Gå til innhold

Hvor mye gram proteiner pr kg, anbefaler dere?


LarsErik

Anbefalte innlegg

Hallo.

I det siste så har jeg lest mye forskjellig rundt dette med proteininntak, både hvor mye man må ha i seg og når man skal ha det i seg(før/etter trening). Folk skriver at man trenger alt fra 1,5 gram pr kg - til 2,5 kg. Personlig så er jeg på 1.6/1,7, da visstnok nyere forskning sier at enda høyere prateinntak er det samme.

Men dere som har erfaring innen denne bransjen og har prøvd dere frem. Hva er deres meninger her? Må man holde seg på 2-tallet, og dobbelt så mye proteiner som vekta skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer litt om du bulker eller cutter.

Forskning sier at kroppen ikke klarer å "bruke" mer enn det som tilsvarer 1,8g proteiner per kilo kroppsvekt (for en styrkeløfter). 

Er man på diett kan det være anbefalt å ligge litt høyere for å unngå mindre muskeltap. 


De som sier noe mer enn dette kan ta seg en bolle og slutte å sverge til broscience- tullet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Superspurv skrev:

Det varierer litt om du bulker eller cutter.

Forskning sier at kroppen ikke klarer å "bruke" mer enn det som tilsvarer 1,8g proteiner per kilo kroppsvekt (for en styrkeløfter). 

Er man på diett kan det være anbefalt å ligge litt høyere for å unngå mindre muskeltap. 


De som sier noe mer enn dette kan ta seg en bolle og slutte å sverge til broscience- tullet sitt. 

Aha ok. Pdd driver jeg å bulker litt. Spiser 3000 kcal daglig ca.

Veier 92 kg nå. Men spiser 150 gram proteiner. Burde kanskje økes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er i energiunderskudd vil man kunne risikere at kroppen bruker deler av proteininntaket til ren energifrigjøring - grunnet i at man faktisk er i minus på energi hele tiden = en av de viktigere årsakene til å øke proteininntaket når man deffer. Så har man også varierende kvalitet på proteinene man får i seg, og noe blir svekket via varmebehandling. Også en god grunn til å legge seg høyt i forhold til hva forskningen sier - siden det ikke er skadelig å få litt for mye likevel. (man bør være forsiktig om man har tidligere erfaringer med nyreproblematikk)

Nyere forskning sier 1.1-1.7g pr kg kroppsvekt for en som er i overskudd og trener tungt. Jeg er riktignok uenig i måten en del medier "siterer forskningen". Jeg mener proteininntaket bør regnes ut ifra fettfri masse, ikke kroppsvekt, siden dette vil gi drastiske konsekvenser om man sammenligner 2 personer på 100kg - hvor den ene er feit og den andre muskuløs. Uansett om man regner på den ene eller andre måten vil man få i seg mer enn nok.

Økt proteininntak ved kaloriunderskudd av bl.a. årsaker sitert over. Ved underskudd ønsker kroppen først og fremst å kvitte seg med muskelmassen. Kroppen hater muskler og elsker fett. Ved å løfte tungt og samtidig øke proteininntaket sender man signaler til kroppen om at fiskebollene er verdt å ta vare på.

Personlig ligger jeg litt over det forskningen sier. Ved energioverskudd ligger jeg på 2g pr. kg. kroppsvekt for å være sikker. Enkelte dager har høyere kaloriforbruk enn andre, og jeg spiser heller en biff for mye enn en for lite på slike dager. En enkel, og personlig årsak til dette er at det er såre enkelt å nå dette målet ved energioverskudd. Verre er det å ikke overgå det - og det gidder jeg ikke bruke energi på. Ved underskudd ligger jeg på 3g pr. kg. kroppsvekt.

Det sies at alt over 1.7g pr kg kroppsvekt kun kan anses som "dyre karbohydrater". Har personlig aldri helt forstått det sagnet. Kan ha noe med at jeg naturlig unngår potetgull og sjokolade.

En enkel regel kan være - hvis du er i overskudd, og faktisk ER i overskudd - da behøver du ikke telle proteiner. Er du i underskudd kan du fokusere litt på matvarene du handler, men det er stort sett ikke mer magi enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Speilblankt skrev:

Når man er i energiunderskudd vil man kunne risikere at kroppen bruker deler av proteininntaket til ren energifrigjøring - grunnet i at man faktisk er i minus på energi hele tiden = en av de viktigere årsakene til å øke proteininntaket når man deffer. Så har man også varierende kvalitet på proteinene man får i seg, og noe blir svekket via varmebehandling. Også en god grunn til å legge seg høyt i forhold til hva forskningen sier - siden det ikke er skadelig å få litt for mye likevel. (man bør være forsiktig om man har tidligere erfaringer med nyreproblematikk)

Nyere forskning sier 1.1-1.7g pr kg kroppsvekt for en som er i overskudd og trener tungt. Jeg er riktignok uenig i måten en del medier "siterer forskningen". Jeg mener proteininntaket bør regnes ut ifra fettfri masse, ikke kroppsvekt, siden dette vil gi drastiske konsekvenser om man sammenligner 2 personer på 100kg - hvor den ene er feit og den andre muskuløs. Uansett om man regner på den ene eller andre måten vil man få i seg mer enn nok.

