Gå til innhold

Anbefalte innlegg

De aller fleste møter sin mest kritiske dommer i speilet.

Stiller en seg opp og ser nøye etter så tror jeg nært sagt alle finner ett eller annet de kunne tenke seg å jobbe for å forbedre. Å ta før og etterbilder er et genialt redskap for å se om den jobbingen en legger for dagen faktisk gir synlige resultater.

Andre sverger til vektnåla som uhildet dommer for utviklingen, men etterhvert så har mange kommet frem til at baderomsvekta er en alt for hensynsløs dommer. Den bryr seg nemlig fint lite om hva som er muskler og hva som er fett.

Målebåndet er en bra domstol! En kan måle midjemålet og er en overvektig, så vil det krympe betraktelig på antall centimeter om en gjør en god og velrettet innsats. Motiverende til tusen. Det samme kan sies for dem som er mest opptatt av å øke omkretsen rundt overarmen for eksempel. Med godt kosthold og iherdig styrketrening vil en etterhvert se at det spiser på seg i omfang rundt armen. Good!

:)

Så hva er det jeg vil med denne tråden?

Jo - det er veldig lett å se et bilde og tenke "Steike, det der var berre lekkert - slik vil jeg også bli!" Så stiller en seg opp foran speilet og ser med kritisk blikk på hva det er som må forandres. Litt inn her, litt større her, litt mer masse der, litt mer definert her.... Det blir veldig omtrentlig og uangripelig, ikke sant? Så hva kan gjøres med det?

Jo - og dette er jo bare et ønske og en stille bønn - om noen av dem som inspirerer og motiverer oss mest her inne kunne lagt ut målebånds-oversikter i tillegg til vekt og høyde, ja, da fikk vi andre noe mer konkret å strekke oss etter. Altså - eksempelvis - jeg er 183,5 cm høy, veier 91 kg og måler så og så mye rundt midje, overarmer, brystkassa, låra osv. Jeg har surfet innom loggbøker og noen av gullgutta og kremjentene oppgir slike mål, men langt i fra alle. Oppfordringen er at flere gjør det.

Sikkert flere enn meg som hadde satt pris på noe slikt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8611-m%C3%A5leb%C3%A5nd-h%C3%B8yde-og-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at målebånd er et bra mål, men da for å sammenligne med seg selv og se framgangen. Men jeg tror ikke det er et så bra mål for å sammenligne med andre. Målebåndet skiller nemlig heller ikke på fett og muskler... Og det er mye individuelle forutsetninger som spiller inn her.

Jeg er enig i at målebånd er et bra mål, men da for å sammenligne med seg selv og se framgangen. Men jeg tror ikke det er et så bra mål for å sammenligne med andre. Målebåndet skiller nemlig heller ikke på fett og muskler... Og det er mye individuelle forutsetninger som spiller inn her.

Joda - jeg er enig i det, men det er ett eller annet som er veldig retningsgivende ved å se ulike mål i sammenheng.

Om du (mann) eksempelvis er 85 cm rundt midjen og 95 cm rundt brystet - så vil en se en tydelig forskjell på en som har en slik ratio versus en som har 88 cm rundt midjen og 91 cm rundt brystet (gitt samme høyde og tilnærmet samme vekt.) Ved å se slike mål i sammenheng kan en kanskje få en del ahaopplevelser. Noen få centimeter inn her og noen få ut der vil kunne gi store utslag på "the overall picture".

Og nettopp bilder er veldig i skuddet her på Fitnessbloggen - og bra er det - og vi er ganske så mange medlemmer etterhvert. Det betyr at det ikke skulle være umulig å finne noen som ligner på en selv i høyde og vekt, men som kanskje har kommet et stykke lenger vei i den retning du selv ønsker? Jeg tenker ihvertfall slik. Jeg synes det er mange på Fitnessbloggen som har jobbet hardt og målrettet og fått resultater jeg selv har lyst å strekke meg mot. Jeg kan se at det er et stykke frem, men synes det hadde vært spennende om jeg også kunne "måle meg frem" til hvordan jeg må jobbe med muskelgrupper, helhet, proporsjoner, også videre...

Derfor altså - ved å dele vitale mål rundt legg, lår, hofte, midje, bryst, arm osv. så kan vi muligens få enda bedre forståelse for hvilke utfordringer vi jobber med og hvilke mål vi jakter på. Vi er mange, vi vil noe og vi bruker Fitnessbloggen for motivasjon, som kunnskapskilde og til å inspirere hverandre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...