Gå til innhold

Skulderskade - hvile eller trene?


Zed

Anbefalte innlegg

Nå har jeg i to uker gått fra å ha milde skuldersmerter, til sterke smerter i høyre skulder. Har ignorert smertene og trent styrke som vanlig, men vært litt forsiktig med blant annet militærpress.

Jeg får store smerter når jeg tar push-øvelser på bryst, selvom jeg forsøker å bruke hantler i stedetfor stang. Smertene er i øvre(verst) til fremste del av skulderen.

Jeg har tatt pause fra treningen i en uke nå, men merker at selv enkle kroppsvekt-øvelser fortsatt påfører sterke smerter. Skal jeg fortsette med pausen eller trene som vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjennes det ut som det er muskellært, eller bein?

er nok uansett lurt å stikke til et helsepersonell og få sjekket skaden/problemet.

Har hatt skulderproblemer selv med en skade i leddet, og fikk erfare av fysio at jeg har trent med en ustabil skulder alle årene.

vet ikke om det kan ligge noe likhet i samme problemet mitt som ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE TREN NOE SOM ER VONDT/UBEHAGELIG. Ellers kan du trene hva du vil. HVIS dette ikke er overbelastning eller strekk så har du mest sannsynelig fremoverroterte skuldre mtp symptomene. Dra til en naprapat/fysio. Sjekk gjerne litt rundt med idrettslag etcetc så du finner en som har god peiling;) Ofte har de spesialisert seg på div. Bor du i trheim ta kontakt så skal jeg gi deg to gode tips til behandler.

Hilsen en som ignorerte det 5 år siden og har problemer med de enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fått dette. For min del har det sammenheng med kort musklatur, samt muskelknuter i skulder/bryst som bidrar til å danne irritasjon og deretter betennelse. La skulderen hvile litt, og unngå å trene hvis du kjenner det er vondt å gjennomføre øvelsen. Kan anbefale å strekke ut brystmuskel og mellom skulderbladene (disse henger ofte sammen ifm denne type skade) og få en fysioterapaut eller idrettsmassør til å se på det.

Denne type belastningsskade er lurt å ta på et tidligst mulig stadie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått dette. For min del har det sammenheng med kort musklatur, samt muskelknuter i skulder/bryst som bidrar til å danne irritasjon og deretter betennelse. La skulderen hvile litt, og unngå å trene hvis du kjenner det er vondt å gjennomføre øvelsen. Kan anbefale å strekke ut brystmuskel og mellom skulderbladene (disse henger ofte sammen ifm denne type skade) og få en fysioterapaut eller idrettsmassør til å se på det.

Denne type belastningsskade er lurt å ta på et tidligst mulig stadie.

SPOT ON;)

Jeg følte i allefall at å få en naprapat (fysio,idrettsmassør etc du bestemmer) til å massere..for det gjør såpass vondt at du klarer ikke å få det like effektivt bra til selv. Bruker en ball på størrelse med tennisball (bare mye hardere) som jeg bruker ved skulderbladene, funker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg var innom legen og fikk beskjed om at det antagligvis var en betennelse/irritasjon i rotatorkuff. Jeg fikk resept på voltaren-lignende tabletter(

Diclofenac

), og beskjed om å ikke gjøre det som er vondt. Har tatt det med ro og blitt litt bedre nå, skal til osteopat neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg det var rotatorcuffen ja.

Det som ofte skjer er at du blir sterkere i skuldrene en de musklene som holder skuldrene dine på plass (rotatorcuff, støttemusklatur). Det som da kan skje da er det det kan føre til strekk skader som gjør utrolig vondt, når det gjør vondt og bevege armene rundt er det et typisk tegn på vondt rotator.cuff. Skuldrene dine trenger derfor hvile, og det er viktig at du starter opp treningen av rotator.cuff - som en del av oppvarmingen din. Eller tips dersom du har skade, eller om du vil gjøre det skadeforebyggende:

1) Dersom du kjenner noe er vondt, stopp treningen til du er sikker på hva som er galt, øvelser som gjøre vondt skal man alltid holde seg unna. Ergo: ikke gjør noe du ikke er sikker på.

2) Varm opp bra, dette gjelder resten av kroppen også en god oppvarming kan være en nøkkel til slippe unna masse unødvendige skader. Oppvarming for skuldre/overkropp:

Her er det noen fine du kan legge til som oppvarming:

Disse sørger også for og mobilisere overkroppen som igjen vil funke som skadeforebyggende. også noen rotator.cuff øvelser: http://www.kiropraktikk.no/ViewFile.aspx?itemID=1058 http://www.kiropraktikk.no/ViewFile.aspx?itemID=1059 Husk på og kjør disse lette, og kjøre tungt der kan fort gjøre ting være. Flere reps der - 15-30reps.

3) Husk på og ha fin balanse mellom: Bryst/lats og Framside skuldre/baksideskuldre (øvrerygg)

4) Husk på og spenn deg opp godt på press øvelser, F.eks benkpress: kortest mulig mellomrom mellom glutes og øvre rygg, kjøre skuldrene godt nedi benken. Ikke la stanga sprette nedi brystet, og ikke la skuldrene gli opp mellom hver reps. Ergo: HOLD SPENNET.

5) tøying og type egenmassasje ( Foam Roller) vil også være og anbefale.

Liten oppsummering:

- Varm opp bra

- Husk teknikk, hold spenn!

- God balanse mellom rygg og framside

- Lytt til kroppen

- ikke vær ego med vektene

Det er iallefall det jeg gjør for og holde kroppen min skadefri, noen skader vil jo skje uansett - men det er veldig sjeldent og ikke så store.

Håper det var litt til hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...