ChristianS Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hei, om en måned skal jeg på Felles opptak og seleksjon (opptaksprøvene til befalskole). For å komme inn må jeg øke stort i styrke og kondisjon. Nå tar jeg: 4 Pullups 20 Pushups 30 Situps 3000m på 14:30 For å komme inn bør jeg ihvertfall ta: 9 Pullups 32 Pushups 46 Situps 3000m på 13:00 Dette er litt over minstekravet, fordi man som regel ikke kommer videre kun på minstekravet. Jeg trenger bare komme forbi første hinderet som er de fysiske testene, fordi etter disse testene så tester de egenskaper og det er her jeg har en fordel. Jeg trener for tiden med utgangspunkt i X-size programmet som kjører alle muskelgrupper 2 dager i uka fordelt på 4 dager. Også løper jeg en gang i uka. Det kommer ikke til å holde, jeg lurer derfor på om noen av dere har noen forslag til hva slags program jeg kan følge for å nå kravene i perioden 21. Mai til 21. Juni? Jeg er klar over at dette kommer til å kreve mye innsats, men jeg skal klare å trene opptil flere ganger om dagen og følge et greit strengt kosthold, hvis det er det som skal til for å nå målene. Det jeg tenker er noe som kjører disse øvelsene annenhver dag, med fokus på økning i repetisjoner og løpe 3-4 ganger i uka. Men jeg har som sagt bare trent i 6 måneder og har liten kunnskap i forhold til mange av dere. Jeg hadde vært utrolig takknemlig hvis noen kunne hjulpet meg her Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8745-befalskole-hvordan-komme-inn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Jeg forbereder meg til samme opptak som deg og startet med å klare 3.5pushups ene uka og andre uka klarte jeg 9stk, så det er så absolutt håp! Kroppsvektøvelser som så andre øvelser handler like mye om teknikk vel så styrke - og iom at en skal gjøre så tullete mange repetisjoner så en ikke sliter seg ut ved å kaste seg opp og ned i en situps f eks.. Selv trener jeg PHAT (variasjon av x-size) samt at jeg legger inn de øvelsene jeg sliter med i programmet. F eks har jeg pushups på bryst/armer dagen og hangups på ryggdagen - situps har jeg dog ikke testet ennå.. :whistling: Det kan være greit å trene både tyngre og lettere for å stimulere til styrkeøkning, men så lenge en sliter kun med sin egen kroppsvekt <6rep f eks er dette tilstrekkelig motstand å trene på til en får til flere repetisjoner. Du som er sterk nok til å ta mange repetisjoner i pushups vil jeg anbefale deg å ha en dag der du enten legger på litt vekt eller kjører med f eks beina på en benk slik at du får tyngre motstnad - gi kroppen en grunn til å bli sterk! På løpingen så trener jeg kondisjonstrening 2-3ggr uken med intervaller og en lengre løpetur (3-4km) der jeg til stadighet konkurrerer med meg selv for å få bedre tid. Forsvaret sine nettsider har også trenignsprogram liggende ute Kom i form - Treningstips - Forsvaret.no Når det kommer til kosthold så er det mye og bra mat som gjelder - dersom en får fremgang på trening uke for uke er det iaf en indikasjon på at man gjør noe riktig... Lykke til! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8745-befalskole-hvordan-komme-inn/#findComment-312706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schwarzenegger Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 No veit eg ikkje kva X-size går ut på, men det hjelper ikkje å løfta tonnevis med stål om du vil bli god på pullups, pushups og situps. Om du ønsker framgang i disse øvelsane, så prioriter dei før all anna trening - du blir god på det du trener på Lillemor og DC_Flisen 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8745-befalskole-hvordan-komme-inn/#findComment-312753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DukeNukem Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Har noen kammerater som er veiledere på FOS, de elsker å få soldatene til å bære vannkanner, tømmerstokker og sandsekker rundt i skauen ved Kjevik. Trene på sånne typer aktiviteter er ganske vitalt for å klare seg godt som Befalselev. Kjøp deg militærstøvler (M77) og kom deg ut i skauen, det jo tross alt dette du skal gjøre i et år ikke ta pullups og 3000 meter ( Ikke at dette ikke er viktig å trene da). