Gå til innhold

Hastetrening til sykkelritt.


Nellie

Anbefalte innlegg

Hei!

Si man har meldt seg på sykkelritt og hadde store planer om å trene imot det. Men så har det liksom forsvunnet litt i styrketreningsglede og slanking. Men så skal man fortsatt være med på sykkelritt og det er om rett under fire uker. Hvordan bør man trene i de fire ukene da?

Har vel egentlig gått fra å ha et lite tidsmål til å bare ha mål om å forhåpentligvis overleve de 8 milene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg ditt sykkelgrunnlag eller kondisjonsgrunnlag, men du må øve på det du skal, altså sykkle 8 mil. Det er viktig å få det inn i beina hvis du forstår.

TIl vanlig ville jeg anbefalt to intervalløkter + en langkjøring. Intervalløkter i form av bakke, for eksempel 4x4, og langkjøring da rundt 8 mil, siden det er det sykkelrittet er på. Jeg kjenner ikke deg, men kan være det lureste for deg er å kjøre mer langkjøring? Atlså en tur i uken på rundt 8 mil denne og neste uke, og et par på 4/5 med litt høyere intensitet? Vet ikke hvor mye tid du har og hvor mye vilje du vil legge i det. Men her skal musklene bli vandt med belastningen, og rumpen bli vandt med setet. Det er også viktig at du vet hvordan pulsen din skal være for at du skal klare å sykkle de 8 milene, slik at du ikke starter for hardt og ender opp med å bryte. Bli kjent med kroppen din.

Siste uken bør du ha helt rolig. Du kan ta et par turer med helt rolig intensitet mest for å holde muskulaturen i gang.

Husk å spis og drikk masse før og underveis i rittet. Husk å ha med deg mat og drikke på langturene, og drikke på de andre.

Var dette svar nok?

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt blank. Spinna endel i vinter og syklet litt ute i starten av våren, men nå har jeg helt glemt det av i en måneds tid. Har vel syklet rundt 4 mil på det lengste. Aldri så mye som 8 mil..

Men ja, da får jeg vel rett og slett bare hoppe i det og gjøre som du sier!

Takk for svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg på 19 mil i juni, og startet på 13 km, økte til 3 mil, så 4-5-6-8... Ville nok gradvis økt lengden på sykkelturene, er løypa du skal sykle kupert, må du vel finne en kupert løype å trene i også. Jeg sykler en bakke-løype minst en gang i uka for å få styrken i beina, så langturene for å venne kroppen til setet.

Ingenting er umulig - lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om grunnlaget ditt er helt greit for å klare de 8 mil med god trening fremover. Er det snakk om et offroad ritt?

Siden det lengste du har syklet er på rundt 4 mil vil nok 8 mil på dine langturer være litt overkill. Jeg kan lage en enkel plan for deg frem mot rittet. Om det er et skogsritt så MÅ du sykle litt i terrenget også :)

Uke 1

Økt 1: Bakkeintervall - 3 x 4, Høy intensitet, 85-92% av maksimal hjertefrekvens. Husk å ikke sprengåpne på det første draget.

Økt 2: Rolig langtur -1,5 time med rolig tempo. 65-75% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 3: Hurtig langkjøring - 1 time med moderat-høy intensitet, 78-85% av maksimal hjertefrekvens. Prøv å sykle i et terreng hvor du kan kjøre mest mulig sammenhengende uten stop.

Uke 2

Økt 1: Bakkeintervall - 4 x 4, Høy intensitet, 85-92% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 2: Rolig langtur - 2 timer med rolig tempo. 65-75% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 3: Hurtig langkjøring - 1 time med moderat-høy intensitet, 78-85% av maksimal hjertefrekvens. .

