Gå til innhold

Frontbøy


ultrababe

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til tips på frontbøy...har hørt at frontbøy er mer effektiv enn vanlig knebøy, og også mer skånsom på ryggen, men jeg sliter med å klare å holde stanga på plass på brystet nå når jeg begynner å legge på tyngre vekter, er nå på 40 kg og da føler jeg at vektstanga ruller av...

Er det også noen som har noen formening om remmer...er det dumt å bruke det? Trenger litt hjelp av remmene føler jeg, bl a på markløft og enarms roing når det begynner å bli tunge vekter.

KlemM:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At stangen faller fremover betyr jo at overkroppen din ikke klarer å holde seg oppreist = kjerne/magemuskulatur.

Hvordan tenker du på at frontbøy er med effektivt enn vanlig knebøy - effektivt i forhold til hva?

Hvordan er grepet ditt? Tror ikke reimer hjelper så voldsomt da du tross alt ikke skal ha stanga "hengende" fra kroppen din.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr enten at stangen ikke hviler skikkelig på skuldrene slik den skal, eller som Therese sier, at du ikke klarer å holde deg oppreist. Her er en tråd med video der Asle Bøe går igjennom forskjellige teknikker i frontbøy - http://forum.fitnessbloggen.no/threads/teknikk-i-frontb%C3%B8y-arm-og-skulder-mobilitet.259/

Om du sliter med grepet så går det helt fint å bruke drareimer i markløft og enarms roing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at frontbøy er mer effektiv enn vanlig knebøy

Blir som å stemple en blondine for mer effektiv enn en brunette (eh)...:huh: Alt avhenger av forutsetninger og hensikt!

Bruk av reimer til frontbøy er helt ok, da årsaken til bruken kommer av mangel på fleksibilitet i håndleddet (du bruker olympisk grep/låsegrep?), en quick fix rett og slett. Ved bruk i mark/roing er det gjerne pga grepet, noe de aller fleste kunne og burde bli sterkere i og derfor i stor grad unngå bruk av reimer.

Anyways, videoen til vår kjære Asle er veldig forklarende, pløy gjennom! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe mente ikke å bruker reimer på frontbøyen...der bruker jeg kryssgrep, men føler at jeg mister taket når stanga flytter seg bare et par cm ut...når jeg løfte tungt skal det så lite til før jeg blir "distrahert" - langt hår, hestehalen osv inkl at stanga flytter litt på seg. Har hørt at frontbøy som sagt for det første er letter å få til riktig kontra knebøy, og dermed mer skånsomt for ryggen, samt at den skal ta bedre på rumpe og kjernemuskulatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er knebøy best for rumpe og bakside, mens frontbøy går litt mer på framside av lårene. Dette er bare hva jeg har lært, så vil ikke gå rundt å spre feilinformasjon hvis dette ikke skulle stemme. Vet dog at for mange som sliter med at "kroppen ikke er lagt" for vanlig knebøy kan frontbøy være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe mente ikke å bruker reimer på frontbøyen...der bruker jeg kryssgrep, men føler at jeg mister taket når stanga flytter seg bare et par cm ut...når jeg løfte tungt skal det så lite til før jeg blir "distrahert" - langt hår, hestehalen osv inkl at stanga flytter litt på seg. Har hørt at frontbøy som sagt for det første er letter å få til riktig kontra knebøy, og dermed mer skånsomt for ryggen, samt at den skal ta bedre på rumpe og kjernemuskulatur.

Ser du igjennom Asle sin video nevner han din problemstilling og how to fix. Olympisk-/låsegrep er å anbefale, da man er i en lukket kjede og slipper at stanga beveger seg i like stor grad, avhengig av hvor god teknikk du har. Er du ikke fleksibel nok til å kjøre låsegrep KAN du bruke drareimer for å jobbe deg ned til å bli fleksibel nok.

Som du nevner er hovedforskjellen på knebøy og fronbøy at førstnevnte er en mer hoftedominant variant. Dette avhenger igjen av teknikk, da low-bar-squat er veldig hoftedominant mens high-bar-squat noe mindre, altså nærmere frontbøy. Skal ikke være enkelt dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg trener dype frontbøy på beindag nr to. Føler for min del at å ta det på front gir økt friksjon i rygg? Er det kun teknikk og/eller svak kjernemuskulatur, eller burde jeg like greit bytte til dype knebøy?Det er ikke korsryggen som jeg kjenner smerter, men litt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vanskelig å svare på over nett, men det er klart at frontbøy, pga stangplassering, er krevende både for kjerne og øvre del av ryggen. Triggerpunkt/svakhet i muskulaturen kan være årsaken til smertene, uten å nødvendigvis diagnosistere:) Hvilket grep bruker du, sett videoen til Asle? Følg teknikkanbefalningene hans.

Og en ting til: kjører du høyreps? Erfaringsmessig blir man veldig sliten i grep/kjerne ved høyreps frontbøy, og er dette tilfellet kunne du prøvd å lagt om til litt tyngre løft og evt se om dette løser "problemet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vanskelig å svare på over nett, men det er klart at frontbøy, pga stangplassering, er krevende både for kjerne og øvre del av ryggen. Triggerpunkt/svakhet i muskulaturen kan være årsaken til smertene, uten å nødvendigvis diagnosistere:) Hvilket grep bruker du, sett videoen til Asle? Følg teknikkanbefalningene hans.

Og en ting til: kjører du høyreps? Erfaringsmessig blir man veldig sliten i grep/kjerne ved høyreps frontbøy, og er dette tilfellet kunne du prøvd å lagt om til litt tyngre løft og evt se om dette løser "problemet".

Bruker kryssgrep, ikke høyrep. Stort sett maks 5 repetisjoner. Jeg skal sette meg ned å studere teknikkevideoer nøye, så får jeg se hvordan det blir. Kjerne har alltid vært prioritert her,så jeg mener selv at det ikke er heeelt galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du virkelig ønsker å kjøre frontbøy fremover (jevnlig) ville jeg anbefalt deg å øve inn låsegrep/olympisk grep, da dette gir en bedre og sterkere base. Kan være pain til håndleddene i starten, men du kommer til å praise grepet når det sitter!:D Go study!

Skal prøve mer ja!

Har jo vært i tvil på om jeg gidder å ha den med i det hele tatt. Har øvelsen med på markløft dagen, som "fokusøvelse" nr 2. Som et alternativ til knebøy. Jeg får se å erfare litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...