Gå til innhold

foroverbøyd roing


katari

Anbefalte innlegg

Jeg har en prolaps nederst i korsryggen og merker at den ikke liker denne øvelsen så godt. ( er fin i ryggen altså, men prolapsen er jo ikke borte selv om den ikke er i fyr og flamme så bør vel være litt føre var. fikk grådig vondt etter siste markløft med dårlig teknikk og oppvarming også, men skal korrigere dette til neste økt.)

Ser på diverse videoer at noen står med nærmest 90 graders vinkel og drar stangen fra rett over gulvet og opp, mens andre står nærmest oppreit og holder seg kun til å trekke stange mellom knehøyde og inntil bryst/mage.

Hva er korrekt? Og ettersom grepet avgjør hvor øvelsen trener mest, hva bør jeg gå for av smalt/bredt grep/dualgrep på en dag jeg trener benkpress, smal bek/dips fra benk, skulderpress og pullups/chins? For å dekke mest mulig deler av overkroppen?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

alle typer horisontal roing i prinsippet. Litt avhengig av hvor mange reps du skal kjøre. Til få reps kan du bruke 1 arms hantelroing eller roing med bryststøtte, middels reps kan du legge til omvendt roing eller sittende kabelriong, høyreps sittende kabelriong... Finnes flere muligheter, men der har du noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk. har ikke tilgang på kabel. trener hjemme, har benk så kan evt. kjøre en variant der jeg ligger på magen på svak skråbenk med manualer?

Men jeg er sikker på at det stod mye på teknikken altså. Skal jeg styrke ryggen må jeg jo trene den, men kanskje la stor belastning vente på seg til jeg kjenner at det går bra etter hver gang:)

Kanskje noen har en bra video av korrekt utførelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje noen har en bra video av korrekt utførelse?

Men hvis du kjenner ubehag hadde jeg latt være. Det er helt riktig at du må trene ryggen for å styrke den, men hvis det er risiko for å gjøre vondt verre er hensikten borte.

Du kan prøve deg litt frem med belte også, men belte er ikke en erstatning for god teknikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for video. var veldig oppklarende:) Jeg antar at mitt problem blir det at jeg gjor alle øvelser dynamisk, altså jeg stopper ikke opp ved å slenge fra meg stanga mellom repsene, så når det blir såpass tungt at jeg ikke klarer og gjøre 4-6 dynamiske reps vet jeg ikke hvordan det skal gå. Kan ikke bare hive stange rett ned i parketten liksom.;) Og blir for tungt på ryggen tror jeg å bare la armene henge med stanga også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...