Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har nå drevet og trent litt fra og til 2 - 3 ganger i uka, og går en del tur med hundene mine. føler jeg er i god form når det gjelder kondis, men tenker på at selv om jeg har har trent godt å har gått mye tur, går jeg opp i vekt men ikke i muskler :s

og nå passer snart ingen av buksene mine lenger :confused: .

jeg må si at jeg har hatt veldig bra forbrenning tidligere, og har hatt luksusen av å kunne spist mengder med mat uten å legge på meg, men så nå har det sagt stopp og vekta har jevnt gått oppover uansett hvor mye eller lite jeg har spist selv med 2 - 3 styrketrenings økter i uka å lufte turer med bikkjene. har ligget i kalloriunderskudd flere uker uten noen synlig resultat og de perioder jeg har ligget på kallorioverskudd har vekta gått opp like mye. kom gjerne med tips til hva jeg kan prøve ut videre framover,

by the way, er 1,74 høy og vekta ligger nå på 78 kg, og for 1 år siden lå jeg på 65kg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9304-forvirret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Da vil jeg tro det kan være alderen ;) Du nærmer deg de det magiske tallet 30!

Er 27 år selv, og merker forskjell på kroppen nå, og for to år siden ;)

det kan forklare at hun ikke lenger kan spise ukritisk som før men det betyr ikke at hun ikke kan gå ned.

Jeg er snart 40 og har ikke vært så slank som nå siden jeg var 12. Synes det er lettere nå enn da jeg var tenåring pga kunnskap og erfaringsforståelse av kroppssignaler og følelser.

Jeg "frykter" du trådstarter er litt utålmodig med å se resultater. Og du bør følge et opplegg, bestemme deg for noe. Lavkarbo ,da tenker jeg øyeblikkelig minus brød av vanlig mel. Om du baserer kostholdet ditt på grønnsaker (ikke frukt), kjøtt, fisk, egg og melkeprodukter (fettkilder) uten karbohydrater i og oljer/smør, og påser at du ikke kommer for høyt kalorimessig tror jeg du skulle klare å gå ned, MEN det kan ta tid hvis det er få kg du vil ned. Ikke forvent så mye som en halv kg i uka engang. Dette er streng lavkarbo men det skal funke på de fleste som vet hva de driver med og ikke "heller i seg fett" som noen tror man kan fordi det er vanskelig å legge på seg på lavkarbo. Men les om det og hold deg til opplegget en lang stund. På biblioteket er det bøker om lavkarbo. Ketolysedietten av Torkil er en av dem. På lavkarbo.no er det også hjelp å få.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9304-forvirret/#findComment-339582
Del på andre sider

Annonse

Er det dokumentert at det skjer fysiologiske endringer mtp forbrenning i slutten av 20-årene? Forklaring, kilder?

de faktorene jeg vet om er ikke aldersbetinget men som man finner hos eldre mer enn de yngre: mindre aktivitet, mindre muskelmasse, mer alkoholkalorier og medfølgende drittmat ofte, mindre søvn (fører ofte til mer matinntak), mer stress (kan virke fetende på noen) og utvikling av diabetes 2 eller andre hormonforstyrrelser, bruk av piller som gir økt apetitt og eller vektoppgang som bivirkning, ødem pga nyresvikt eller kretsløpsforstyrrelse, intoleranse. Og sikkert mer jeg ikke har fått med.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9304-forvirret/#findComment-339666
Del på andre sider

Har lest et eller annet sted at forbrenningen synker med ca 100Kcal per tiår etter 20 års alder .. Men alt er jo relativt.

Da mener du 100kcal hver månede om jeg tolker deg rett? Altså forbrenner man 10 kcal mindre i mnd per år fra f.eks 20 til 30. Det stemmer sikkert, men jeg syns man hører så mange teorier om dette uten at noen backer det med fakta. 100 kcal ned hvert tiår kan vel høres sannsynlig ut i forbindelse med muskelsvinn etterhvert som man blir eldre. Dette er likevel såpass lite over la oss si en periode på 2-3 år, så syns ikke den forklaringen holder, i alle fall ikke for mer drastiske vektøkninger / store problemer med å gå ned i vekt. Jeg mistenker at det har med mer aktivitetsnivå og vaner å gjøre enn de 10 kcal man forbrenner mindre per mnd.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9304-forvirret/#findComment-339672
Del på andre sider

de faktorene jeg vet om er ikke aldersbetinget men som man finner hos eldre mer enn de yngre: 1. mindre aktivitet, mindre muskelmasse, mer alkoholkalorier og medfølgende drittmat ofte, mindre søvn (fører ofte til mer matinntak), mer stress (kan virke fetende på noen) og utvikling av 2. diabetes 2 eller andre hormonforstyrrelser, 3. bruk av piller som gir økt apetitt og eller vektoppgang som bivirkning, 4. ødem pga nyresvikt eller kretsløpsforstyrrelse, intoleranse. Og sikkert mer jeg ikke har fått med.

1. Ja, altså ting som har med vaner og aktivitetsnivå å gjøre.

2. De færreste 30-åringer jeg kjenner som "har fått så lav forbrenning etter at de ble eldre" har utviklet diabetes eller har fått diagnosert hormonforstyrrelser. Dette gjelder nok noen, men det er et fåtall.

3. P-piller gir kun økt apetitt og gjør at man holder mye vann i startfasen, etter 3 mnd skal vel dette ha stabilisert seg. Økt apetitt fører selvfølgelig til at det er vanskeligere å ligge i underskudd, men det påvirker ikke kroppens evne til å gå ned i vekt ved underskudd. Altså påvirker det ikke forbrenningen. Og de fleste går på p-piller lenge før de nærmer seg 30 (det er vel heller i denne alderen man slutter)

4. En rekke sykdommer som ikke nødvendigvis inntreffer fordi man bikker 30. Med mindre man har noen av nevnte forstyrrelser / intoleranser så kan man ikke ta det med i regnestykket for hvorfor man går opp i vekt når man blir eldre / ikke klarer å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9304-forvirret/#findComment-339689
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...