Gå til innhold

Gå opp i vekt av å spise for lite??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nej du kan ikke øge vægt af for lidt kalorier, men du kan over en længere periode sænke dit stofskifte, men der skal altså noget til - og mere tid end en uge.

Men mange andre faktorer spiller ind. Fx væskeophobning - hormonbalance osv. Jeg "fylder" fx mere på 1800kcal med 50% kulhydrat, end jeg gør på 2500kcal 25% kulhydrat.. Altså holder jeg ikke på væsken på samme måde.

Almindelig oppustethed giver flere centimeter, væske grundet kulhydrat og salt indtag giver mere kropsvolumen - væske i underhuden giver et mere blødt udseende.

Synes bestemt 1400kcal lyder af for lidt til dig nomatter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej du kan ikke øge vægt af for lidt kalorier, men du kan over en længere periode sænke dit stofskifte, men der skal altså noget til - og mere tid end en uge.

Men mange andre faktorer spiller ind. Fx væskeophobning - hormonbalance osv. Jeg "fylder" fx mere på 1800kcal med 50% kulhydrat, end jeg gør på 2500kcal 25% kulhydrat.. Altså holder jeg ikke på væsken på samme måde.

Almindelig oppustethed giver flere centimeter, væske grundet kulhydrat og salt indtag giver mere kropsvolumen - væske i underhuden giver et mere blødt udseende.

Synes bestemt 1400kcal lyder af for lidt til dig nomatter..

merkelig, er ikke mye cm jeg har gått opp.. Men trodde i hvert fall at jeg ville gå ned i første omgang da. Ja, stoffskifte skal nok mere til enn en uke..

Ja, det er jo sant. Væsken samler seg jo opp i karbohydratene. Så det kan kanskje stemme, spiste mer karbohydrater i går enn jeg har gjort resten av uken..

Har ikke satt meg på at 1400 kcal det SKAL jeg ha, men er redd for å spise for mye kcal og ikke klare å forbrenne de igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig, er ikke mye cm jeg har gått opp.. Men trodde i hvert fall at jeg ville gå ned i første omgang da. Ja, stoffskifte skal nok mere til enn en uke..

Ja, det er jo sant. Væsken samler seg jo opp i karbohydratene. Så det kan kanskje stemme, spiste mer karbohydrater i går enn jeg har gjort resten av uken..

Har ikke satt meg på at 1400 kcal det SKAL jeg ha, men er redd for å spise for mye kcal og ikke klare å forbrenne de igjen.

Men realistisk set, giver det så mening for dig, at du skulle tage på, hvis du spiser mere end 1400kcal? Jeg forbrænder i hvile 1600kcal - hvis jeg INTET lavede og var sengeliggende.

Så selvom du er bange for at få for meget, så sker både vægttab og vægtøgning altså over længere tid - man skal fx aldrig veje sig fra dag til dag, da dette vil give langt mere væske-udsving end noget andet.. hvis du en dag får 70kcal for meget, ville dette give udslag i 10g fedt ekstra, men det er jo urealistisk at regne i så små tal. Kroppen regulerer bedre end som så.

Hvad er dit mål med træningen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men realistisk set, giver det så mening for dig, at du skulle tage på, hvis du spiser mere end 1400kcal? Jeg forbrænder i hvile 1600kcal - hvis jeg INTET lavede og var sengeliggende.

Så selvom du er bange for at få for meget, så sker både vægttab og vægtøgning altså over længere tid - man skal fx aldrig veje sig fra dag til dag, da dette vil give langt mere væske-udsving end noget andet.. hvis du en dag får 70kcal for meget, ville dette give udslag i 10g fedt ekstra, men det er jo urealistisk at regne i så små tal. Kroppen regulerer bedre end som så.

Hvad er dit mål med træningen din?

Sies at basalforbrenningen min er på nærmere 1500 tror jeg om jeg ikke husker feil.

Skjønner, veier meg ikke dag til dag, bruker målebånd isteden for pga. væskeinnsamlinger etc.

Jeg prøver å minske fett% og bli strammere. Og kanskje gå ned i vekt, men det er ikke det som er første prioritet i grunn. Om jeg veier 68 kg og er stram så gjør ikke det meg noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått litt opp av å ha en gjennomsnitt på 1400kcal daglig nå i en uke, og med 3styrkeøyker pluss kardio tabata-intervall på slutten... Har ikke veid meg, men bare med målebånd..

Kan man gå opp av å spise for lite kcal? Spiste/spiser 5 ganger om dagen.. ;)

Morn!

Vekta kan gå opp av mye rart, for eksempel saltinntak, karbohydratinntak, avføring som ikke har kommet ut osv. Vil derfor anbefale å bruke målebånd (edit: som jeg ser du bruker. Bra!).

Ellers kan ikke vekta (les: fettprosenten) gå opp "av seg selv". Det har med termodynamikk å gjøre. For å lagre fett må man ha energi, for å kvitte seg med fett må man bruke energi. Energi kan hverken forsvinne eller skapes - bare gjøres om til noe annet.

Med andre ord; om man spiser 1400 daglig, men tar seg litt fri fra dette budsjettet i helgene, kan man risikere å "spise inn" det underskuddet man har bygget, og gå opp i stedet. En oppgang i fett skjer ikke av seg selv.

