Gå til innhold

Vondt i magen ved slanking.


Monica7

Anbefalte innlegg

Jeg startet på min nye bedre livstil på mandag. Da ble godis kuttet helt ut, og fokus på sunn mat. Men ikke noen store endringer da jeg har spist generell sunn mat hele tiden.

Så jeg spiser nøyaktig den samme maten som før, bare litt mindre, og litt mer fokus på mer proteiner. Men veldig små endringer. Største endringen er at jeg ikke spiser godteri, jeg er egentlig en godtegris.

De siste dagene så får jeg vondt i magen rett etter at jeg spiser, og har vondt i ca 2 timer. Og det spiller ingen rolle hva jeg spiser. Kjenner og da jeg spiser at jeg ikke orker å spise mye av gangen. Dette har jo ført til at det blir for lite mat. Og det er ikke målet mitt. Jeg vil spise nok, og trene.

Noen som vet hva dette kan være eller har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På generelt grunnlag så kan kroppen reagerer når man legger om kostholdet fordi den må legge om fordøyelsen. Selv reagerer jeg ofte med vondt i magen hvis jeg er på ferie og spiser annerledes mat enn jeg pleier, uavhengig om den er sunn eller ikke. Det er som om magen sier; hey, nå er ikke ting som normalt!

Mulig du kan minske plagene ved hjelp av kosttilskudd. Hvis du har spist mye usunt tidligere kan det hende at tarmfloraen i magen din er i ubalanse og at du får en reaksjon i form av magesmerter når du endrer kostholdet såpass drastisk ved å kutte alt på en gang. Anbefaler bio-dophilus som er probiotika og bygger opp tarmflorabakteriene. I tillegg til denne tar jeg også digestodoron som jeg har bestlt på apotek, det er dråper man tar i et glass med vann før måltid for å normalisere fordøyelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Synes vel selv at dette ikke er en drastisk endring, jeg spiser den samme maten som før. Bare kutter ut godis, og er ikke sånn at det var en diger sjokoladeplate om dagen, selv om det var for mye godis.

Og jeg har aldri reagert med vondt i magen tidligere da jeg har kuttet ut godis.

Men jeg får vente noen dager å se om det gir seg. Kan og hende det har litt med stress og gjøre. Jeg har 3 eksamener til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress er vår verste fiende når det kommer til vondter og kosthold - så det kan nok være lurt å avvente med noen store konklusjoner før eksamenstiden er over. Men hvis magevondten vedvarer kan det være lurt å legge inn på MyLog eller diett.no for å få oversikt over hva du faktisk får i deg, hvis du får i deg enten alt for mye eller for lite fiber så kan jo det være en forklaring.

Lykke til med både slanking og eksamener! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal dere ha!

Jeg fører alt jeg spiser inn på mylog, og føler jeg får i meg greit med fiber. Spiser havregrøt til frokost hver dag, 1-2 rugsprø i løpet av dage, mye grønnsaker og 1 frukt.

Men gir det seg ikke etter eksamen, så går jeg til legen. Eksamenen jeg stresser mest med er på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært plaget med det samme, har foreløpig sett bedring ved å spise litt mer epler, drikke NOK vann, gjerne 2-3 liter.. Og ta fibertabletter. Er forferdelig ubehagelig når magen krangler, men spesielt epler skal være godt for forbrenningen. Alt fungerer nå som jeg gjorde endringer iallefall, kan jo være verdt å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger strengt tatt ikke fibertabletter (eller epler) når du spiser som du gjør. Det er neppe fibermangel som er problemet. Gratulerer med å ha slutta med sukker/godteri. Jeg får vondt i magen om jeg spiser kun magert kjøtt. Trenger litt fett også. Mulig du reagerer på stress i forbindelse med eksamen. Uten sukker vil du få en bedre fordøyelse/tarmflora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg prøver å passe på å få i meg fett og, for fordøyelsen min blir treig får den ikke i seg fett. Jeg spiser fet fisk, olivenolje i salat og tar tilskudd av omega 3. Magen har blitt litt bedre, så da satser jeg på at det er på bedringen sin vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du har vondt i magen pga noe "som går" nå. Jeg og sønnen min har begge vondt i magen nå uten å vite grunnen. Tenker det går over bare,jeg. Om du tilfeldigvis har spist noe med sukkeralkoholer kan det være årsaken; det gir luft i magen. Proteinpulver kan man også reagere sånn på. Om du spiser mindre etter at du kuttet ut godteri kan det ha med at sukker øker apetitten. Så uten blir den redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mulig det er noe som bare går og. Proteinpulver har jeg vel bare tatt en gang den siste uken. Og prøvde da erte protein for første gang, og det tålte jeg bra. Jeg reagerer ellers på soya og aspartam, derfor reagerer jeg på ganske mange proteinpulver.

Ellers føler jeg at jeg har spist mer ren mat denne uken, så tror det har blitt svært lite sukkeralkoholer. Men det går seg nok til samme hva det er, kjenner jo at det er bedre nå. Og nå klarer jeg og spise nok mat og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...