Gå til innhold

Kalorier - hviledag vs. treningsdag


Anbefalte innlegg

Det har sikkert blitt spurt om utallige ganger tidligere, og jeg har selv spurt mange ganger både her på forumet og i loggboken min uten å få skikkelig svar, så jeg lager en ny tråd.

Spørsmålet mitt er; skal jeg ligge på like mange kalorier på hviledager som treningsdager?

Jeg trener styrke 3 ganger i uken og kondisjon 2 ganger i uken. Går en timestur 1-2 ganger i uken, og har ellers en stillesittende jobb. I følge diett.no er 2200 kalorier vedlikehold, og jeg har derfor ligget på ca 1700-1800 kalorier.

Jeg har gått ned mange cm, men jeg har gått opp 2,5 kg siden jeg begynte for 10 uker siden.

Og jada, så lenge jeg går ned i cm så bør jeg være fornøyd, men jeg bare forstår ikke det at vekten øker når jeg ligger på 17-1800 kalorier. Uansett om det ikke er 500 kalorier i underskudd så burde jeg likevel ha gått ned noe i kg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ca 7000kcal i en kg kroppsfett. En kg muskelvev inneholder ca 1200 kcal. Dette vil i teorien si at ca 6kg muskelvev kan erstatte 1kg fett på samme energimengde.

Dette vil aldri skje i virkeligheten, og det å bygge muskler er også en energikrevende prosess, men det kan være med å forklare hvorfor du går opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 7000kcal i en kg kroppsfett. En kg muskelvev inneholder ca 1200 kcal. Dette vil i teorien si at ca 6kg muskelvev kan erstatte 1kg fett på samme energimengde.

Dette vil aldri skje i virkeligheten, og det å bygge muskler er også en energikrevende prosess, men det kan være med å forklare hvorfor du går opp i vekt.

Så du tror ikke nødvendigvis jeg ligger på for høyt kaloriinntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går ned i cm og vekten har gått litt opp så vil jeg si at du gjør noe riktig, for det indikerer at du mister fett og beholder/bygger litt muskelmasse.

Det er godt å høre :thumbsup:

Men skal jeg ligge på 17-1800 kalorier uavhengig om jeg har hviledag eller treningsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sånn jeg ser på hvile dager så er dette dager hvor man skal klare å hente seg inn igjen etter perioder med mye og hard trening. Dvs å da kutte kcal mengen ekstremt i mine ører høres helt på trynet ut når det kommer til styrketrening og bygging av musklatur Disse dagene man skal bygge nytt overskudd på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr mer eller mindre like mange kalorier hver dag uavhengig om man har trenings- eller hviledag.

Nja...

"Calories and macronutrients: timing and cycling.

I've talked about this numerous times on the site, but in short I believe macronutrient and calorie cycling is an important part of a proper intermittent fasting setup.

...

Surplus calories should not be consumed each and every day, but in conjunction with training - when they are likely to be used for repair of damaged muscle tissues and recovery of glycogen stores. Conversely, slight underfeeding on rest days may have benefits mediated via mechanisms that kick in during calorie restriction (on top of the independent and positive effects of intermittent fasting), such as improvement in blood lipids and other health markers.

...

So, cycling between overfeeding (training days) and slight underfeeding (rest days) is another excellent strategy to remain lean regardless of your goal."

Spørsmål fra leser: "Why is calorie cycling beneficial for mass gain/fat loss. (As opposed to a moderate caloric surplus/deficit 7 days). Does this have to do with hormones (leptin etc) and metabolic slowdowns?"

Martin svarer: "Yes."

http://www.leangains.com/2010/03/maintaining-low-body-fat.html

Dvs. flere kalorier på treningsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...