og bak, det er ikke like lett og få god kontakt på begge sider, siden det er skakt. Men man må nesten bare gjøre det beste ut av det. :) Så lenge styrken øker, og du ikke merker noe smerte så er det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trena styrketrening i nærmere 10 år nå, men det er en ting jeg ikke helt får til, og det er å trene ryggen. Sliter med en skoliose på 29 grader, i tillegg til kyfose og tidligere kompresjonsbrudd i ryggvirvlene.

Hvilke øvelser er gode for å trene en rygg med skoliose? På noen øvelser klarer jeg ikke å holde ryggen min stabil over tid, kan kanskje hjelpe å trene litt mer av kjernemusklene. Og på øvelser som f.eks én arms sittende roing og én arms nedtrekk klarer jeg kun å trene den ene siden av ryggen. Merker ikke at jeg trener den andre siden i det hele tatt, og det er jo ikke så bra å kun få trena den ene siden, det blir jo verre for ryggen i lengden. Har prøvd vanlig nedtrekk og sittende roing tidligere, men da klarer jeg ikke å få aktivert ryggmuskulaturen.

Tips til andre gode øvelser eller tips generelt tas imot med stor takk :)

Scolioser varierer fra person til person (i ditt tilfelle en relativ mild skoliose) så det første du burde gjøre er å få en skikkelig undersøkelse av en terapeut. Dette med tanke på å hjelpe deg med ditt nåværende treningsopplegg nå, samt forebygge senere komplikasjoner som kan dukke opp grunnet din skoliose. Som du sikkert har opplevd så blir det ubalanse i muskulaturen ved uttalte scolioser. Dette resulterer som regel i asymmetrisk muskelarbeid. På den ene siden av scoliosen kan en muskelgrupe være veldig sterk mens på den andre side kan den være veldig svak. For å avdekke hvilke muskelgrupper du må jobbe med (styrke eller evt. tøye) er det viktig med en skikkelig undersøkelse av en terapeut. Muskelgrupper man må fokusere ved scoliose varierer fra person til person. Kan dreie seg alt fra hoftebøyere, til stabiliserende muskulatur i mage og rygg. Fra min egen erfaring med scoliose pasienter så har asymmetrisk muskelarbeid gitt gode resultater. Altså kan du jobbe med å styrke "den svake siden" samt prøve å tøye på "den sterke siden". Yoga har også vist seg å være en god behandlingsmetode ved scoliose :) Det viktigste er å få et opplegg som er tilpasset deg. Mitt tips, uten å ha sett din scoliose eller undersøkt deg ville være at du jobber med å styrke din core med spesielt fokus på den svake siden, samt tøye den "sterke" siden. Dette vil gi deg bedre stabilitet og dermed et bedre utgangspunkt til å trene rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :) Da skal jeg prøve å finne en fysioterapeut eller noe som har litt kunnskaper om skoliose, så får jeg se hva man kommer fram til. I mellomtiden får jeg bare fortsette å trene, og prøve å styrke kjernemuskulaturen enda bedre. Har hørt at yoga og lignende kan hjelpe, så får sjekke ut hva slags øvelser som kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :) Da skal jeg prøve å finne en fysioterapeut eller noe som har litt kunnskaper om skoliose, så får jeg se hva man kommer fram til. I mellomtiden får jeg bare fortsette å trene, og prøve å styrke kjernemuskulaturen enda bedre. Har hørt at yoga og lignende kan hjelpe, så får sjekke ut hva slags øvelser som kan være til nytte.

Og som Joakim sier. For all del ikke slutt å trene ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...
Dette vet jeg ingenting om, men skoliose hindret i hvert fall ikke han her å løfte 5x kroppsvekt i mark, så det er håp for deg.

Rundt 1:15.

Lamar Gant følte at markløft hjalp ryggsmertene hans veldig.

Det betyr ikke at det fungerer for trådstarter, men jeg regner med at de fleste leger og terapeuter vil fraråde tung trening som markløft, fordi det ikke er sett på for mange som en øvelse som skader ryggen.

lamar-gant-scoliosis.jpg

Jeg ville hørt med en fagarbeider, som kan hjelpe deg med å aktivere muskulaturen og holde ryggen stabil.

Reverse hyperextensions skal ha hjulpet en del folk med ryggplager.

Her vil du og decompress (norsk?) ryggen, og du vil trene nedre ryggmusklene samt glutes og hamstrings godt

http://www.youtube.com/watch?v=uwV-_HPHMFc

Etter du har trent, kan du prøve og henge fra en pull up stang i et 20-30sek for å dekomprimere og strekke ryggen etter å ha trent.

Også klart, hvis du føler smerter så ikke gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...