Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hallo! jeg har problem med at formen til markløft går sinsykt opp og ned i bane og det som føller styrken er også teknikken som blir helt på jore.

her er en vido der jeg repper på 115kg som er noe som har gått veldig lett før med god teknikk, men som dere ser på vidoen her er det katastrofalt.. Se og ikke nyt...

http://www.youtube.com/watch?v=Dp4DOQBDK6I

som dere ser har jeg grei startposisjon, men når jeg starter og løfter går rompa til værs og løfftet blir dermed kunn løftet av ryggen...

Teknikk tips? Noe øvelser som vil hjelpe meg med markløften?

Jeg sliter mest med starten/bunnen av løftet..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23218-nokk-en-markl%C3%B8ft-teknikk-tr%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig dårlig video men det ser ut som du får litt mye vinkel på leggbein og at du havner frempå. Du gjør noe rart i midten av løfte, ser ut som om du bøyer knærne. Fullfør heller med hofta og stram rompa godt på toppen. Ser også ut som du hyperekstenderer ryggen på topp..

last gjerne opp en bedre video, gjerne fra siden. Der kan man dømme deg bedre..har kink i nakken av å se deg fra siden og bakfra ;)

hehe, skink i nakken XD

neste markløft økt er egentlig til Onsdag..

hyperekstenderer = at jeg bøyer meg for langt bak?

Annonse

Så bra ut, noen tips

1. hold en nøytral nakke, hvis ikke så vil du få smerter der. Er mange som *ser opp* men det er de som har total muskelkontroll. Nakken er en forlengelse av ryggraden og bør behandles som en.
  2. Unngå at stanga ruller når du tar grep, du skal stå 2-3 cm fra stanga, ta grep, bøye deg ned til leggene toucher stanga og mens du gjør det skal du ha et stramt spenn i armene og ned til stanga så den ikke rører på seg, skaper et bedre teknisk løft. En oppvarmingsøvelse kalt Squat to Stand illustrerer dette bra
  3. Ser ut som en liten bue, løftet skal være vertikalt rett opp og rett ned. På turen ned så skal hoftepartiet bevege seg bak og når stanga er like under knærne så skal du bøye deg ned.

Ellers, (y)

Det der synes jeg ser mye bedre ut (y)

Litt flere reps og større belastning gjør at det er lettere å se feil/svakheter.. Dette var ganske lett?

For tiden følest det tungt ut... uanset om det kunn er 50% av 1rm.. går jeg opp på tyngre vekter tror jeg teknikken blir dårligere..

Så bra ut, noen tips

1. hold en nøytral nakke, hvis ikke så vil du få smerter der. Er mange som *ser opp* men det er de som har total muskelkontroll. Nakken er en forlengelse av ryggraden og bør behandles som en.

2. Unngå at stanga ruller når du tar grep, du skal stå 2-3 cm fra stanga, ta grep, bøye deg ned til leggene toucher stanga og mens du gjør det skal du ha et stramt spenn i armene og ned til stanga så den ikke rører på seg, skaper et bedre teknisk løft. En oppvarmingsøvelse kalt Squat to Stand illustrerer dette bra
  3. Ser ut som en liten bue, løftet skal være vertikalt rett opp og rett ned. På turen ned så skal hoftepartiet bevege seg bak og når stanga er like under knærne så skal du bøye deg ned.

Ellers, (y)

Nøytral nakke? Rett fremm , litt ned?

Okei takk for svar! Kan filme til onsdag:) skal skuldrene kansje litt lenger fremm?

• 1 måned senere...
Her er vidoe med tyngre vekkt... Fua flyr opp fortsat, men føles litt rettere ut nå.

Er eneste problemet her at det er litt tung belasting for meg, eller ser dere noe annet og pirke på?

Litt vanskelig å se småpirk på film, men her er mine forslag:

- Skuldrene litt mere ned og bak.- (brystet opp)

- Litt høyere start possisjon (rumpa)

- Hodet litt lengere ned mot gulvet. (når løftet utføres, startposisjonen ser bra ut)

Prøv å få en rettere løftebane. Tenk deg at du bare skal røyse deg deg rett opp, ikke gjør løftet i 2 deler. Når du retter ut knærne bør det gå litt mere smooth enn på filmen. På filmen ser det ut som du slapper av litt i knærne i det du passerer de, før du fullfører løftet.

Annonse

Synes forøvrig video nr. 2 så ganske bra ut! Om jeg skulle kommentert noe på den:

+ Spennet ser bedre ut en i video nr 3, løftebanen e r bedre.

