Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo sprekinger!

Hvilken av de ovennevnte øvelser foretrekker dere? Hvorfor? Bør begge med i et balansert program? Funker det best å veksle mellom øvelsene kanskje? Dersom en må prioritere, hvilken skal med?

Selv liker jeg enarms pga nøytralt grep og stabiliseringseffekten... Det blir litt som en "Pallof-pull" for de som kjenner til Pallof-press. I tillegg er det ikke alltid gøy å vente på en ledig stang, en tung nok manual finens alltids!

Kjør på med begrunnet synsning og meninger.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/772-enarmsroing-vs-stangroing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En-arms roing er først og fremst å foretrekke på høyreps, mens jeg anbefaler å gå over til stangroing når man løfter tyngre (mindre enn 6-8rep).

Frivektøvelser vil vanligvis øke kravet til nevromuskulær kontroll og stabilitet - og være mer funksjonell.

Takker for svar :)

Er manualer tyngre for grepet, gjelder det for de fleste? Passer meg isåfall fint, trener styrke som supplement til lidenskapen som er klatring. Det innebærer at grepet i utgangspunktet er godt, bruker 36-38 kg manualer på roinga på gode dager. 6-8 reps. 70 kg kroppsvekt...

Robert: Guruen! Er stangroing en øvelse som egner seg til å trene maksstyrke? Altså sett på 1-5 reps? Blir litt nervøs for teknikken når det blir tungt der jeg, stakkars korsryggen..

Annonse

Du kan fint trene tung stangroing i repsområde 3-6. Du vil selvsagt kjenne det i korsryggen, men det burde ikke være noe problem å holde lett svai i ryggen under den øvelsen. Det er derimot en fordel om du ikke hiver på så mye vekter at du ikke klarer å jobbe dynamisk med skuldrene. Dvs, på vei opp (den konsentriske delen av løftet) er det viktig at du drar med deg skuldrene skikkelig tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...