Økt proteininntak ved kaloriunderskudd av bl.a. årsaker sitert over. Ved underskudd ønsker kroppen først og fremst å kvitte seg med muskelmassen. Kroppen hater muskler og elsker fett. Ved å løfte tungt og samtidig øke proteininntaket sender man signaler til kroppen om at fiskebollene er verdt å ta vare på.

Personlig ligger jeg litt over det forskningen sier. Ved energioverskudd ligger jeg på 2g pr. kg. kroppsvekt for å være sikker. Enkelte dager har høyere kaloriforbruk enn andre, og jeg spiser heller en biff for mye enn en for lite på slike dager. En enkel, og personlig årsak til dette er at det er såre enkelt å nå dette målet ved energioverskudd. Verre er det å ikke overgå det - og det gidder jeg ikke bruke energi på. Ved underskudd ligger jeg på 3g pr. kg. kroppsvekt.

Det sies at alt over 1.7g pr kg kroppsvekt kun kan anses som "dyre karbohydrater". Har personlig aldri helt forstått det sagnet. Kan ha noe med at jeg naturlig unngår potetgull og sjokolade.

En enkel regel kan være - hvis du er i overskudd, og faktisk ER i overskudd - da behøver du ikke telle proteiner. Er du i underskudd kan du fokusere litt på matvarene du handler, men det er stort sett ikke mer magi enn det.

Ok, takker. :)

Personlig så veier jeg ca 94 kg nå(har gått opp 4 kg siden jeg begynte å spise overskudd og trene). Proteinmessig ligger jeg på 150 gram dagen. 370 karbs og 100 gram fett ca. Men føler jeg får i meg litt lite proteiner kanskje. Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Speilblankt skrev:

Jeg tenker det jeg skrev.

Du får nok proteiner - mer vil ikke skade.

Fett er 0.6-1.5g pr kg kroppsvekt og er vel så viktig som proteininntaket. Karbs blir det det blir, det som er til overs.

Du er innafor.

Men hvor viktig er det å fylle opp makroene nøyaktig? Tenker på karbs. F.eks så bør jeg ligge på rundt 375 gram karbs daglig, men idag er jeg vel på 330 gram. Har det mye å si, altså at jeg er litt i minus? Kalorimessig er jeg der jeg skal være og holder meg rundt 3k tallet, idag er jeg på 2800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke viktig.

Spis til trivsel,kos deg og ha det gøy med treningen.

Detaljstyring er viktig, og gøy, for mange. Bedriv det gjerne, men trivsel i mat/trening vil gi resultater uansett og er totalt overordnet.

Detaljstyring slipper tak etterhvert - for folk flest.

Fokuser på kalorier hvis du absolutt trenger noe å fokusere på, samt treningsprinsippene = resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Speilblankt skrev:

Ikke viktig.

Spis til trivsel,kos deg og ha det gøy med treningen.

Detaljstyring er viktig, og gøy, for mange. Bedriv det gjerne, men trivsel i mat/trening vil gi resultater uansett og er totalt overordnet.

Detaljstyring slipper tak etterhvert - for folk flest.

Fokuser på kalorier hvis du absolutt trenger noe å fokusere på, samt treningsprinsippene = resultater.

Ah, okey. Skal gjøres.

Men noe annet jeg lurer. Hvor ofte bør jeg trene fullkroppsprogrammet jeg trener nå(er basert på progresjon fra uke til uke). Forrige uke trente jeg det 3 ganer i uka(man,ons,fre), men bør jeg legge til en ekstra økt, f.eks iløpet av helga, eller holder 3 ganger mer enn nok til å få progresjon og øke i muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen flisespikkeri.. du fokuserer for mye på detaljer. 

Noen klarer å opparbeide seg en treningsfrekvens på 4 ganger per uke. Andre 3 ganger per uke. Kanskje du kunne brukt økt nr 4 på å hente deg igjen på muskler du henger etter med, feks grepsstyrke, korsrygg, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superspurv skrev:

Igjen flisespikkeri.. du fokuserer for mye på detaljer. 

Noen klarer å opparbeide seg en treningsfrekvens på 4 ganger per uke. Andre 3 ganger per uke. Kanskje du kunne brukt økt nr 4 på å hente deg igjen på muskler du henger etter med, feks grepsstyrke, korsrygg, etc

I see. 