Anbefalt artikkel: http://fitnessbloggen.no/fleskedynamikkens-laeresetninger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morn!

Vekta kan gå opp av mye rart, for eksempel saltinntak, karbohydratinntak, avføring som ikke har kommet ut osv. Vil derfor anbefale å bruke målebånd (edit: som jeg ser du bruker. Bra!).

Ellers kan ikke vekta (les: fettprosenten) gå opp "av seg selv". Det har med termodynamikk å gjøre. For å lagre fett må man ha energi, for å kvitte seg med fett må man bruke energi. Energi kan hverken forsvinne eller skapes - bare gjøres om til noe annet.

Med andre ord; om man spiser 1400 daglig, men tar seg litt fri fra dette budsjettet i helgene, kan man risikere å "spise inn" det underskuddet man har bygget, og gå opp i stedet. En oppgang i fett skjer ikke av seg selv.

Anbefalt artikkel: http://fitnessbloggen.no/fleskedynamikkens-laeresetninger/

Hei du! :)

Jeg har ikke veid meg som jeg har skrevet øverst for jeg bruker kun MÅLEBÅND :)

Har ikke spist godis eller noe i helgen for jeg har godteristopp i 70 dager, så det eneste annerledes jeg har spist er popcorn. hehe

Vet ikke om det er fett eller muskler jeg har lagt på meg, men skal ta formbilder i morgentidelig å se forskjell. Om ikke så får jeg bare fortsette med det jeg driver med og kanskje øke på med mer kjøtt å sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! :)

Jeg har ikke veid meg som jeg har skrevet øverst for jeg bruker kun MÅLEBÅND :)

Har ikke spist godis eller noe i helgen for jeg har godteristopp i 70 dager, så det eneste annerledes jeg har spist er popcorn. hehe

Vet ikke om det er fett eller muskler jeg har lagt på meg, men skal ta formbilder i morgentidelig å se forskjell. Om ikke så får jeg bare fortsette med det jeg driver med og kanskje øke på med mer kjøtt å sånn :)

Ja, lag deg et skjema for målinger og ta bilder, så ser du hvor veien går. :) Jeg har opplevd å få litt økte målinger fordi jeg har vært "pløsete" i kroppen (vann), og det kan hende det er det du har opplevd, dersom du vet at du ikke har spist på et større kalorioverskudd i helgene (det er jo kalorier - energi - i vanlig mat også :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lag deg et skjema for målinger og ta bilder, så ser du hvor veien går. :) Jeg har opplevd å få litt økte målinger fordi jeg har vært "pløsete" i kroppen (vann), og det kan hende det er det du har opplevd, dersom du vet at du ikke har spist på et større kalorioverskudd i helgene (det er jo kalorier - energi - i vanlig mat også :) ).

Jeg har en logg her inne på forumet der jeg skriver treninger og oppveid mat :) På lørdag og søndag veide jeg ikke maten min, men jeg tviler på at jeg spiste over hvert fall 1600 kcal. :)

Åssen kan man merke om man har mye vann i kroppen? Er ikke så god på det der :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over - fysisk umulig å legge på seg av så lite mat. Endring av kroppssammensetning går litt treigt i svingene, du skal nok se om du smører deg med tålmodighet at resultatene kommer etterhvert :) Jeg vet ikke helt hvordan man merker man har mye vann i kroppen - jeg sammenligner bare formen med når jeg har lite vann i kroppen. Men ofte syns jeg at magen større og mer blubbete enn normalt, samt at jeg får merker på anklene av sokkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg kan kanskje tilføye dette - nå vet jeg ikke hvor høy du er, hvor mye du veier osv, men jeg selv har gått på 1300-1500 kalorier en god periode uten særlige utskeiinger, toppet det med to uker psmf (og for å deretter spise meg halvt fordervet i påsken) uten noe særlig superresultat. Jeg innser nå at jeg bare endte opp sur, konstant iskald, dårlige treninger og lite søvn, kortisol i skyene, og sannsynligvis derfor dårlige resultater.... Jeg har alltid ledd av folk som snakker om å spise "for lite", for man kan da ikke vri på naturlovene, men man vil jo gjøre en bedre jobb mot flesket om man duger ordentlig på trening og får seg en god natts søvn hver kveld :) Kan være en tanke det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en logg her inne på forumet der jeg skriver treninger og oppveid mat :) På lørdag og søndag veide jeg ikke maten min, men jeg tviler på at jeg spiste over hvert fall 1600 kcal. :)

Åssen kan man merke om man har mye vann i kroppen? Er ikke så god på det der :) hehe

Nei, eksempelvis om man har skeiet ut litt i helgen eller dagen før en måling, så er det umulig for kroppen å legge på seg så mye fett at det vil slå ut på en måling, i løpet av så kort tid (1kg kroppsfett = ca 7000 kcal - ergo må du spise en god del, og selv da hadde kroppen mest sannsynlig ikke klart å lagre alle 7000 kcal som fett). Så dersom man føler seg feit (buksa er trang, for eksempel) eller målingene gir høyere verdi enn antatt, så er det etter all sannsynlighet vann som har samlet seg i kroppen (det er særlig to ting som binder vann; karbohydrater og salt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...