Gå til innhold

lyst til å hjelpe en overvektig kar med null peiling?


Hegern

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare hyggelig :) Hva skal du gjøre med den informasjonen?

Jeg skal i hvertfall ta det til meg å sette det inn i mitt plan. Men jeg kjører 5x5 programmet med benkpress, knebøy, markløft, roing, nedpress. 5x5 - For styrke og muskelmasse - Fitnessbloggen Pluss kondisjon ved siden av. Tenker du at 5x5 er et godt program eller bør jeg gå for en annen type? Målet jeg har satt for meg nå er å gå ned i vekt og bygge muskler. Satt for meg sommeren 2013 at jeg kan ta av meg t-skjorta og bade sammen med kidden uten å føle meg som stranda hval :) Latterlig lei å bære på all denne spekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ha en del tid på meg, målet er sommeren 2013.

Ja! Bruk god tid, tenk langsiktig og ikke gå på vekta hver uke... Slik jeg leser de forrige innleggene dine blir du litt stressa fordi vektnedgangen ikke kom i løpet av en uke. Stress kan i seg selv føre til vektøkning, i tillegg til mange andre faktorer som gjør at vekta svinger opp og ned fra uke til uke. Ikke begynn å lete etter en årsak til hva som er galt så snart det er en uke uten nedgang. Fokuser heller på at dette skal bli den nye livsstilen din, så kommer kiloene til å forsvinne etter hvert. Jeg hadde samme utgangspunkt som deg (112), og i noen perioder har vekten stagnert helt, og plutselig så løsner det igjen. Gi kroppen tid. Vei deg maks en gang i mnd, og bruk evt målebånd i tillegg. La kroppen jobbe på egen hånd, tenk livsstilsendring og ikke diett, og nyt at du kommer i bedre form og at klærne sitter løsere etter hvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Bruk god tid, tenk langsiktig og ikke gå på vekta hver uke... Slik jeg leser de forrige innleggene dine blir du litt stressa fordi vektnedgangen ikke kom i løpet av en uke. Stress kan i seg selv føre til vektøkning, i tillegg til mange andre faktorer som gjør at vekta svinger opp og ned fra uke til uke. Ikke begynn å lete etter en årsak til hva som er galt så snart det er en uke uten nedgang. Fokuser heller på at dette skal bli den nye livsstilen din, så kommer kiloene til å forsvinne etter hvert. Jeg hadde samme utgangspunkt som deg (112), og i noen perioder har vekten stagnert helt, og plutselig så løsner det igjen. Gi kroppen tid. Vei deg maks en gang i mnd, og bruk evt målebånd i tillegg. La kroppen jobbe på egen hånd, tenk livsstilsendring og ikke diett, og nyt at du kommer i bedre form og at klærne sitter løsere etter hvert:)

Ja, føler at jeg stresser litt. Kanskje jeg bør stoppe opp litt og heller se hva jeg har fått til hittil fremfor å se på hva jeg ikke har fått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hyggelig :) Hva skal du gjøre med den informasjonen?

lagre den sammen med resten av kunnskapen min. Jeg klarer ikke å følge det selv men har tro på at den naturlige måten å spise på funker. Jeg angrer på at jeg har kjørt strengt lavkarbo i så lang tid at jeg får veldig vondt i magen om jeg spiser noe jeg har utelatt i all denne tida, som en frukt f.eks. Så jeg unngår det derfor videre. Å kjøre så strengt vil jeg nå ikke anbefale andre. Mye bedre å tillate en frukt i ny og ned, og en potet eller noe. Noen har lett for å skeie ut med dårlig mat. Kanskje det opplegget ditt forebyggende det litt. At man heller tillater seg å skeie ut med en potet eller frukt om man kjører lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er jo og for å gå ned i vekt, for å gjøre det lettere for en tung person å trene hardere/letterte. Når man slutter på lavkarbo, skal man legge om litt, og begynne å trene jevnt og ofte. Man skal heller ikke hoppe rett på "gamle" vaner etter lavkarbo. Når man har gått på lavkarbo, er det lett å la vær å spise masse sukker fordi du er vant til nesten ingen sukker, bare ikke dett inn igjen i den gamle syklusen. Legg litt om, prøv å tenke hva som har mye karbohydrater og ikke. Trenger ikke bety at du aldri skal spise pasta igjen, eller poteter, eller sjokkis, bare ikke gjør det hver dag eller hvert måltid. Kjøp f.eks ingers lavkarbobrød, stek deg laks med grønnsaker i stede for laks med poteter som er den vanlige, istede for pommes, kjøp jordskokk, istede for vanlig yoghurt kjør vaniljekesam å putt bær i :) Syns du er flink som tar initiativ å skrive et innlegg. Kjør på, du er jo flink som kjørte gjennom lavkarbo, det er sannelig ingen lett diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er jo og for å gå ned i vekt, for å gjøre det lettere for en tung person å trene hardere/letterte. Når man slutter på lavkarbo, skal man legge om litt, og begynne å trene jevnt og ofte. Man skal heller ikke hoppe rett på "gamle" vaner etter lavkarbo..

