Gå til innhold

Lurt med markløft på beindagen?


Sara

Anbefalte innlegg

Jeg trener etter et tosplitt-program, der jeg trener bein og mage på dag 1, og overkropp på dag 2. På overkroppdagen tar jeg både bryst, armer og rygg, og da blir markløft en standard i programmet. En PT som så over programmet mitt anbefalte imidlertidig å ta markløft på bein-dagen, da denne øvelsen også skal ta på beina.

Personlig føler jeg derimot at markløft (med deadlift) KUN tar på ryggen, og forstår ikke hvorfor jeg da bør ta det på bein-dagen!? da blir det jo rygg to dager på rad da jeg tar markløft på beindagen og resten av ryggen på dag to.

Han mente også at jeg ikke burde ta markløft og knebøy på samme dag, da begge øvelsene krever såpass mye stabilitet?!

Så hva tenker dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, er nok en del delte meninger om dette. Jeg kjører en tosplitt og hadde før mark og bøy på hver sin dag. Det betyr i praksis at korsryggen fikk kjørt seg fire ganger i uka. Det gikk greit til å begynne med, men marken min ble relativt dårlig etterhvert. Det trenger ikke å være fordi jeg kjørte de på hver sin dag, men rett og slett fordi jeg kjørte tung mark to ganger i uken... En bedre løsning ville kanskje vært noe a la dette:

Dag 1 - Tung bøy

Dag 2 - Lett mark, evt strakmark

Dag 3 - Lett bøy, evt. frontbøy

Dag 4 - Tung mark

Etter å sett litt på noen styrkeløftprogrammer og anbefalinger fra folk, prøver jeg nå å kjøre mark og bøy på samme dag. Kjører likevel kun ordinær mark én gang i uken og strakmark den andre dagen. Foreløpig funker dette også helt greit. Kjører forøvrig sumomark som tar mer på beina, så sånn sett passer det vel bedre å legge den på beinøktene.

Så min personlige mening er at man gjør det som man selv føler funker. Jeg tror det fint funker å kjøre mark og bøy på hver sin dag dersom man er flink å kjøre lette økter, og ikke tunge økter på både mark og bøy hver dag. Om man velger å kjøre på samme dag, kan du jo variere på hvilken øvelse du tar først og dermed velger å fokusere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er nok en del delte meninger om dette. Jeg kjører en tosplitt og hadde før mark og bøy på hver sin dag. Det betyr i praksis at korsryggen fikk kjørt seg fire ganger i uka. Det gikk greit til å begynne med, men marken min ble relativt dårlig etterhvert. Det trenger ikke å være fordi jeg kjørte de på hver sin dag, men rett og slett fordi jeg kjørte tung mark to ganger i uken... En bedre løsning ville kanskje vært noe a la dette:

Dag 1 - Tung bøy

Dag 2 - Lett mark, evt strakmark

Dag 3 - Lett bøy, evt. frontbøy

Dag 4 - Tung mark

Etter å sett litt på noen styrkeløftprogrammer og anbefalinger fra folk, prøver jeg nå å kjøre mark og bøy på samme dag. Kjører likevel kun ordinær mark én gang i uken og strakmark den andre dagen. Foreløpig funker dette også helt greit. Kjører forøvrig sumomark som tar mer på beina, så sånn sett passer det vel bedre å legge den på beinøktene.

Så min personlige mening er at man gjør det som man selv føler funker. Jeg tror det fint funker å kjøre mark og bøy på hver sin dag dersom man er flink å kjøre lette økter, og ikke tunge økter på både mark og bøy hver dag. Om man velger å kjøre på samme dag, kan du jo variere på hvilken øvelse du tar først og dermed velger å fokusere på.

Takk for svar :) Om jeg velger å kjøre øvelsene på forskjellige dager, hva menes så med en "lett" økt? vil det da si lettere vekter men flere reps, type 12-14 stk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :) Om jeg velger å kjøre øvelsene på forskjellige dager, hva menes så med en "lett" økt? vil det da si lettere vekter men flere reps, type 12-14 stk?

For min del syns jeg ikke det er så mye som er lett med 14 reps :p Men kjør slik at du har en god del reps i reserve på hvert sett. Du skal ikke slite deg ut, men kjøre lett gjennom rett og slett. På tunge økter kjører jeg maks 5 reps, mens på mine lettere økter har jeg lettere vekter, og kjører rundt 5-8 reps. Av og til litt flere om jeg syns det går veldig lett, men kjører ekstremt sjeldent superhøyrep på hverken bøy eller mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen problemer med å ta både knebøy å mark samme dag :) Gjør det selv og det går gullfint... trener og en 2 splitt...

Viss du ser litt ned på denne siden http://forum.fitnessbloggen.no/threads/streken-jakter-kjøleskapet-form-s-14-26-29.2019/page-32 så ser du programmet jeg kjører...

Takk! der var det mange gode tips til eventuelle øvelser også:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får man ut av å kjøre 2-split, med 4 styrke økter i uka, ala. 1:Hardt bein, 2:Hardt rygg 3:Lett bein 4:Lett Rygg?

Personlig kjører jeg 3-split, og har hatt endel variasjoner. Syns det er bekvemt og bare ha 3økter i uka, og bli ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...