Gå til innhold

Tanker rundt lavkarbo


Michael26

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt oppstyret rundt lavkarbo. Deffing er en slags slik diett som har foregått i mange år og at det lille av inntaket av karbohydrater får fleske til å renne av tror jeg kan ha flere andre grunner en at kroppen livnærer seg med energi fra fettlagrene.

Jeg tror. At virkningen av lavkarbo har like mye med at du spiser jevnlig og ofte. Virkningen av at du spiser proteiner fremfor karbohydrater og at du er mer oppmerksom på hva du spiser generelt.

Likte veldig godt artikkelen til Robert Eilsertsen her: http://fitnessbloggen.no/pernille-dysthe-lavkarbo/

der han konfronterer hennes "diett"

Og noen av feilene hun sikkert har gjort er å tro at lavkarbo er en fest. Jeg tror at alle dietter skal en tenke på hva kalorier som går inn og hva som blir forbrent. Så om hun har spist bare 2 måltider hver eneste dag med et koldtbordt av fett og proteiner. samt spist mer en hva kroppen hennes klarer å forbrenne. selv om lavkarbo gjør at du drar fra fettlagrene, så skjønner jeg at hun etterhvert kan bli smellfeit :)

"Dont blame the food, blame yourself" sier jeg.

Vet ikke hva andre tenker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo litt enig, men har ikke fått inntrykk av at de som spiser lavkarbo spiser jevnlig og ofte og at det har noe å si (måltidsfrekvens viser seg å være irrelevant mtp. vekttap) - men det at man med en gang går bevisst inn for å spise sånn og sånn på diett gjør at man blir mer fokusert på kosthold - man blir mer bevisst på hva man putter i seg, det kan nok hjelpe ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan nok være veldig forskjellige tilnærminger til det, men de fleste jeg kjenner til da (hehe, nå snakker jeg som om de skulle vært av en annen rase, her) spiser ikke like ofte fordi de blir så veldig mette av det de spiser. Men igjen, det blir jo personlige preferanser.. og sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste blant de som spiser lavkarbo er å spise når de blir sulten, uavhengig av hvor lang tid det går mellom måltider (det går lengre tid jo større måltidene er). Måltidsfrekvensen er, som wheysted påpeker, irrelevant.

Jeg er helt uenig med deg i at man bør fokusere så mye på hvor mye kalorier man spiser, og hvertfall ikke på hvor mye man har forbrent. Dette sier jeg av den enkle grunn at det for de aller fleste er veldig vanskelig å følge med på, for ikke å si umulig. Kroppen tilpasser forbruket etter inntaket. I tillegg kan dette gi et usunt fokus på mat og vekt, som mange ikke vil ha godt av. Å veie og måle maten i perioder for å se sånn ca hvor man ligger ser jeg ikke noe problem med, men å gjøre dette daglig over lengre perioder vil i mine øyne grense til fanatisk, på lik linje med å telle opp hvert gram karbohydrat man får i seg.

Hovedgrunnen til at lavkarbo virker som det gjør, tror jeg har med metthetsfølelsen å gjøre. Studier viser at folk som spiser lavkarbo automatisk spiser mindre energi, selv om de får spise så mye de vil. Et økt fokus på matkvalitet, samt et økt inntak av grønnsaker spiller nok også inn på de positive helseeffektene folk opplever. De som totalt misforstår hva kostholdet går ut på, og dermed feiler stort, kan bare skylde på sin egen manglende kunnskap, og ikke på lavkarbokosthold i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan nok stemme :) Angående kaloriinntak så tenkte jeg mer på det å "tenke" på ikke fokusere på og nøye måle inntak. Det er ikke jeg heller noe for. Det jeg ville få frem er at jeg tror at det er mye som spiller rundt det å at dietten skal fungere en selve dietten i seg selv. Noe du virket enig i i siste avsnitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, selvfølgelig er jeg enig i det!

Den eneste varige løsningen på et overvektsproblem sånn jeg ser det, er å finne en diett der du kan oppdrettholde et energiunderskudd samtidig som man kan spise seg mett. For mange mennesker vil et balansert lavkarbokosthold gi dem akkurat dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen av feilene hun sikkert har gjort er å tro at lavkarbo er en fest.

Det jeg ser veldig ofte er folk som sier "man kan fråtse i fett" på lavkarbo. Når ble det okei å fråtse? Uansett "diett"? Det sier seg selv at ved fråtsing så går det galt..man kan tenke seg om selv om kan reduserer karbohydratene. Det er ganske logisk at en bør fylle opp kvoten kh med grønnsaker istedenfor å fråtse i fett (ja, man skal ha litt høyere fettinntak jo lavere kh-inntak, men å fråtse?).

Noen presenterer lavkarbo som et kosthold hvor man skal ha mest mulig fett i seg..men det er faktisk en fordelingsnøkkel også her.

Og..hva skjer? Jo, de sier "lavkarbo fungerer ikke". Nettopp fordi de fråtset.

Ja til lavkarbo. Men også sunn fornuft!

(Og at en må huske at vi er ikke alle like, så dermed passer ikke alt for alle, jeg tenker ikke nødvendigvis på fysiske ulikheter, men de psykiske..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også mange "føler" at de fråtser, da forbuden frukt (les:smør, fløte, fett) plutselig blir tillatt. Vi er jo oppvokst med fetthysteri, og jeg tror fettangsten ligger dypt forankret inne i de fleste mennesker. Å plutselig få spise alt dette kan føles som man kan spise ALT! Hehe.. Vi er rett og slett utsultet på fett. Jeg husker jeg hadde bakt min første ladning lavkarboknekkebrød, og hadde på et tykt lag meierismør og gulost. Det smakte himmelsk, men alikevel var det en stemme inne i hodet mitt som sa at dette ikke kunne være sunt... Eller fløten i maten. Det er innprentet i oss fra vi var barn, at fett er fy..

Jeg tror også at mange faktisk fråtser...i begynnelsen. Fordi de tar helt av på alt de kan spise som de ikke har spist tidligere. Mange som begynner på lavkarbo har ett overvektsproblem, de har antagelig gått på x antall slanke(sulte)kurer tidligere, nå får de spise alt som ikke var tillatt på tidligere kurer.. Selvsagt er det lett å fråtse i begynnelsen, og i motsetning til andre slankekurer faktisk spise seg mett. Men etterhvert, tror jeg man blitt litt mettet av alt fettet. Og mange føler faktisk at de får i seg for lite fett. De fleste orker ikke spise egg og bacon hver dag resten av livet, og søker andre alternativer. Jeg fråtset hjemmelaget iskrem, hamstret fløte og kjøpte iskremmaskin. Så spiste jeg iskrem hver eneste dag. Nesten som å være i himmelen.. hehe! Det varte i 2-3 uker, etter det har ikke iskremmaskinen vært framme. Orket nesten ikke se en fløteboks etterpå.

Mange som er veldig overvektige sliter også med spiseforstyrrelsen COD(overspising) i utgangspunktet, og lavkarbo/ketolyse kan ha god effekt på disse, da det er vanskligere å overspise på fett enn på karbohydrater. (enkelt sagt - en spiseforstyrrelse er mere komplisert enn som så)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...