Gå til innhold

Koking vs dampkoking


AlexDefoe

Anbefalte innlegg

Heisann

Mener å ha lest et sted at koking av mat i vann fører til at mye av næringen går ut i vannet, så derfor bør mann heller dampkoke. Er dette en myte eller sannhet?

(i dette tilfellet var det snakk om grønnsaker, hvis det har noe å si)

En annen ting jeg lurer på mister maten noe næring hvis man steker den for lenge eller bearbeider den. F. eks vil et kokt egg ha mer nærings enn et egg som er vispet sammen og stekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Heisann

Mener å ha lest et sted at koking av mat i vann fører til at mye av næringen går ut i vannet, så derfor bør mann heller dampkoke. Er dette en myte eller sannhet?

(i dette tilfellet var det snakk om grønnsaker, hvis det har noe å si)

En annen ting jeg lurer på mister maten noe næring hvis man steker den for lenge eller bearbeider den. F. eks vil et kokt egg ha mer nærings enn et egg som er vispet sammen og stekt?

Jeg tror det er en sannhet, og personlig synes jeg grønnsaker smaker bedre ved damping. Bruk lite vann og pass på tiden, f.eks. vil brokkoli miste fargen ved å dampe for lenge. Les mer her: http://www.kk.no/826283/den-sunneste-maaten-aa-lage-middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannløselige vitaminer kan forsvinne i kokevannet, og jo lengre koking og jo mer vann, jo mer forsvinner. Under steking kan også noen vitaminer ødelegges av varmen og ved eksponering for oksygen.

Et kokt egg vil inneholde mer næringsstoffer enn et stekt egg ja, men forskjellene er nok ikke større enn at hovedfokuset bør være å få i seg egg på den måten man foretrekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg har dårlig tid, pleier jeg bare å kutte opp grønnsaker og ha dem i en skål med litt vann, med lokk over, i microbølgeovnen. Woker dem lett sammen med kjøttet i pannen etterpå. Mamma sier at næringsstoffene blir best bevart på den måten, men om det er sant, vet jeg ikke... :wub: Ellers pleier jeg alltid å dampkoke eller ovnsbake grønnsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann

Mener å ha lest et sted at koking av mat i vann fører til at mye av næringen går ut i vannet, så derfor bør mann heller dampkoke. Er dette en myte eller sannhet?

(i dette tilfellet var det snakk om grønnsaker, hvis det har noe å si)

En annen ting jeg lurer på mister maten noe næring hvis man steker den for lenge eller bearbeider den. F. eks vil et kokt egg ha mer nærings enn et egg som er vispet sammen og stekt?

Har ikke så mye å si, men det er en relevant forskjell. Jeg antar likevel at det ikke vil føre til noen vitaminkrise (vet aldri.. kanskje du er en av de som lever på salatblader og måse-egg mens du danser regn dans og håper på det beste), og det viktigste er å gjøre det som gjør det enkleste for deg å innta mat som holder deg på vei mot målet ditt.

Når det kommer til egg så er det kokt --> Stekt --> Rått

Står litt mer om egg og denaturering / bio-tilgjengelighet her:

Digestibility of Cooked and Raw Egg Protein in Humans as Assessed by Stable Isotope Techniques

Her er også litt ekstra info:

"BE CAREFUL HOW YOU PREPARE YOUR FOOD

It is important to be careful about how you store and prepare your food. Vitamin C and the vitamins in the B group are water soluble, which makes them especially vulnerable. As well as being very sensitive to heat, they leach out of food when it is soaked, blanched or boiled. Put a cabbage into cold water and bring it to the boil and you destroy 75% of its vitamin C content. Cook fresh peas for just five minutes and you wipe out 20-40% of their thiamine (one of the B vitamins) and 30-40% of their vitamin C.

Other B vitamins especially at risk in vegetables are folate, riboflavin, and inositol. Folic acid is sensitive to heat and light and it is soluble in water. If you boil your vegetables in too much water, cook food at too high a temperature or even allow your lettuce to soak in water for too long then much of the folic acid will be lost.

Even before you start cooking you can damage the vitamin content of food simply by keeping it for too long. If salad, spinach or green beans or peas are stored for a day they lose up to 40% of their vitamin C content. After another day in storage they may lose the same amount again. If salad vegetables are allowed to stand in water for a quarter of an hour they may lose up to 30% of their vitamin C content and a considerable amount of the vitamin B1 content.

Vitamins are also lost when food is cut up. And the more you chop food the greater the vitamin loss. If bananas or tomatoes are allowed to stand after being chopped they lose 10% of their vitamin content within minutes. Chopped red cabbage may lose 60% of its vitamin content if allowed to stand for two hours. (Incidentally, dribbling a little vinegar or lemon juice onto freshly prepared food may help to slow down the loss of vitamin C). When fruit is peeled and potatoes and tomatoes skinned most of the vitamins are lost.

Vitamins A, D, E and K are fat soluble and so less at risk. Nevertheless, up to 50% of the vitamin E in food can be destroyed by frying or baking and the A vitamin and carotene are destroyed at high temperatures.

I have included some simple, basic rules explaining how to preserve the vitamin and mineral content of your food in the final part of this publication. Making sure that you get the best out of the food you eat is not difficult: it simply requires a little knowledge and a little care. Modern raw foodstuffs are not intrinsically worthless; they are more likely to be emptied of essential vitamins and minerals by careless preparation in the home and the kitchen than by having been grown in poor soil."

Vernon Coleman - Vitamins and minerals

Spørsmålet er om detaljene vil ødelegge det store bildet, eller hjelpe det store bildet?

*Legge til masse smilefjes så folk faktisk responderer og ikke bare går over til neste post som inneholder masse smilefjes*

:cool::D:D:wub:

Her er er en katt

cute-cat-sleeping.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...