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8745-befalskole-hvordan-komme-inn/#findComment-312773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Nå er det noen år siden jeg gikk befalsskolen for infanteriet, men ser at kravene er noe av det samme fortsatt. For å komme gjennom første uttak er det stort sett bare å bestå de fysiske og medisinske testene, videre opptak slik det var der jeg gikk la ikke så stor vekt på de fysiske resultatene på testene (men man måtte få bestått selvfølgelig) men de såg heller på hvor mye folk var villige til å presse seg og ikke minst viljestyrke! I tillegg til lederskapsevner. Mitt inntrykk er at det er ikke vanskelig å komme inn i første omgang, men at det var mange som falt av underveis og i det siste opptaket før man blir befalsskoleelev. Mtp testene du skal gjennom vil jeg anbefale å fokusere treningen på dem, det gjorde jeg og fikk 6 i karakter i alle øvelsene bortsett fra 3000 m. Dvs tok pushups, situps og pullups (jentevarianten ja:) hver morgen og kveld i tiden før opptaket. Til langt over smertegrensen, da det har best virkning og det er jo greit mtp at du ikke har så god tid. Muligens dette ikke er et optimalt opplegg sånn treningsmessing, men funka for meg iallfall. Når det gjelder 3000 m så kanskje du kan satse på endel interval trening? I tillegg til litt langkjor og så er det vel en fordel å bli godt kjent med å løpe 3000 m..dumt å bli stokk stiv halvveis liksom. Men som sagt, løpinga var ikke helt min greie:) Lykke til! EagleArc 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8745-befalskole-hvordan-komme-inn/#findComment-312837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PG* Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Fant du du plutselig ut nå at du skulle på opptak? Det er faktisk litt i seneste laget for deg å komme i god nok form, men det kan gå. Tren pushup, hangups og situps samt løping, ikke noe poeng å trene noe annet når det er så kort tid igjen.. Forøvrig er ikke øvelsene DN over her beskriver for å plage folk. Det er for å se hvordan folk fungerer i grupper, hvordan de samarbeider, hvem som tar ledelsen, hvem som lar lederen lede osv osv. Nytter ikke å sitte i ring og hekle om en skal selektere.. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8745-befalskole-hvordan-komme-inn/#findComment-312843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EagleArc Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Personlig så er det eneste tipset jeg kan gi deg: Skal du bli god til noe, så må du gjøre det Spring 3000m et par ganger i uka bare for å se hvordan du ligger an (må ikke ta deg helt ut). Beste måten å bli fort bedre på er 4x4 intervaller. Når det kommer til styrkekravene så trenger man ikke noe mer enn å bestå, men desto bedre jo høyere du scorer Så gjør som Lillemor her sier, ta sit-ups, push-ups og pull-ups hver dag og du vill øke ganske fort i begynnelsen. Ellers så er det å ta på seg en sekk å gå seg en tur i skogen, løpe litt med den og ja, som DukeNukem sier, så blir det vannkannebæring mesteparten av opptaket samt en del tømmerstokker som tilfeldigvis ligger ubrukt ved siden av veien Det viktigste av alt er nok din egen mentalitet og motivasjon til å gjennomføre. Ingenting er vanskelig så lenge man virkelig går inn for å gjøre det Men så skal det også sies at det er et opptak til en BEFALSKOLE hvor dine egenskaper og potensiale som leder som teller mest. Selvsagt så er det en fordel å være i god fysisk form (gir deg mer overskudd og gjør enkelte oppgaver enklere) men man må ikke være toppidrettsutøver heller Lykke til, vi sees nok Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8745-befalskole-hvordan-komme-inn/#findComment-312859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ukjent666 Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Husk å trene situps/pullups og pushups på militær måten:) Push: helt inntil bryst/skulder bredde:) Går mye på triceps, Pullups, strikte ikke mye beveglese i bein Situps: 90grader(befal sitter ofte oppå beina dine, bruk f.eks stol og annenhver side(armene SKAL være bak og treffe knærne)! Mange som sliter med situps på denne måten, pga de tar de på en annen måte til vanlig.... PS: Kan ofte være lurt å f.eks løpe 3000m og deretter ta situpsene.. En i rekrutten(ikke opptak) løp 10:18 på 3000m, men klarte bare 9situps pga han var HELT ødelagt(tok situps 10-15min etter 3000m)! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8745-befalskole-hvordan-komme-inn/#findComment-312949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.