Uke 3

Økt 1: Bakkeintervall - 4 x 5, Høy intensitet, 85-92% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 2: Rolig langtur - 2 timer med rolig tempo. 65-75% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 3: Hurtig langkjøring - 1 time med moderat-høy intensitet, 78-85% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 4: Langtur - 3 timer. De første 2 timene skal være rolige med 65-75% av maksimal hjertefrekvens. Den siste timen skal være hard, prøv å holde en høy fart gjennom hele den siste timen. 78-85% av maksimal hjertefrekvens.

Uke 4

Økt 1: Bakkeintervall - 4 x 5, Høy intensitet, 85-92% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 2: Rolig langtur - 1 timer med rolig tempo. 65-75% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 3: Dagen før rittet tar du en 30 min veldig veldig veldig rolig sykling. Test om alt det tekniske fungere som det skal. Legg inn 2-3 spurter på 10 sek med 2-3 min pause mellom dragene.

Jeg håper dette hjelper. Spør om du lurer på noe:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om grunnlaget ditt er helt greit for å klare de 8 mil med god trening fremover. Er det snakk om et offroad ritt?

Siden det lengste du har syklet er på rundt 4 mil vil nok 8 mil på dine langturer være litt overkill. Jeg kan lage en enkel plan for deg frem mot rittet. Om det er et skogsritt så MÅ du sykle litt i terrenget også :)

Uke 1

Økt 1: Bakkeintervall - 3 x 4, Høy intensitet, 85-92% av maksimal hjertefrekvens. Husk å ikke sprengåpne på det første draget.

Økt 2: Rolig langtur -1,5 time med rolig tempo. 65-75% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 3: Hurtig langkjøring - 1 time med moderat-høy intensitet, 78-85% av maksimal hjertefrekvens. Prøv å sykle i et terreng hvor du kan kjøre mest mulig sammenhengende uten stop.

Uke 2

Økt 1: Bakkeintervall - 4 x 4, Høy intensitet, 85-92% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 2: Rolig langtur - 2 timer med rolig tempo. 65-75% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 3: Hurtig langkjøring - 1 time med moderat-høy intensitet, 78-85% av maksimal hjertefrekvens. .

Uke 3

Økt 1: Bakkeintervall - 4 x 5, Høy intensitet, 85-92% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 2: Rolig langtur - 2 timer med rolig tempo. 65-75% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 3: Hurtig langkjøring - 1 time med moderat-høy intensitet, 78-85% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 4: Langtur - 3 timer. De første 2 timene skal være rolige med 65-75% av maksimal hjertefrekvens. Den siste timen skal være hard, prøv å holde en høy fart gjennom hele den siste timen. 78-85% av maksimal hjertefrekvens.

Uke 4

Økt 1: Bakkeintervall - 4 x 5, Høy intensitet, 85-92% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 2: Rolig langtur - 1 timer med rolig tempo. 65-75% av maksimal hjertefrekvens.

Økt 3: Dagen før rittet tar du en 30 min veldig veldig veldig rolig sykling. Test om alt det tekniske fungere som det skal. Legg inn 2-3 spurter på 10 sek med 2-3 min pause mellom dragene.

Jeg håper dette hjelper. Spør om du lurer på noe:)

Lykke til!

Jeg er enig i det du skriver, men mener likevel at hun bør ha en tur på 8 mil siden det er det som skal syklest. Det handler om å vite hvordan en skal porsjonere kreftene til rittet, slik at rittet blir en best mulig opplevelse, og resultat for den saks skyld.

Uansett, lykke til! dette går sikkert kjempebra. Jeg har sett mye rart som har fullført sykkelritt, det gjelder bare å være sta nokk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jaa:) Skal sykle sammen med ei venninne neste år! Gleder meg til å få gjort det med litt mer spesifikk trening først.:p

Det var veldig mye terreng og grus.. Noe jeg aldri har syklet på før. Men å sykle terreng var utrolig morsomt, synes jeg! Følte meg utrolig tøff. Men jeg sykla med hybrid da.. Neste år blir det med terrengsykkel.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...