Men får man bygd noe særlig muskler med 3 ganger ula da? Misforstå meg rett men føler det er litt lite. Men på den andre siden så er det vel en regel om hver muskeløkt minimum 2 ganger ukentlig? Trener fullkropp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, LarsErik skrev:

I see. 

Men får man bygd noe særlig muskler med 3 ganger ula da? Misforstå meg rett men føler det er litt lite. Men på den andre siden så er det vel en regel om hver muskeløkt minimum 2 ganger ukentlig? Trener fullkropp nå.


Tror du at du får MER brystmuskler av å trene bryst 1 gang i uka (feks en 5 splitt) enn å trene fullkropp 3 ganger per uke (da trener du også bryst 3 ganger per uke). 


" Men får man bygd noe særlig muskler med 3 ganger ula da? " Dette spørsmålet trigga meg helt sykt. Du må være hjerneskada, no offense. Du har INGENTING på et treningsenter å gjøre, fordi du ikke har PEILING på hva du holder på med.

Jeg vil at du skal si til deg selv "Løft tungt, spis nok", for hvert spørsmål du har. For det svarer på 95% av spørsmålene dine. Jeg utfordrer deg til å prøve det i 1 dag.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superspurv skrev:


Tror du at du får MER brystmuskler av å trene bryst 1 gang i uka (feks en 5 splitt) enn å trene fullkropp 3 ganger per uke (da trener du også bryst 3 ganger per uke). 


" Men får man bygd noe særlig muskler med 3 ganger ula da? " Dette spørsmålet trigga meg helt sykt. Du må være hjerneskada, no offense. Du har INGENTING på et treningsenter å gjøre, fordi du ikke har PEILING på hva du holder på med.

Jeg vil at du skal si til deg selv "Løft tungt, spis nok", for hvert spørsmål du har. For det svarer på 95% av spørsmålene dine. Jeg utfordrer deg til å prøve det i 1 dag.
 

Det siste avsnittet du beskriver er jo nettopp det jeg gjør lol. Lurer bare på om treningsmengden har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, getsome skrev:

Tre økter i uken og masse god mat har tatt meg fra 65 til 90 kilo på 3-4 år så ja, man får absolutt "bygd noe særlig muskler" med tre økter i uken. Spis i overskudd og sørg for progresjon. Styrketrening trenger ikke å være kvantefysikk.

Han troller og diller rundt. Synd det ikke er noen aktive moderatorer her som kunne bannet, makan til sløsing av andres tid. 

Spurt de samme idiotiske spørsmålene på repeat under flere nick, og til tross for utallige seriøse svar så fortsetter han bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NoBro skrev:

Han troller og diller rundt. Synd det ikke er noen aktive moderatorer her som kunne bannet, makan til sløsing av andres tid. 

Spurt de samme idiotiske spørsmålene på repeat under flere nick, og til tross for utallige seriøse svar så fortsetter han bare. 

Haha, snakk om å være bitter. Ikke nok med at du henger og slenger her 24/7, itilegg skal du drive å melde på andre folk, som faktisk er seriøse og er ute etter seriøse svar.

Du har nå svart meg 2 ganger i denne tråden, og begge gangene har åpenbart vært for å provosere/skrive tull. Kjære gamlefar, bare pell deg ut av denne tråden for ente gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, getsome skrev:

Tre økter i uken og masse god mat har tatt meg fra 65 til 90 kilo på 3-4 år så ja, man får absolutt "bygd noe særlig muskler" med tre økter i uken. Spis i overskudd og sørg for progresjon. Styrketrening trenger ikke å være kvantefysikk.

Ok takk. Men 3-4 år haha? Så lang tid?

Mener selvfølgelig ikke at jeg skal bygge på 1 uke, men er vel mulig å ihvertfall bygge noe på et par mnd? 

Matmessig føler jeg at jeg har kontroll, bruker MyFitnessPal-appen. Meget bra app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, LarsErik skrev:

Haha, snakk om å være bitter. Ikke nok med at du henger og slenger her 24/7, itilegg skal du drive å melde på andre folk, som faktisk er seriøse og er ute etter seriøse svar.

Du har nå svart meg 2 ganger i denne tråden, og begge gangene har åpenbart vært for å provosere/skrive tull. Kjære gamlefar, bare pell deg ut av denne tråden for ente gang.

For en hjelpeløs drittunge du er. Du må forstå at folk blir dritt lei av at du repeterer de samme spørsmålene om igjen. Slett profilen din og begynn å GJØR noe. Å sitte her inne og spørre om hjelp til å tørke deg i ræva kommer ikke til å hjelpe deg i kampen for å forbedre dadboden din. 

Snakkes om 10 år når du er blitt antidoping norges nye forsidegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...