Gå til innhold

Løping og forbrenning


Remi Kvalheim

Anbefalte innlegg

Hei,

Hører ofte antatt kalorianslag etter en liten løpetur/spinningøkt og lignende.

Når eg er kritisk og spør om hvordan de har kommet fram til antall kcal er begrunnelsen ofte at pulsklokken deres viser nøyaktig kcal-forbruk.

Kritisk som eg er, velger eg aldri og tro på det antatte kaloriforbruket som pulsklokken forteller.

Stemmer disse pulsklokkene?

Enkelte modeller kan man verken taste inn kjønn,vekt,alder, mens på dyrere modeller kan man taste inn alt.

Har også hørt om en tommerfingerregel som lyder : Kaloriforbruk,- Vekt x Antall km. Eks: veier 80 kg og løper 10km = 800 kcal.

Hva stemmer? Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som et grovt utgangspunkt kan du regne med et forbruk på 1 kcal per kg kroppsvekt per km ved jogging/løping. Så en person på 100 kg vil forbrenne ca 100 kcal per km.

Det er viktig å huske på at energiomsetningen i kroppen er et direkte resultat av kroppens opptak og forbruk av oksygen (O2), og den eneste nøyaktige målemetoden er å måle oksygenopptaket med en maske når man løper.

1 liter (l) opptatt O2 frigjør ca 5 kcal. En vanlig person vil ta opp ca 1 l O2/min ved vanlig gange. Da kan du regne ut at man i snitt vil forbrenne 300 kcal per time (5 kcal x 60 min).

Som du ser så er derfor kaloriforbruket en direkte konsekvens av det maksimale opptaket av oksygen (VO2max).

La oss si at du har et VO2max på 4 l/min og arbeider på 80 % av VO2max i 60 minutter.

80 % av 4 l/min = 3.2 l/min

3,2 l/min x 60 min = 192 l

192 l x 5 kcal = 960 kcal

Da vil du ha et kaloriforbruk på 960 kcal.

Dette ga kanskje flere spørsmål enn svar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et grovt utgangspunkt kan du regne med et forbruk på 1 kcal per kg kroppsvekt per km ved jogging/løping. Så en person på 100 kg vil forbrenne ca 100 kcal per km.

Det er viktig å huske på at energiomsetningen i kroppen er et direkte resultat av kroppens opptak og forbruk av oksygen (O2), og den eneste nøyaktige målemetoden er å måle oksygenopptaket med en maske når man løper.

1 liter (l) opptatt O2 frigjør ca 5 kcal. En vanlig person vil ta opp ca 1 l O2/min ved vanlig gange. Da kan du regne ut at man i snitt vil forbrenne 300 kcal per time (5 kcal x 60 min).

Som du ser så er derfor kaloriforbruket en direkte konsekvens av det maksimale opptaket av oksygen (VO2max).

La oss si at du har et VO2max på 4 l/min og arbeider på 80 % av VO2max i 60 minutter.

80 % av 4 l/min = 3.2 l/min

3,2 l/min x 60 min = 192 l

192 l x 5 kcal = 960 kcal

Da vil du ha et kaloriforbruk på 960 kcal.

Dette ga kanskje flere spørsmål enn svar... :)

Takk for bra svar! Jeg forstod det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...