Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kildehenvisninger/referanser savnes.

Dangin, M., Boirie, Y., Guillet, C., Beufrere, B. - Influence of the Protein Digestion Rate on Protein Turnover in Young and Elderly Subjects --> Quote "Our preliminary results suggest that added nonprotein energy sources to CAS(casein) and WP(whey) attenuated the differences in both the protein digestion rate and protein gain"

Curhan, G.C., Willett, W.C., Rimm, E.B, Stampfler, M.J. - A Prospective Study of Dietary Calcium and Other Nutrients and the Risk of Symptomatic Kidney Stones --> Quote "Intake of animal protein was directly associated with the risk of stone formation"

Fortsetter under...

å gjenta noe er ikke å forklare. Proteininntak og nyreproblemer må du nok dokumentere litt bedre enn hva du gjør

Har lagt til noen referanser. Det med proteininntak kvinner/menn skrev jeg litt fort og tenkte på min vekt (som er veldig liten) i forhold til din vekt. Det jeg mente var at menns daglige anbefalinger ofte er høyere enn kvinners fordi dere veier mer.

Hvis jeg har laget meg sunn mat - f.eks. kylling og grønnsaker så syns jeg at jeg blir så raskt sulten igjen selv om jeg kanskje egentlig spiser mer også.:confused:

Og da er det jo veldig lett å gå i sugen-fella med noe drittmat. Så er det noen som har noen råd til meg?:)

Et til failure 2 ganger om dagen. Då har du ikkje plass til meir mat og har ikkje lyst på noko godis.

Dangin, M., Boirie, Y., Guillet, C., Beufrere, B. - Influence of the Protein Digestion Rate on Protein Turnover in Young and Elderly Subjects --> Quote "Our preliminary results suggest that added nonprotein energy sources to CAS(casein) and WP(whey) attenuated the differences in both the protein digestion rate and protein gain"

Curhan, G.C., Willett, W.C., Rimm, E.B, Stampfler, M.J. - A Prospective Study of Dietary Calcium and Other Nutrients and the Risk of Symptomatic Kidney Stones --> Quote "Intake of animal protein was directly associated with the risk of stone formation"

Den første studien du henviser til, inneholder ikke sitatet du siterer. Her er hva hensikten med studien er: "Therefore, the purpose of this review is to discuss the qualities of dietary proteins that affect their actions during ingestion, digestion and absorption on the physiological and metabolic functions of the GI tract."

Jeg klarer ikke å finne ett sted hvor det står noe som helst om karbohydrates innvirkning på fordøyelsen av proteiner, men flere steder hvor det står om proteiners innvirkning på karbohydrater:

"When consumed with carbohydrates, dietary proteins reduce glycemic responses "

"Dietary proteins suppress ghrelin more than fat and carbohydrate"

"The satiety effect of proteins is greater than fat and carbohydrate"

Legg spesielt merke til de to siste, da disse direkte understeker poenget jeg har gjort hele veien. Her er konklusjonen på rapporten:

"Within the GI tract, dietary proteins and their products of digestion affect several regulatory functions by interacting with receptors releasing hormones, affecting stomach emptying and GI transport and absorption, transmitting neural signals to the brain, and modifying the microflora. The characteristics of proteins including their physico-chemical properties, amino acid composition and sequence, bioactive peptides, digestion kinetics and also non-protein bioactive components conjugated with them influence their interaction with the GI tract. Yet, there are currently no assessment methods designed to evaluate the physiological quality of proteins beyond providing indispensable amino acids and contributing to protein synthesis. Clearly, the role of dietary proteins as determinants of health has to be understood beyond that provided by the traditional methods of assessment of protein quality."

Ikke ett sted støttes ditt poeng.

Den andre studien din var ikke designet for å se på effektene av proteininntak og nyrestein, men effektene av kalsiuminntak og nyrestein. Hvis du leser i konklusjonen ser du at forfatterne bare fastslår at høyt proteininntak er en risikofaktor, uten å ha undersøkt det nærmere. Sammenheng betyr ikke årsak.