Synes det blir feil å gi en "overvektig kar med null peiling" slike retningslinjer for følging av diett. Husk på at han sannsynligvis har tenkt å legge om livsstilen sin for godt, og da kan han godt legge opp dietten sin etter det. Vektnedgang, trening og kostholdsendringer går under livsstilsendring. Det betyr ikke at man slutter når man er ferdig, men at man prøver å vedlikeholde det man har oppnådd. Derfor synes jeg det er mye viktigere at han legger om kostholdet sitt på en slik måte at han er komfortabel med det senere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er jo og for å gå ned i vekt, for å gjøre det lettere for en tung person å trene hardere/letterte. Når man slutter på lavkarbo, skal man legge om litt, og begynne å trene jevnt og ofte. Man skal heller ikke hoppe rett på "gamle" vaner etter lavkarbo. Når man har gått på lavkarbo, er det lett å la vær å spise masse sukker fordi du er vant til nesten ingen sukker, bare ikke dett inn igjen i den gamle syklusen. Legg litt om, prøv å tenke hva som har mye karbohydrater og ikke. Trenger ikke bety at du aldri skal spise pasta igjen, eller poteter, eller sjokkis, bare ikke gjør det hver dag eller hvert måltid. Kjøp f.eks ingers lavkarbobrød, stek deg laks med grønnsaker i stede for laks med poteter som er den vanlige, istede for pommes, kjøp jordskokk, istede for vanlig yoghurt kjør vaniljekesam å putt bær i :) Syns du er flink som tar initiativ å skrive et innlegg. Kjør på, du er jo flink som kjørte gjennom lavkarbo, det er sannelig ingen lett diett.

Takk :) hyggelig å høre at noen syntes jeg er flink :) jeg håper å nå et solid resultat slikt at jeg også kan inspirere andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir feil å gi en "overvektig kar med null peiling" slike retningslinjer for følging av diett. Husk på at han sannsynligvis har tenkt å legge om livsstilen sin for godt, og da kan han godt legge opp dietten sin etter det. Vektnedgang, trening og kostholdsendringer går under livsstilsendring. Det betyr ikke at man slutter når man er ferdig, men at man prøver å vedlikeholde det man har oppnådd. Derfor synes jeg det er mye viktigere at han legger om kostholdet sitt på en slik måte at han er komfortabel med det senere også.

Enig med det punktet, men som tidligere nevnt så var ikke jeg "klar" for disse endringene tidligere. Men i disse dager men det jeg føler med meg selv hvordan jeg bare åpner en flaske brus eller spiser noe som er usunt uten at folk stirrer gjør at jeg føler nok er nok. Jeg klarer bra med lavkarbo og syntes alt av mat er godt. Men etter alt jeg har lest, fått tips om etc. Så merker jeg at det jeg har gjort feil tidligere er å ikke spise med måte. Jeg fråtset nærmest av usunne produkter og hadde en lav aktivitet. Så er enig med alle. Som jeg nevnte tidligere har jeg et år på meg som jeg har planlagt. Med mitt lavkarbo diett mener jeg ikke helt på det laveste men en moderat mengde. Og frem til målet er nådd så vil jeg kjøre sunne og rene produkter samtidig som jeg ligger på kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God nyhet: Du kan spise mer. Skal du trene er 1272 kcal knapt nok til en jente på halvparten av din kroppsvekt. Doble proteinmengden din og øk gjerne kalorimengden mot 1800-2000 kcal. Du tåler et stort underskudd greit siden du har endel å ta av, men bør likevel ikke gå for langt ned for å ha dager du føler deg helt tom.

Do me, do me!:wub:

173cm, 82kg, målvekt 70. Trener styrke 4x i uken. Jevnt aktiv ellers (familieliv :p)

PSMF-lei, men har det samtidig litt travelt :p (pga egen trivsel, ikke noe annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God nyhet: Du kan spise mer. Skal du trene er 1272 kcal knapt nok til en jente på halvparten av din kroppsvekt. Doble proteinmengden din og øk gjerne kalorimengden mot 1800-2000 kcal. Du tåler et stort underskudd greit siden du har endel å ta av, men bør likevel ikke gå for langt ned for å ha dager du føler deg helt tom.

Ahh supert, får spise litt mer frokost jeg da :)

Anskaffet proteinpulver, men hvor mye skal jeg bruke? Kjøpte den fra myrevolution med mocca. Men du Asle, jeg kjører et 5x5 program med kondisjon innimellom. Er det et program du ville valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...