Gå til innhold

Hvor mange øvelser pr trening?


Chiara

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker her, hvor mange øvelser skal man ha med? Hvor mange øvelser gjør DU?

Jeg ser alt fra 6-12. Det ser jo heftig mye ut med så mange! synes jeg da...

Jeg trener fullkropp 3-4 ganger i uka, ca 6 forskjellige øvelser med 3-4 sett.

(delvis kukerundt..) :blush:

Er det "for lite"?

Jeg øker jevnt i øvelsene og er godsliten på dagene i mellom. Men jeg vil jo ha maks utbytte! Særlig nå når jeg skal prøve en uke eller to uten noe nevneverdig kardio så lurer jeg på om jeg bør legge til mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det avhenger mer av volumet på økta enn hvor mange øvelser som er med mener jeg. :) Om du trener 2 sett benkpress og 2 sett skråbenk vil ikke ha noen nevneverdig forskjell fra 4 sett i den ene aller andre. Det avhenger naturligvis av øvelsene du velger, men ett fullkroppsprogram med 5-7 øvelser vil være tilstrekkelig for de fleste av oss. Jeg liker å trene 3-5 øvelser og 5-6 sett med få reps for styrke og opp mot 6 øvelser med 4 sett og flere reps for vekst. Skal i hvert fall være forsiktig med høyt volum når du trener fullkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fullkropp tre ganger i uka, pleier å ha 6-7øvelser per gang, men har ikke helt likt oppsett hver gang. De siste ukene har jeg av praktiske årsaker delt det opp enda mer, sånn at jeg har tatt 2-3 øvelser én dag og de resterende en annen dag, eksamenslesinga tar litt tid :p Baseøvelsene tar jo veldig mye av kroppen, så de dagene tar jeg ikke mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også mange tar så SYKT mange øvelser per økt! Og så mange på samme kroppsdel, for de som kjører splitt. Jeg har fullkropp med tidligere 5 øvelser, men nå har jeg startet på RYP så jeg tar (tenke tenke, knebøy markløft benkpress roing skulderpress curls dips sidehev) 8 øvelser, og det er så tungt og slitsomt at jeg ikke vet om jeg vil grine eller spy :eek: Mange av øvelsene er jo store og tunge, men likevel. Synes egentlig 6 også er mer enn nok jeg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen generelle retningslinjer her, med mindre ein kjem oppi latterlige mengder.

Kor mange øvingar ein har per dag er heilt avhengig av kva program det er snakk om. Programma justerer sjølv kor mange øvingar ein har.

Sjølv har eg berre tre per trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...