Jeg vil nyansere larskr sitt svar en smule, rapporten inneholder en diskusjon om effekten av "øvrig energiinntak" som tillegg til et rent proteinmåltid. Man ser en redusert forskjell i hastigheten på opptak av casein og whey når man legger til energi fra fett og karbohydrater. Det sies forøvrig intet om at det er karbohydratene som utløser dette, men det kan jo tenkes. Uansett er det et farlig stort sprang fra disse resultatene til å påstå at karbohydrater "forsinker" opptaket av proteiner.

Digestion rate and postprandial utilization of CAS and WP within mixed meals

Dietary carbohydrates and lipids have been reported to affect gastric emptying (32) and to modulate protein metabolism by postprandial changes in substrates and/or in hormonal concentrations (33). Therefore, the absorption rate of dietary proteins and their impact on postprandial protein metabolism will likely be affected by these nonprotein energy sources.

To verify this hypothesis, two test meals, differing only in their protein composition (E-CAS containing CAS + energy vs E-WP containing WP + energy) and providing an identical amount of leucine (296 μmol/kg body weight), were ingested in two separate occasions by healthy young men (34). As previously discussed (29), the amount of protein ingested was necessarily lower with E-WP than with E-CAS. Each test meal was otherwise composed of identical amounts of carbohydrates and fat (0.75 and 0.13 g/kg body weight, respectively).

Our preliminary results suggest that, in complete meals, i) E-WP was still more rapidly absorbed than E-CAS and ii) postprandial leucine balance was still lower with the meal containing WP than with meal composed of CAS, although the differences in digestion rate and in leucine balance were less marked than when the proteins were given alone (30). However, a more conclusive overview of the effects of CAS and WP in mixed meals will require adjustment of differences in nitrogen content between CAS and WP meals and confirmation of these preliminary results in young men ingesting an identical amount of protein.

Annonse

Den første studien du henviser til, inneholder ikke sitatet du siterer. Her er hva hensikten med studien er: "Therefore, the purpose of this review is to discuss the qualities of dietary proteins that affect their actions during ingestion, digestion and absorption on the physiological and metabolic functions of the GI tract."

Jeg klarer ikke å finne ett sted hvor det står noe som helst om karbohydrates innvirkning på fordøyelsen av proteiner, men flere steder hvor det står om proteiners innvirkning på karbohydrater:

"When consumed with carbohydrates, dietary proteins reduce glycemic responses "

"Dietary proteins suppress ghrelin more than fat and carbohydrate"

"The satiety effect of proteins is greater than fat and carbohydrate"

Legg spesielt merke til de to siste, da disse direkte understeker poenget jeg har gjort hele veien. Her er konklusjonen på rapporten:

"Within the GI tract, dietary proteins and their products of digestion affect several regulatory functions by interacting with receptors releasing hormones, affecting stomach emptying and GI transport and absorption, transmitting neural signals to the brain, and modifying the microflora. The characteristics of proteins including their physico-chemical properties, amino acid composition and sequence, bioactive peptides, digestion kinetics and also non-protein bioactive components conjugated with them influence their interaction with the GI tract. Yet, there are currently no assessment methods designed to evaluate the physiological quality of proteins beyond providing indispensable amino acids and contributing to protein synthesis. Clearly, the role of dietary proteins as determinants of health has to be understood beyond that provided by the traditional methods of assessment of protein quality."

Ikke ett sted støttes ditt poeng.

Den andre studien din var ikke designet for å se på effektene av proteininntak og nyrestein, men effektene av kalsiuminntak og nyrestein. Hvis du leser i konklusjonen ser du at forfatterne bare fastslår at høyt proteininntak er en risikofaktor, uten å ha undersøkt det nærmere. Sammenheng betyr ikke årsak.

