Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hard tøying etter trening kan forlenge restitusjonstiden, så det ville jeg lagt til egne økter.

Jeg hører folk sier det, så jeg har latt være i det siste for å kjenne hvordan kroppen liker det (kun litt lett tøyng av hamstrings etc. Ta på tærne med strake bein og sånt. Det er egentlig ikke tøying for meg, da jeg kan gjøre det med letthet til alle døgnets tider). Det har tilsynelatende gått helt fint. Men fordi jeg er så stram i skuldrene må jeg altså tøye der både før og etter. Det kan vel ikke karakteriseres som hard tøying. Tror jeg.

Men jeg trener bare annenhver dag. Er det virkelig krise om jeg tøyer? Det går uansett 48 timer mellom hver gang.

Fortsetter under...

Du må nesten bruke litt sunn fornuft. Hvis du ser for deg at du har gjennomført ei skikkelig brystøkt (som eksempel) slik at du har brutt ned muskulaturen veldig så vil det selvsagt være en dårlig ide å tøye akkurat brystet etterpå. Muskelen er allerede "skadet" av treningen du påfører den, og da vil det være en dårlig ide å prøve å tøye den og dermed påføre mer skade på muskelen. Så det er bare å tenke litt igjennom hva slags tøying du gjør i forhold til treningen.

Selv så tøyer jeg utsiden av ræva etter mark og bøy, da dette er et problemområde for meg (og mange andre). Da unngår jeg at gluteus medius og piriformis blir gradvis strammere og jeg til slutt får problemer med å trene neste økt i tillegg til smerter. Dette er muskler som ikke påføres like mye slitasje i de løftene, jeg ville vanligvis ikke tøyd fremside lår etter f.eks. en bøy økt, men

det hender også. Vanligvis skjer det når jeg føler for å tøye hofteleddsbøyerne etterpå, og da blir jo som regel fremside lår med på leken :)

Det er som med alt annet ikke svart - hvitt. Tøy for å fungere - både i trening og hverdagen, men ikke tøy en muskel som allerede er nedslitt umiddelbart etterpå.

Jeg tror ikke jeg sliter ned musklene noe særlig. Jeg løfter ganske lett (er så svak :p) og kjører generelt basisøvelser som går på flere muskelgrupper.

Takk for mange gode tips! Jeg skal lytte litt mer til kroppen og prøve å skjønne hva den trenger.

Hvorfor er det så mye usikkerhet med statisk tøying?

Man kan tøye uten om treningen, før, under, etter - så lenge man helst ikke gjør dette:

Ikke tøy samme muskel som trenes - trener du bryst tøyer du ikke bryst imellom settene, men man kan heller tøye omvendt som lats. Eller ikke tøy rett før et tungt løft - man kan fint tøye før økten, og deretter kjøre dynamiske øvelser og så oppvarmingsett og dermed har det faktisk gått en liten stund siden man tøyde. Er vel en studie som viste til at statisk tøy RETT før et maksløft gjorde at man fikk noe redusert kraftutvikling. Men hva sier det oss, jo: ikke tøy RETT før tunge løft, eller muskler som trenes.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...