Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Oljen i majones, og andre raffinerte oljer har jo vært gjennom en tøff behandling. Kan kroppen bruke dette ødelagte fettet til noe? Energi eller cellekonstruksjoner?

Lurer på dette da jeg går på 1500 - 1600 kcal om dagen, på diett for første gang i mitt liv, og jaggu går jeg ned i vekt også. Jeg har absolutt ingen vektproblemer, men vil se om jeg kan få antydning til sixpack om jeg fjerner et par kilo på magen - 2-4 kilo maks. Da er det greit å vite om jeg bør telle med kcal på majonesen. Som jeg bruker 1 gang i uken, på søndagsfrokosten.

Uansett er det en ny opplevelse, å løpe 90 minutter på 85 - 90 % av max, og så bare spise 1550 kcal den dagen...Veldig vanskelig å beholde muskelmassen også med såpass mye kardio som jeg bedriver, selv om jeg ligger høyt på protein og trener tøft på senteret 4-5 dager i uka.

Fortsetter under...

Du bør absolutt telle med kaloriene du får fra majones når du spiser dette ja. Fettet du får i deg gjennom majones er til informasjon ikke bare kjipt, da det inneholder mye umettet fett. Jeg er dog litt usikker på hvordan balansen mellom omega 6 og omega 3 er.

ville telt de ja. Hva som skjer med mat av dårlig kvalitet i kroppen var et godt spørsmål jeg overlater til andre å svare på. Det finnes enkle oppskrifter på hjemmelagt majones, bare google det eller sjekk oppskriftene på lavkarbo.no. Eggeplomme og rapsolje tror jeg er hovedingredienser.

Du bør absolutt telle med kaloriene du får fra majones når du spiser dette ja. Fettet du får i deg gjennom majones er til informasjon ikke bare kjipt, da det inneholder mye umettet fett. Jeg er dog litt usikker på hvordan balansen mellom omega 6 og omega 3 er.

Det er der jeg må arrestere deg, desverre. Mettet fett er til info langt fra kjipt, de siste 6 års intense forskning på nettopp dette, gjorde at ernæringsrådet måtte snu 180 grader og si at mettet fett til deres overraskelse IKKE kunne knyttes opp mot sykdom som hjerte og kar. Mettet fett tåler også en del oppvarming, mens umettet fett som det er mye av i majones, ikke tåler noe særlig mer enn 40 grader. Oljen i majones har vært oppe i en veldig høy temperatur, og den er også kjemisk trippelrenset,(sendte mail til Mills og spurte) noe som ødelegger strukturen på de aller fleste triglyserider - særlig de flerumettede. Omege 3 har jo flest dobbelbindinger, og er mest utsatt. ALA tåler ikke oppvarming i det hele tatt.

Balansen mellom omega 6 og 3 er helt i feil ende, den ligger på ca 25 : 1, så vidt jeg husker.

Telle med kaloriene ville jeg jo gjort, jeg lager min egen majones dog..det tar under 2 min og for det første smaker den mye bedre -og den er ikke såå ille usunn heller. Men jeg har majones på ALT! Nesten..ikke på is, ^^ Så kan du jo variere litt med smaken også, jeg har ofte litt hvitløk i, evt litt chilli -noenganger litt sennep..ol..

Ingredienser

* 2 eggeplommer

* 2 ss vann

* salt etter smak

* 2 ss sitronsaft (her bruker de fleste edikk, men sitron funker like bra)

* 2 dl olje, etter smak (jeg bruker rapsolje)

* 1/2 ss sennep

* pepper

Kopierer fra en nettside, så slipper jeg å knotte ned alt selv: vanligvis lages majones ved å blande alle ingrediensene med unntak av oljen, og så helle i oljen i en tynn stråle under visping. Dette er viktig for at ikke ingrediensene skal skille seg, men det finnes en mye smartere måte å gjøre dette på:

MG_9714-200x300.jpg

Sett i stavmikseren og hell på oljen. La eggene sette seg i bunn

Hell alle ingrediensene (unntatt oljen) i en høy og smal beholder. Sett stavmikseren i bunn og hell over oljen forsiktig, (grunnen til å helle forsiktig er at man sparer ventetid etterpå). Oljen er lettere enn de andre ingrediensene og legger seg på toppen. Stavmikseren står i bunnen av beholderen og vil vispe egg for det meste, men litt og litt olje… Samme prinsipp, samme regler, men betydelig enklere.

Deretter er det bare å gi gass på stavmikseren, og etter som man ser at emulsjonen starter så løfter en litt på stavmikseren. Noen stavmiksere ordner dette selv ved å skape undertrykk og sirkulasjon. 1 minutt senere er majonesen ferdig . Enkelt og greit.

Annonse

Hvor i posten min skrev jeg at mettet fett er kjipt? Når jeg snakket om kjipt fett snakket jeg om det du anså som ødelagt fett. Jeg er fullstendig klar over det du sier.