Protein øker kalsiumnivåene i urinen noe som er en av grunnene til at man tenker seg til at protein fører til nyrestein. Men for all del - det finnes sikkert bedre kilder enn den jeg lastet opp, men grunnet restriksjoner i databaser så er har man ikke tilgang til mange av artiklene som er der ute. Og det er andre ting som kan spille inn på dannelsen av nyrestein (som hvor mye væske man får i seg, salt, sodium etc.) men et overveldende proteininntak kan spille en rolle. Jeg kjenner også til et tilfelle der bekjent fikk nyrestein hvor det ble konkludert at et høyt inntak av proteinpulver var grunnen.

Protein øker kalsiumnivåene i urinen noe som er en av grunnene til at man tenker seg til at protein fører til nyrestein. Men for all del - det finnes sikkert bedre kilder enn den jeg lastet opp, men grunnet restriksjoner i databaser så er har man ikke tilgang til mange av artiklene som er der ute. Og det er andre ting som kan spille inn på dannelsen av nyrestein (som hvor mye væske man får i seg, salt, sodium etc.) men et overveldende proteininntak kan spille en rolle. Jeg kjenner også til et tilfelle der bekjent fikk nyrestein hvor det ble konkludert at et høyt inntak av proteinpulver var grunnen.

Men studien du siterer fastslår jo at høyt inntak av kalsium ikke fremmet dannelsen av nyrestein!!

Historien om din bekjente er en anekdote, ikke vitenskap. Dessuten, hvordan kan man fastslå at det var proteinpulveret som forårsaket nyresteinen?? Hvorfor ikke alt annet proteinet han hadde spist? Hvorfor ikke noe helt annet? Høres ut som en lege som har de samme feiloppfatningene som deg, som bare hører "proteinpulver" og fastslår at det er årsaken. Det ville ikke vært første gangen

Men studien du siterer fastslår jo at høyt inntak av kalsium ikke fremmet dannelsen av nyrestein!!

Historien om din bekjente er en anekdote, ikke vitenskap. Dessuten, hvordan kan man fastslå at det var proteinpulveret som forårsaket nyresteinen?? Hvorfor ikke alt annet proteinet han hadde spist? Hvorfor ikke noe helt annet? Høres ut som en lege som har de samme feiloppfatningene som deg, som bare hører "proteinpulver" og fastslår at det er årsaken. Det ville ikke vært første gangen

Det å spise større mengder kalsium trenger ikke nødvendigvis bety at man skiller ut mer kalsium i urinen, men protein kan føre til at dette skjer, noe som igjen kan være en av grunnene til at man får nyrestein. De nevner også at høyere proteininntak kan føre til en rekke andre faktorer som godt kan spille inn negativt sammen heller enn at det er kun økende mengde kalsium. Uansett, for store mengder av hva som helst er dårlig for kroppen. Jeg stoler heller på en urolog som har en 6++ års utdannelse enn en som ikke har medisinsk bakgrunn.

Har du prøvd å drikke mer vann når du er sulten?

Eventuelt sjekke om det er emosjonell sult eller fysisk sult?

Ja, prøver å bli flinkere til å drikke vann iløpet av dagen - men noen ganger føler jeg meg mer sulten etter å ha drukket vann:confused: Jeg er nok litt rar :p

Ofte på kveldstid kan det nok være emosjonell sult, og prøver å tenke litt over det før jeg putter noe mer i munnen. Kjedespising er en uting :o

Annonse

Jeg er enig med Velvet, særlig siden alt for mange sier "sunt" og mener "fettfattig/fettfritt". Trist og vanlig misforståelse. :( Hvis du følger rådene hun kommer med får du umiddelbart mindre sug, og et faktisk sunnere kosthold. Jeg vil også tipse om 1 ts kokosolje i en kopp te 3 ganger om dagen. Glimrende fettkilde, stabiliserer blodsukkeret, gir energi og øker forbrenningen. Du kan kjøpe oljen i helsekostbutikk eller her: iherb.com. Sistnevnte er mye billigere. :thumbsup:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...