Gå til innhold

Diett.no og ris


zorropose

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge brukt diett.no som et medium for å beregne næringsinntaket.

Men det som har skurret litt for meg, er hvor mye karbs og kcal er det EGENTLIG i upolert ris?

Om jeg ikke tar feil så er upolert ris, rissorter som brunris, rød ris o.l hvor det ytre skallet ikke er fjernet, mens polertris er basmati ris, og hvite rissorter hvor det ytre er fjernet.

På diett.no blir upolert, kokt ris oppgitt i pr.100g:

Karbs: 19,5g

Kcal:100g

Mens andre kilder jeg har sjekket ut, bl.a andre forumer skrives det at upolert ris inneholder langt mer pr.100g:

Karbs: 77,7g

Kcal:369g

kilde:http://www.iform.no/forum/index.php?action=printpage;topic=49526.0

Om den nederste kilden stemmer, så er det ikke rart at jeg har hatt problemer med at jeg blir døsig, når jeg inntar 100g upolert ris.

Jeg er en hyppig bruker av brun ris, og det er nærmest den eneste karbohydrat kilden jeg bruker.

Tidligere skulle jeg opp i vekt, så jeg brydde meg ikke særlig om hvor mye jeg stappet i meg, men nå som sommeren snart kommer, så er det greit å kunne bli bevisst på hvor mye jeg ca. hiver i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det første eksempelet ditt er det regnet ut pr 100g etter at risen er kokt, mens i eksempel nr to er det tørr ris som er brukt. Derfor store forskjeller. Stort sett så bruker man å regne og veie opp maten før den blir kokt. Tørr upolert ris på diett.no gir 364kcal pr 100g. Hvorav 3g er fett, 9,4g er prot. og 72,8g er karb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, Takk Thess :)

Så når jeg måler risen etter den er kokt, så tilsvarer det ca. tallene som jeg oppgav først.

Risen inneholder da "mindre" næring, ettersom den har økt i vekt, pga. væske?

For nøyaktighetens skyld er det lurt å måle risen før den er kokt, siden mengde væske som trekkes inn kan variere med koketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nøyaktighetens skyld er det lurt å måle risen før den er kokt, siden mengde væske som trekkes inn kan variere med koketid.

Ok, men blir det ikke uansett vanskelig å finne ca. tall, når en koker opp store kvantiteter? Jeg kan se at det ikke er noe problem om en koker opp to håndfuller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, men blir det ikke uansett vanskelig å finne ca. tall, når en koker opp store kvantiteter? Jeg kan se at det ikke er noe problem om en koker opp to håndfuller.

Hvis det ikke er viktig for deg at det er så rett som mulig, så er det ikke noe problem å måle opp etter du har kokt nei.. men det er jo like lett å måle opp før du koker risen, og hvis man først skal telle kalorier liksom..

Ris inneholder akkurat det samme i små og store kvantiteter, hvorfor skulle det være vanskelig å måle når du koker opp store kvantiteter? Enten har du et stort målebeger, eller så kan du jo måle opp i flere omganger :s er jo ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det kan være et problem jo, går jo på at han om han skal være helt fettenøyaktig hver dag er det vanskelig å fordele risen etter at den er kokt helt nøyaktig. Jeg bare fordeler det sånn ca i og med at jeg uansett får i meg riktig mengde over 4-5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man jo veie all risen før man koker den, og regne ut totalt næringsinnhold. Så veier man risen når den er ferdigkokt, og deler næringsinnhold på ny vekt. Da får man nøyaktig næringsinnhold per (hundre) gram ferdig kokt vare, og kan måle for hver gang man forsyner seg. Men Kimo har et poeng, det jevner seg jo ut uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...