At umettet fett ikke tåler noe mer enn 40 graders oppvarming kan være upresist. Husk at eksempelvis rapsolje som inneholder umettede fettsyrer kan benyttes til steking uten at fettet harskner. Fett og oljer som inneholder en høy andel umettede fettsyrer oksiderer også i kontakt med lys og luft. Ratioen i majones kommer helt an på hvilke fettsyrer den inneholder.

Jeg velger også å tro at andelen fett i majones som Mills lister opp er reélt, så jo du bør fremdeles telle med kaloriene i fett.

Kan du presisere hva du mener med at triglyseridene ødelegges? Hva betyr det? Spaltes hydrokarbonene? Oksideres dobbeltbindingene? Spaltes glyserolet fra fettsyrene?

Telle med kaloriene ville jeg jo gjort, jeg lager min egen majones dog..det tar under 2 min og for det første smaker den mye bedre -og den er ikke såå ille usunn heller. Men jeg har majones på ALT! Nesten..ikke på is, ^^ Så kan du jo variere litt med smaken også, jeg har ofte litt hvitløk i, evt litt chilli -noenganger litt sennep..ol..

Ingredienser

* 2 eggeplommer

* 2 ss vann

* salt etter smak

* 2 ss sitronsaft (her bruker de fleste edikk, men sitron funker like bra)

* 2 dl olje, etter smak (jeg bruker rapsolje)

* 1/2 ss sennep

* pepper

Kopierer fra en nettside, så slipper jeg å knotte ned alt selv: vanligvis lages majones ved å blande alle ingrediensene med unntak av oljen, og så helle i oljen i en tynn stråle under visping. Dette er viktig for at ikke ingrediensene skal skille seg, men det finnes en mye smartere måte å gjøre dette på:

MG_9714-200x300.jpg

Sett i stavmikseren og hell på oljen. La eggene sette seg i bunn

Hell alle ingrediensene (unntatt oljen) i en høy og smal beholder. Sett stavmikseren i bunn og hell over oljen forsiktig, (grunnen til å helle forsiktig er at man sparer ventetid etterpå). Oljen er lettere enn de andre ingrediensene og legger seg på toppen. Stavmikseren står i bunnen av beholderen og vil vispe egg for det meste, men litt og litt olje… Samme prinsipp, samme regler, men betydelig enklere.

Deretter er det bare å gi gass på stavmikseren, og etter som man ser at emulsjonen starter så løfter en litt på stavmikseren. Noen stavmiksere ordner dette selv ved å skape undertrykk og sirkulasjon. 1 minutt senere er majonesen ferdig . Enkelt og greit.

Jeg har prøvd dette jeg også, det er bare det at det blir jo en smak av raps av majonesen :(

Hvor i posten min skrev jeg at mettet fett er kjipt? Når jeg snakket om kjipt fett snakket jeg om det du anså som ødelagt fett. Jeg er fullstendig klar over det du sier.

At umettet fett ikke tåler noe mer enn 40 graders oppvarming kan være upresist. Husk at eksempelvis rapsolje som inneholder umettede fettsyrer kan benyttes til steking uten at fettet harskner. Fett og oljer som inneholder en høy andel umettede fettsyrer oksiderer også i kontakt med lys og luft. Ratioen i majones kommer helt an på hvilke fettsyrer den inneholder.

Jeg velger også å tro at andelen fett i majones som Mills lister opp er reélt, så jo du bør fremdeles telle med kaloriene i fett.

Kan du presisere hva du mener med at triglyseridene ødelegges? Hva betyr det? Spaltes hydrokarbonene? Oksideres dobbeltbindingene? Spaltes glyserolet fra fettsyrene?

Sorry, trodde kanskje du var en uvitende tulling :p Jeg tror ikke at glyserolet spaltes fra syrene, da blir det jo omestring, og det står det ikke noe om at det er , og det står heller ikke noe om at de kjemikaliene som brukes da er brukt i prosessen. Så vidt jeg vet så er det omega 3, dernest 6 som oksiderer under denne prosessen (oppvarmingen og rensingen). Omega 9 har jo som regel bare 2 dobbeltbindinger så den klarer seg lenger. Men jeg tror ikke den klarer seg uten å oksidere i Mills`s fabrikker. (Transporten fra utlandet kan også være en faktor - lang tid uten nedkjøling).

At andelen fett stemmer, har jeg ingen grunn til å tvile på. Men jeg undres, vi vet jo hva som skjer når vi spiser delvis herdet fett (kjemisk transfett), vi vet mindre om hva som skjer når vi spiser omestret, men at det er sunt er det iallefal ikke - og derfor lurer jeg på om kroppen er ok med det fettet som finnes i majonesen? Den smaker jo sinnsykt godt, men den gjør kanskje ikke så godt ? :)

Synes du? Prøv med en varmpresset solsikkeolje da? Jeg synes helt klart den hjemmelagde er mange hakk over kjøpe majo. :)

Varmpresset solsikkeolje er noe av det værste du kan fore kroppen med, om du vil at den skal være sunn. Solsikkeoljen er oljen med ekstreme mengder omega 6, og er den varmpresset, er det brukt kjemikalier du ikke vil bruke på bilen din engang, og det har ødelagt eventuelle ernæringsmessige bestanddeler den måtte ha hatt.

