Gå til innhold

Skal ned i jockey-vektklasse, hvordan erstatter jeg brødet i hverdagen?


ninads

Anbefalte innlegg

Jeg er nå på en diett for å komme under 60 kg (jeg har nå gått fra ca 69-ish til 66 på 1-2 uker). Prøver å være så nøye som mulig på alt jeg spiser, og det går ofte i kyllingfilét og isbergsalat til middag. Det jeg har størst problem med å slutte med er brød! Jeg har en fysisk krevende jobb der jeg på en vanlig dag spiser 5 grove brødskiver (fordelt på flere pauser). Er det noen som vet om et godt alternativ til brød som metter like mye? Jeg er ikke en stor fan av knekkebrød, da jeg ikke blir mett av det, men spiser en del rugsprø i stedet. Er det bra?

Og er det noen skjulte syndere blandt påleggene? Jeg spiser ofte kylling og kalkun -pålegg, men hva med f.eks. philadelphia light? Og mager tubeost? Brunost, hvitost? Og btw, er det noen som har måltidserstatter-shakes å anbefale? Prøvde NOKA sin med jordbær, den var god:)

Er takknemlig for alle råd, men det viktigste er at jeg får byttet ut brød med et alternativ som er lettvint og som metter like mye uten at jeg får i meg så mye karbohydrater. Spiser jo ofte lavkarbobrød, men tror liksom ikke at det utgjør så mye.. Er det kanskje noen som har en god oppskrift på brød uten hvetemel what so ever?:) Alle tips mottas med takk, jeg skal etterhvert ned mot 50 kilo! (Personlig synes jeg kroppsfasong og muskelmasse er mer viktig enn kilo i seg selv, men i og med at det er vektkrav for jockyer så må jeg nesten prioritere det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja det vet jeg, men det går enormt mye i kylling om dagen så det er fint å ha noe litt annet også:p

Du kan lage fisk (torsk, sei, laks, ørret osv), tunfisksalat, salat m/skinke, cottage cheese med bær, kesam med bær/saft, karbonadedeig.. osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

som sagt liker jeg ikke fisk, dessverre:P men er mager kesam og cottage cheese skikkelig sunt, kun med tanke på vektnedgang? de knekkebrødene har jeg prøvd faktisk, de funker ganske bra:) Men er rugsprø også et godt alternativ? Og forresten, hvis noen er på utkikk etter et sunt og GODT brød så anbefaler jeg lavkarbobrødet fra Kløver. Prøvde det i dag, og jeg ble så mett av det at jeg bare spiste halvparten av det jeg vanligvis gjør!:D Kjøpte det på Bunnpris. Fantastisk godt brød! Ellers så er jeg veldig glad i å smøre fullkorns lomper med et tynt lag philadelphia light og legge på et salatblad og et par skiver kalkun/kylling-pålegg, og rulle dem sammen til nyyydelige, sunne wraps:) er det noen som har peil på hvor bra denne maten er, for jeg bare gjetter^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du likte ikke fisk nei, laks er jo fisk, er i min egen lille verden om dagen :p

Mager Kesam og Cottage Cheese(som nå også kommer i mager) er gode alternativer for vektnedgang, siden de er lette og fulle av proteiner. De kan godt erstatte ellers litt mer usunne varer som rømme, fløte og yoghurt. Enig med deg, lavkarbobrød er supergodt!

Rugsprø er ett greit alternativ ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ....

Proteinlefse? Kan ha alt slags pålegg på! Syns det er mye bedre enn brød. også finner du mange oppskrifter på rundstykker og lignende her inne som ikke inneholder hvetemel :) Ellers anbefaler jeg mager kesam og vaniljekesam, gjerne med bær i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, ja glemte helt av proteinpannekaker, verdens beste start på dagen :)

Litt CC, litt havregryn, bittelitt fiberhusk og ett egg eller to, steik ikvei og topp med sukrin, bær, syltetøy eller hva du måtte ønske. God erstatning for brødskivene til frokost :) (kan også lages i vaffeljern)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, det hørtes digg ut!:) men nå har jeg ingenting av pulver av noe slag, så CC og fiberhusk sier meg lite.. Kjempefint om dere kan legge ut linker så jeg vet hva jeg kan skaffe meg. Veide med forresten i dag igjen, og har krøpet under 66 kg:D 65,8 hell yeah^^ Og når det kommer til proteinpulver og mandelmel til bruk i proteinlefsa, hvilken type anbefaler dere og hvor får jeg kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CC er Cottage Cheese og det finner du på butikken ;)

fiberhusk har de vel og på noen normale butikker.. Mandelmel får du på helsekosten, det er kjempegodt! Jeg har et proeinpulver jeg kjøpte fra gymgrossisten som schmaker godt. Og chocoriteprottispulver kjøpr på iHerb. Iherb anbefales! der får du det meste "utradisjonellt" mye billigere enn i norge. ( www.iherb.com )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ....

Tror Chiara fikk dekket det meste:) Uansett så er fiberhusk noe som binder deigen sammen og gjør den saftigere. Jeg kjøper dette på iHerb med navn psyllium husk powder, men kan også kjøpes på vanlig butikk. Mager kesam er også en god ting å ha og fås kjøpt på alle dagligvarebutikker. Mandelmel kan du også kjøpe på iHerb med navn Almond flour. Dette kan også erstattes med kokosmel/coconut flour og peanøttmel/peanut flour. Proteinpulver kan du få kjøpt nesten overalt. Jeg bruker Whey-80 fra gymgrossiten og chocorite fra iHerb. Håper det hjalp! Bare spør om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...