Gå til innhold

litt hjelp til forståelse av vekt


Autumn

Anbefalte innlegg

Er litt frustrert så opretter en tråd for litt råd og veiledning.

Er overvektig og har gått ned fra over 150 kilo til 142 kilo (er 173cm høy). Viktig å nevne at jeg har diagnosen overspisinglidelse, som jeg nå føler er litt mer under kontroll.

Har tatt noen kapsler fra iherb som heter green tea fat burner, og dem gir meg mer energi.

For to uker siden ned cirka 3 kilo, i dag da jeg veide meg opp cirka 300 gram, why?

Jeg trener hver dag, uten lørdag, styrke annenhver dag og kondisjon minimum 30 minutter, som regel mer. Jeg bruker pulsklokke og på hver trening forbrenner jeg mellom 500-700 kcal, og ytterligere 300 på hjemveien (et stykke fra treningsenteret) sykler mye.

Maten ser slik ut :

Frokost: omelett (2egg og smårettskinke), 2 knekkekbrød med ost, cheerios 84% fullkorn, nutrilettbar osv.

Lunsj: Omelett, kyllingsalat, knekkebrød,

Mellommåltid: frukt eller en atkins eller nutrilettbar

Middag: Kyllinggfilet, karbonadedeig, grove pitabrød, kyllingwok, fisk, lapskaus, lasagne, osv

Kvelds: Ofte en frukt, atkinsbar, omelett osv.

Jeg vet jeg spiser for mye barer, hva kan jeg bytte dem ut med? Liker ikke kesam, CC eller yooghurt(som jeg vet mange her spiser).

Lørdag er kosedag, spiser normalt en litt bedre middag, men ikke kjempeusunn (idag er det sunnpizza med fiberrik bunn og karbonadedeig), og godis på kvelden. Vanligvis har jeg resten av godisene på søndagskvelden, men tenkte å kutte dette ut og heller ha bare lørdagen.

Kan jeg stå stille på vekten fordi jeg får mer muskler? Jeg merker på treningen at jeg blir sterkere. Bruker målebånd og der er jeg krympet litt, merker det også på ene buksa som ikke passet før jul som nå passer.

Har noen tips til meg?

Noen dager har jeg ligget så langt som rett under 1000kcal, og vet det er for lite men har angst for å legge på meg! Legger inn alt jeg spiser på diett.no, og prøver å ligge på 1300-1500 kcal. Diett har gitt meg 2500 kcal å leve på(hvileforbrenning er 3500), men syns det blir for lite, så nå ligger jeg cirka 2000 kcal under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å bruke vekt som et mål på vektnedgang er ikke alltid det beste da den ikke tar hensyn til væskemengden i kroppen eller tarminnhold. Derfor folk opplever at vekta deres varierer så mye og gjerne ikke skjønner hvorfor.

Ta heller i bruk f.eks målebånd og/eller fettklype.

Teller du kaloriene på lørdagene og? Det er mange som er veldig flinke i ukedagene, men når lørdagen kommer så har de lov å kose seg, så da overdriver de og det totale kaloriunderskuddet blir plutselig ikke så lavt som de skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra!

Vektnedgang er en lang prosess, og man bør smøre seg med tolmodighet.

Personlig syns jeg kanskje at 1300-1500 kcal på 173cm er litt lite, og ville prøvd å fått inn mer grønnsaker, spist en ekstra frukt istedet for bar osv.

Hvordan er fordelingen på fett, karbo og proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja spiser jo grønnsaker også, nesten til hver middag, hvis ikke så er det salat. Skrev ikke inn alle middagen mine, spiser cirka 1 liten potet pr uke, kun fullkornris og fullkorn pasta. Kuttet ut brød. SPiser hvit ris kansje en gang annenhver uke eller noe. Steker i olje, men fører også opp de kaloriene på diett.no. Veier all mat slik at det blir korrekt på diett.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller valgt potet enn fullkornspasta/ris, siden den metter bedre.

Kutt ut nutrilettbarer og atkinsbarer, de er bare pittelitt sunnere alternativer til sjokolade, men ikke noe for en som er på diett.

Alt av kjøtt, fisk, egg, frukt og grønnsaker kan du spise så mye du vil av, spesielt grønnsaker.

Denne artikkelen kan hjelpe deg til å forstå hvorfor vekten varierer litt fra dag til dag og hva som spiller inn.

http://www.friskogfunksjonell.no/energibalansen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xxxxxx

Hva med å lage all mat fra bunnen av, og bare spise ferskmat? Kylling, fisk, kjøtt osv, og masse grønnsaker! Jeg prøver å ligge ca 200 kcal over det vanlige de dagene jeg trener. Og ps, hvis du steker maten i stekeovnen så trenger du ikke like mye olje:)

Må få si at du har vært kjempe flink! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av rein nyskjerrighet finnes dety faktisk en diagnose som heter overspisinglidelse? man spiser bare mye? eller er det litt mer komplisert enn det?

Google binge eating disorder, så finner du nok mye spennende :) Er en av de vanlige spiseforstyrrelsediagnosene. Handler om at man overspiser av ulike grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...