Gå til innhold

muskelbygging kosthold


oleks

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har begynt å trene muskler nå med et program fra Greyskull LP.

har lyst til å sette meg opp et litt bedre kosthold for det formålet men er dessverre allergisk mot det meste av grønnsaker og frukt (tro det eller ei), og lurer på om noen her kan gi meg noen tips til kostholdsoppsett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke grønnsaker er det du ikke tåler? (eller hvilke er det du tåler?)

For å øke muskelmasse må du øke antall kalorier du får i deg - spise mer enn du trenger for å holde stabil vekt. Spis vanlig mat, og fokuser på å få i deg gode kilder til proteiner (kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter), men heller ikke glemme karbohydratene og fettet ;)

Hva spiser du til vanlig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det meste egentlig, men jo større mengde vann og "saft" det er i grønnsakene desto mer reagerer jeg.. :/

jeg spiser for det oftest litt for enkel kjøtt mat av gris, ku og sau med chips eller potet. saus'er og sånn har jeg aldri vært noe stor fan av så blir lite av det. prøver å variere på hvilken mat jeg inntar men kreativiteten når det kommer til mat-laging er ikke en egenskap jeg vil skryte av for å si det mildt :p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de gode gamle byggerdagene var det ingen som visste hva grønnsaker var, så bare slapp av. :)

Utover det har jeg ingen andre tips å bidra med (i hvert fall akkurat nå) enn at jeg anbefaler å bli stor sakte, i stedet for å uberbulke og bli smellfeit samtidig. Så sant du ikke er blant de som gir totalt faen i fettprosent da. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men om jeg ligger 2-500 kcal i overskudd hver dag, vil jeg ikke da legge på meg ganske mye kroppsfett også ?

etter lifesum appen skal jeg ligge på ca 2600kcal pr dag, og jeg om da skal regne 2-600 over så begynner jeg da å lure på om det er mulig da jeg strever for å komme meg opp til 2000 :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette også i de tilfellene hvor grønnsakene er varmebehandlet? Kokt/ovnsbakt /fritert? 

Evt -  hva med ris,bønner, eller linser? Søtpotet? 

det gjelder da og ja, men reagerer ikke i nærheten av like kraftig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om jeg ligger 2-500 kcal i overskudd hver dag, vil jeg ikke da legge på meg ganske mye kroppsfett også ?

etter lifesum appen skal jeg ligge på ca 2600kcal pr dag, og jeg om da skal regne 2-600 over så begynner jeg da å lure på om det er mulig da jeg strever for å komme meg opp til 2000 :p 

+500kcal = Sikkert overskudd = fremgang hver dag = kortere bulkeperiode (relativt, 6-8mnd)

+1-200kcal = Lean gain = ikke sikker fremgang i muskelvekst hver dag = lengre bulkeperiode

"Problemet" med lean gain er, at når naboen ber deg om å hente avisa hennes vil muligheten for å havne i underskudd denne dagen være tilstedet. Fremgang/ikke fremgang kan da stå om en enkel gulrot.

Fettansamlingen vil komme i begge tilfeller, men det tar lenger tid ved lean gain.

Du kan velge å spise energi-tett mat, altså mat som i små volum gir store mengder energi for å motvirke metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+500kcal = Sikkert overskudd = fremgang hver dag = kortere bulkeperiode (relativt, 6-8mnd)

+1-200kcal = Lean gain = ikke sikker fremgang i muskelvekst hver dag = lengre bulkeperiode

"Problemet" med lean gain er, at når naboen ber deg om å hente avisa hennes vil muligheten for å havne i underskudd denne dagen være tilstedet. Fremgang/ikke fremgang kan da stå om en enkel gulrot.

Fettansamlingen vil komme i begge tilfeller, men det tar lenger tid ved lean gain.

Du kan velge å spise energi-tett mat, altså mat som i små volum gir store mengder energi for å motvirke metthetsfølelse.

da her jeg en planleggingsjobb for å få kcal inntaket større foran meg :p har lyst til å få ganske merkbart resultat på 6-8 mnd så får bare konsentrere meg mer om mat inntaket. takk for svarene fra deg, de er ganske hjelpsomme (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...