Gå til innhold

Lei sunn mat......!


SiljeBabyphat

Anbefalte innlegg

Kirill: Oddis har ikke sagt et ord om fruktose ;) Du trenger ikke å snu alle diskusjoner om sukker til å handle om fruktose som vi alle er enige om kan ha både positive og negative effekter i ulike kontekster, men normalt sett ikke er noe å være redd for i det hele tatt.

Tilsatt sukker derimot, vil gjennomsnittsbefolkningen ha veldig godt av å minimere inntaket av, for det er ikke sånn at det er dette som mangler i kostholdet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kirill: Oddis har ikke sagt et ord om fruktose ;) Du trenger ikke å snu alle diskusjoner om sukker til å handle om fruktose som vi alle er enige om kan ha både positive og negative effekter i ulike kontekster, men normalt sett ikke er noe å være redd for i det hele tatt.

Hva annet finnes det i sukker som er så skummelt at det bør unngåes da?

Tilsatt sukker derimot, vil gjennomsnittsbefolkningen ha veldig godt av å minimere inntaket av, for det er ikke sånn at det er dette som mangler i kostholdet vårt.

Klart. Men sist jeg sjekket så leser ikke gjennomsnittsbefolkningen i dette forumet så jeg ser ikke helt poenget med å rette informasjonen mot de. :)

Poenget mitt er at det ikke er noe vits å unngå sukker hvis du er aktiv og frisk, noe jeg går ut ifra de fleste på dette forumet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet finnes det i sukker som er så skummelt at det bør unngåes da?

Hovedproblemet med sukker er at det bare bidrar med energi, ikke noen næringsstoffer. Dette er et problem for en stadig feitere befolkning.

Klart. Men sist jeg sjekket så leser ikke gjennomsnittsbefolkningen i dette forumet så jeg ser ikke helt poenget med å rette informasjonen mot de. :)

Da er jeg spent på hvem som leser dette forumet. Tror ikke du har den fjerneste anelse om hvor mange unike brukere som er innom her i løpet av en dag, og heller ikke hvor mange av disse som ikke er aktive i form av at de skriver her. Det bildet du maler av at de som er her inne er sunne, slanke, friske og unge stemmer rett og slett ikke med virkeligheten dessverre.

Nå er det også sånn at en av hovedmålsetningene til Fitnessbloggen er å bidra til en sunnere befolkning, ikke å bare rette seg mot alle som jevnlig besøker treningsstudio og grønnsaksdisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med sukker er at det bare bidrar med energi, ikke noen næringsstoffer. Dette er et problem for en stadig feitere befolkning.

Da er jeg spent på hvem som leser dette forumet. Tror ikke du har den fjerneste anelse om hvor mange unike brukere som er innom her i løpet av en dag, og heller ikke hvor mange av disse som ikke er aktive i form av at de skriver her. Det bildet du maler av at de som er her inne er sunne, slanke, friske og unge stemmer rett og slett ikke med virkeligheten dessverre.

Nå er det også sånn at en av hovedmålsetningene til Fitnessbloggen er å bidra til en sunnere befolkning, ikke å bare rette seg mot alle som jevnlig besøker treningsstudio og grønnsaksdisken.

Så du mener at mange som leser her på FORUMET ikke trener? Er ikke det da bedre å oppfordre de til å trene istedet for å skremme de unna sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at mange som leser her på FORUMET ikke trener? Er ikke det da bedre å oppfordre de til å trene istedet for å skremme de unna sukker?

Om de ikke trener bør de vel i alle fall unngå sukker?? ;)

Skjønner ikke hvorfor diskusjonen om sukker må drøyes slik ut. Du mener sukker skal inntas i ønsket mengde, muligens driste seg til å kanskje begrense inntaket. Andre mener det vil være smart å begrense eller holde et moderat inntak. Noe som på ingen måte kan gi et negativt utslag. "Hvorfor fungerer ikke dietten? -Du spiser ikke nok sukker!" Neppe et scenario noen kommer til å oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen skremmer noen fra å spise sukker er dine ord, jeg personlig føler ikke at jeg skremmer folk fra å spise sukker selv om jeg mer enn gjerne påpeker at de kan velge bedre ting ;)

Exibit A:

Sunt mat dreier seg ikke om å spise ting man ikke liker. Det dreier seg om å få en god balanse i kostholdet og unngå ting som sukker, usunt fett, prossessert mat og overspising/underspising.

Om de ikke trener bør de vel i alle fall unngå sukker?? ;)

Om de ikke trener så bør de begynne å trene.

Skjønner ikke hvorfor diskusjonen om sukker må drøyes slik ut. Du mener sukker skal inntas i ønsket mengde, muligens driste seg til å kanskje begrense inntaket. Andre mener det vil være smart å begrense eller holde et moderat inntak. Noe som på ingen måte kan gi et negativt utslag. "Hvorfor fungerer ikke dietten? -Du spiser ikke nok sukker!" Neppe et scenario noen kommer til å oppleve.

Jeg sier ikke at sukker MÅ eller BØR inntaes. Jeg bare sier at det ikke trenger å unngåes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at sukker MÅ eller BØR inntaes. Jeg bare sier at det ikke trenger å unngåes.

Greit, så la det være med det.

Begrens eller unngå sukker er en anbefaling på lik linje med å spise mer proteiner. Det er unødvendig å gjøre om hele tråden til en sukkerdiskusjon. Alt er relativt og kan diskuteres. Når alt kommer til alt koker det ned til målsetting og individuelle valg, uansett.

Legger sukkerdiskusjonen dø og oppfordrer deg til å starte en tråd angående dette om du vil diskutere det ytterligere:thumbsup: Tipper trådstarter setter pris på om tråden holdes on topic:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva mener du nå? Folk har svart masse som jeg ikke visste fra før av, altså er jeg mer opplyst nå :) også var det en sukkerdiskusjon der jeg ikke hang helt med, men fikk vite såpass at man bør unngå det, og fruktose er bedre enn vanlig sukker, men ikke alltid optimalt. :)

What? Det var ikke det jeg leste :p.

For min egen del (ung, frisk, i aktivitet) ser jeg ingen grunn til å være redd for sukker.

Hvis man derimot er overvektig og stillesittende må man begrense inntaket mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sidespor igjen, men kilden til fruktose har nok endel å si gitt ca samme dagsinntak:

Synes spesielt disse 2 var spennende:

1. http://traningslara.se/1-liter-lask-lightlask-mjolk-eller-vatten-under-6-manader/ merk spesielt bildet: http://media.traningslara.se/2012/03/lask.lightlask.png

2. http://fitnessbloggen.no/spis-mer-frukt-ned-i-vekt/

Fruktose i seg selv er ikke usunt som flere her påpeker, men hvor man får det fra kan ha mye å si. Synes spesielt den kraftige økningen i triglyserider for 1 liter brus om dagen-gruppa er verdt å merke seg. Rart at ikke alle mettet fett-haterne forteller om at sukker fra brus i nevnte mengder virker betydelig negativt inn ift risiko for hjerte- og karsykdom, men får man det fra frukt derimot er ting snudd på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...