Gå til innhold

Kompresjonsklær for styrketrening


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål...for innetrening er det vel greit med "compression" og ikke "thermal compression", ikke sant?

Ja :) Forskjellen på vanlig og Thermal er i grunn ikke større enn at på Thermal så er innsiden av plagget børstet, noe som gjør det litt tykkere og mykere. Det kjennes dermed annerledes ut, men forskjellene er minimale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å ha lest alle de lange innleggene her så kan jeg komme med mitt.

Jeg har lurt på å kjøpe 2xu/skins en stund, rett og slett fordi det er utrilig stilig tøy.

I dag hørte jeg med kiropraktoren min ang kompresjons tøy, å han mente det var overpriset, ifh til hva man fikk ut av det.

Å øke blodgjennomstrømingen er nærmere umulig med så tynt tøy, blodgjennomstrømningen øker når du er i syden osv poga klima og tempratur.

Klærene er tilpasset en ideal form for menn, og en ideal form for damer. Det betyr at halvparten, minst går rundt med klær som ikke er tilpasset dems kropp. Ja- tøyet strammer, å folk vil da tro at de får en super effekt, noe de ikke gjør.

Klærene er dessuten mer egnet for langdistanse løp osv.

(dette er hva jeg fikk beskjed om av min kiropraktor, http://www.lksas.no/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=4&Itemid=5 , så ingen sikker kilde, å man velger selvfølgelig hva man vil tro/høre på)

De fleste produsentene - i hvert fall Skins, har modeller for ulike kroppstyper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typ, for stor mage, brede høfter og smale legger, brede skuldre, smal midje, osv?

Uansett, jeg tviler ikke på at det er utrolig godt tøy, å bra kvalitet.

Men jeg tviler litt på funksjonen på tøyet, ifh til annet vanlig treningstøy.

Ja, ift om man har eple eller pærefasong på en måte ;) 2xu har ikke dette, så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering: Jeg har funnet EN BUTIKK i england som selger 2012-kolleksjonene til en langt lavere pris enn i Norge. De legger også ved fakture på at det er en b-vare og deler opp forsendelsen. Om jeg regner med en kurs på £1 = NOK10, så ender jeg opp på 1200-1300 for langermet genser+lange tights ink frakt. Om noen er interessert kan de høre med meg etter hvert for å få vite hva jeg syntes om butikken, om det gikk gjennom tollen og kontaktdetaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten oppdatering: Jeg har funnet EN BUTIKK i england som selger 2012-kolleksjonene til en langt lavere pris enn i Norge. De legger også ved fakture på at det er en b-vare og deler opp forsendelsen. Om jeg regner med en kurs på £1 = NOK10, så ender jeg opp på 1200-1300 for langermet genser+lange tights ink frakt. Om noen er interessert kan de høre med meg etter hvert for å få vite hva jeg syntes om butikken, om det gikk gjennom tollen og kontaktdetaljer.

Hva heter denne butikken?

Det hadde vært fint hvis duhadde sagt ifra ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også litt på hvordan de har kommet frem til 40% økt oksygentilførsel (og 30% ved restitusjon), og ikke minst hva dette vil si i praksis utover hva folk føler og tror.

HVis du leser en gang til, så ser du at jeg skriver "vil man kunne få opptil 40% økt oksygentilførsel" - det er langt fra det samme som å skrive at alle får det.

Før jeg skrev artikkelen om kompresjonstøy leste jeg gjennom drøssevis av forskningsrapporter, hovedsakelig fra Australia, USA og Tyskland - i tillegg har jeg fått en ganske OK opplæring gjennom jobben min på Löplabbet. Og når det er sagt, Nrk er etter min mening et av mediene i Norge som får holde på med særdeles lite kildekritisk journalistikk i Norge uten at det får konsekvenser. Ja - det finnes en del forsøk gjort som viser dårlig effekt av kompresjonstøy, men det finnes mange som viser det motsatte også. Hva Nrk finner ut, stiller jeg meg faktisk mer skeptisk til enn noe annet. Når det er sagt, var jeg skeptisk til at et plagg skulle kunne gi så god effekt selv, og jeg ventet i halvannet år før jeg kjøpte noe for å teste. Når jeg først gjorde det, hadde jeg i grunn ingen forventninger, annet enn at det var en veldig fin tights (med en særs høy pris). Vel, jeg ble fullstendig overbevist - ikke bare har jeg merket enorm forskjell på intervaller, konkurranser, restitusjon og ømme muskler, men beinhinneproblematikk har så godt som forsvunnet, og når jeg får strekk (noe jeg desverre får fra tid til annen), går det over veldig mye raskere dersom jeg er flink å bruke kompresjon.

Når man skriver ting journalistisk har man selvsagt kilder, men i dagliglivet holder det for meg at jeg og de fleste rundt meg merker forskjellen - da spiller det faktisk liten rolle hva en bebrillet forsker finner ut eller ikke.

Står kildene oppført i Shapeup? Eventuelt, må man kjøpe Shapeup for å få oppgitt kildene? Hvor kan man eventuelt lese disse forskningsrapportene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bestiller jeg Skins topp og bukse for 1300 ink frakt. De var utsolgt for 2XU, men det kan jeg jo prøve senere. Norsk pris for 2XU ville vært 2100,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer også litt på hvordan de har kommet frem til 40% økt oksygentilførsel (og 30% ved restitusjon), og ikke minst hva dette vil si i praksis utover hva folk føler og tror.

Står kildene oppført i Shapeup? Eventuelt, må man kjøpe Shapeup for å få oppgitt kildene? Hvor kan man eventuelt lese disse forskningsrapportene?

Nope, jeg sender kildeliste til redaktøren - og refererer til noen av de, men det er ikke spesielt vanlig å ha full kildeliste med i en artikkel i et ukeblad - om du vil lese artikkelen må du kjøpe bladet, ja ;) Om du vil lese de forskjellige rapportene vil jeg tippe de kan søkes opp på nett eller bestilles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel heller kildene jeg var ute etter, ikke artikkelen ;) Jeg ville trodd at du slapp å tippe hvor de fortskjellige rapportene er med tanke på at du har lest de, men du har kanskje funnet de andre steder enn på nett. Regner med at du av en eller flere grunner ikke ønsker å oppgi kildene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel heller kildene jeg var ute etter, ikke artikkelen ;) Jeg ville trodd at du slapp å tippe hvor de fortskjellige rapportene er med tanke på at du har lest de, men du har kanskje funnet de andre steder enn på nett. Regner med at du av en eller flere grunner ikke ønsker å oppgi kildene :)

jeppsi pepsi! jeg har fått de på mail, så er dermed litt usikker på om de er tilgjengelige for alle, eller ei ;) vet at noen av de er gjennom en forskningsside man må abonnere på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...