Annonse

Bortsett fra mead olje er det vel kun en binding i alle omega-9 fettsyrene.

Jeg skal ikke spekulere i om fettet i Mills' majones er omestret eller ikke via kjemiske prosesser, men jeg mener å ha lest, uten at jeg gidder å grave det frem, at majones er et svært trygt produkt å spise.

Varmpresset solsikkeolje er noe av det værste du kan fore kroppen med, om du vil at den skal være sunn. Solsikkeoljen er oljen med ekstreme mengder omega 6, og er den varmpresset, er det brukt kjemikalier du ikke vil bruke på bilen din engang, og det har ødelagt eventuelle ernæringsmessige bestanddeler den måtte ha hatt.

Ah..da fortsetter jeg med rapsoljen jeg da. ^^

Jeg skal ikke spekulere i om fettet i Mills' majones er omestret eller ikke via kjemiske prosesser, men jeg mener å ha lest, uten at jeg gidder å grave det frem, at majones er et svært trygt produkt å spise.

Hehe, nå er ikke jeg noen fanatiker, og kommer sikkert til å spise majones neste helg også, men jeg skulle svært gjerne at visst hvor du leste det du leste :p

Jeg leste i Aktiv Trening at den sunneste oljen var alle varmpressede oljer :) Artikkelen var laget av en danske, som enten var ernærinsfysiolog eller trener. Helt på jordet. Det er sjelden jeg stoler på noe som ikke har en brukbar dokumentasjon.

Det skal ganske mye til for at kroppen IKKE klarer å bruke noe som inneholder kalorier til energi på et vis. Alle matvarer med kalorier i må normalt medregnes.

Jeg tror ellers du kanskje er noe optimist med makspulsen din hvis du klarer å løpe 85-90% av makspuls i 90 minutter. Eller mener du 85-90% av maks opplevd innsats? Det er normalt svært krevende å holde så høy puls halvparten av varigheten du spesifiserer, og det er jo attpåtil med svært lite næring.

Det skal ganske mye til for at kroppen IKKE klarer å bruke noe som inneholder kalorier til energi på et vis. Alle matvarer med kalorier i må normalt medregnes.

Jeg tror ellers du kanskje er noe optimist med makspulsen din hvis du klarer å løpe 85-90% av makspuls i 90 minutter. Eller mener du 85-90% av maks opplevd innsats? Det er normalt svært krevende å holde så høy puls halvparten av varigheten du spesifiserer, og det er jo attpåtil med svært lite næring.

Jeg har trent i mange år, litt avhengig av jobbsituasjon, så jeg vet hva som kreves. Jeg holdt mellom 85 - 87 mesteparten av veien, men så kommer "floating cardio" inn i bildet, pluss at på tilbakeveien la jeg inn 4 intervalldrag i 4 minutter hver. Er så heldig at jeg har 4 oppoverbakker på ca 900 meter hver :9 Da var jeg oppe i godt over 95 % på de to siste, så derfor et snitt på 85 - 90.

Husk at toppatleter holder det gående på rundt 95 % i flere timer i konkuranser.

Visst er det krevende, det går ofte så tårene står i øynene, men det får man tåle. Litt vondt MÅ det gjøre om man skal ta et nytt steg i trappa. De to siste km husker jeg fint lite av. Energi har jeg nok av, jeg har en fettprosent på rundt 10-11, så det er ikke noe problem. Dessuten setter jeg sammen dietten svært, svært nøye. Kona er utdannet kostholdsrådgiver og bruker et program som sikrer et høyt innak av alle vitaminer og mineraler og fettstoffer pluss proteiner. Karbohydratene har harde vilkår når jeg går på lavkarbo, men når en har gjort det i 3-4 år, så er det en treningssak å spisse kroppen til å forbruke mest mulig fett opp mot 95 % av maks.

Ellers er jeg litt interessert i det du sier at det skal ganske mye til for at kroppen ikke klarer bruke noe som inneholder kalorier til energi på et vis. Hva er det som i tilfelle skal til for at det IKKE skal gå an? Svartsvidd bacon..?

Jeg har prøvd dette jeg også, det er bare det at det blir jo en smak av raps av majonesen :(

det er rapsolje i Mills majones, men bruk en annen du liker, da vel. Spør etter en nøytral olje på helsekosten om du er uerfaren med oljenes smak. Jeg har ikke smakt det selv men tror avokadoolje er nøytral i smaken. Det finnes på meny (store sjapper).

omestret er et ord jeg aldri har vært borti før. kan du si meg hva det betyr?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...