- Virket kanskje litt lett på tærne, men det kan være jeg tar feil der.

Litt vanskelig å se småpirk på film, men her er mine forslag:

- Skuldrene litt mere ned og bak.- (brystet opp)

- Litt høyere start possisjon (rumpa)

- Hodet litt lengere ned mot gulvet. (når løftet utføres, startposisjonen ser bra ut)

Prøv å få en rettere løftebane. Tenk deg at du bare skal røyse deg deg rett opp, ikke gjør løftet i 2 deler. Når du retter ut knærne bør det gå litt mere smooth enn på filmen. På filmen ser det ut som du slapper av litt i knærne i det du passerer de, før du fullfører løftet.

- skal prøve og huske på brystet opp, men tenkte jeg prøvde på dette...

- like høy startposisjon som jeg har i film nr 3 på 0:46 da?

- opps, la også merke til nakken nå som du nevnte dette!

mer smooth? altså at jeg dropper og prøvde "del2" av løftet så eksplosift som mulig men eller hjør det mer "smooth" ? slapper av i knærne, hva mener du med det? hva kan jeg gjør for og ikke slappe av ? :p

Synes forøvrig video nr. 2 så ganske bra ut! Om jeg skulle kommentert noe på den:

+ Spennet ser bedre ut en i video nr 3, løftebanen e r bedre.

- Virket kanskje litt lett på tærne, men det kan være jeg tar feil der.

skal prøve og løfte litt mer likt film 2 da, men det er bare 80k g som løftes der... Lett på tærne, er det ikke tyngde på hælene/midt på foten man skal ha?

Her er vidoe med tyngre vekkt... Fua flyr opp fortsat, men føles litt rettere ut nå.

Er eneste problemet her at det er litt tung belasting for meg, eller ser dere noe annet og pirke på?

Det virker som at den siste bevegelsen din er en knedominant bevegelse. Utrettingen i markløft skal ideelt sett være hoftedominant.

Det virker som at den siste bevegelsen din er en knedominant bevegelse. Utrettingen i markløft skal ideelt sett være hoftedominant.

hva kan jeg gjør for og hindre dette? Jeg gjør alt jeg kan for og skyte hofta frem.. Er kanskje hakket bedre til dette på siste reppen?

hva kan jeg gjør for og hindre dette? Jeg gjør alt jeg kan for og skyte hofta frem.. Er kanskje hakket bedre til dette på siste reppen?

Det er ikke så godt å si. Det er mulig jeg bare ser feil, ettersom bevegelsen på toppen av løftet i videoen går ganske fort.

Kanskje du kan prøve å løfte litt markløft fra ganske godt over knærne (løftebanen her blir bare 10-15 cm) og bare bruke hofteekstensjon for å løfte vekta opp til sluttposisjon.

- skal prøve og huske på brystet opp, men tenkte jeg prøvde på dette...

- like høy startposisjon som jeg har i film nr 3 på 0:46 da?

- opps, la også merke til nakken nå som du nevnte dette!

mer smooth? altså at jeg dropper og prøvde "del2" av løftet så eksplosift som mulig men eller hjør det mer "smooth" ? slapper av i knærne, hva mener du med det? hva kan jeg gjør for og ikke slappe av ? :p

skal prøve og løfte litt mer likt film 2 da, men det er bare 80k g som løftes der... Lett på tærne, er det ikke tyngde på hælene/midt på foten man skal ha?

Ja, hælene/midt på fot er en god huskeregel.

Synes det virker som startpossisjonen er litt lav i video nr. 3 ca 0:45 i utgangsposisjonen til løftet. Når du starter løftet, ca 0:45-0:46 så går rumpa litt høyere opp, og det virker for meg som en mye mer bedre måte å starte løftet på. Husk også å stram kroppen ordentlig opp, vær tight om man kan si det sånn.

Om du søker opp: "mark rippetoe deadlift" på youtube finner du en instruksjonsvideo som er veldig bra :) Om jeg ikke husker helt feil har han mange småtips underveis for å rette opp i småfeil :)

Kan se ut som det blir litt for tung vekt, ikke at du har noe problemer med å få det opp, men mtp bra nok teknikk.

Hvordan er styrken i beina? Kan hende de ligger litt etter. Men får du tyngdepunktet på hælene vil du jo automatisk aktivere beina mer. Prøver du kun dra med rygg da vil du jo ikke ha sjans på noe som helst vekter. Så vekt på hælene er nok essensielt.

Kan forøvrig adde at jeg hadde liknende problem. Hjelper å tøye med hamstring og rygg, bli litt mykere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...