nathalie Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Jeg spiser lite kalorier, ca. 1300 om dagen. spiser 2 gram protein pr kg kroppsvekt hver dag. Jeg er god og mett og sulter meg overhodet ikke. Lese på dedication.blogg.no at hun hadde fått mange kroniske skader pga lite mat og mye trening og det siste jeg vil er jo å ødelegge kroppen !! Mitt spm er da, er dette farlig? Vil jeg kanskje få kroniske skader o.l? Hilsen redd treningsglad jente med en del å ta av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen T Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Nå kommer det jo an på hvor mye de trener, hvor mye kcal du skal ha for å vedlikeholde / hva forbreninningen er, selv skal jeg ha ca 2500 for å vedlikeholde mitt nivå og ligger på mellom 14-1600 selv og sulter meg heller ikke, proteiner er viktig og 2gr på kg er vell ganske ideelt etter hva jeg har skjønt. Kroniske skader skal vell litt til, kan vell i så fall være noe genetiskt der? Sånn jeg ser det ( uten å vite noe mere om størrelse og slikt på deg) er vell att det ikke ser skadelig ut for min del, du sulter ikke, og får nok proteiner. Men litt mer info så kan du sikkert få mere utfyllende svar fra andre som sitter med dypere kunnskap om dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone Angelika Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Det er viktig å huske på at forfatteren av bloggen var syk med anoreksia i flere år før hun utviklet problemene hun nevner. Det er ikke slik at man risikerer å få allverdens med kroniske tilstander av å spise lite i en kort periode. Derimot synes jeg du skal sjekke ut hvileforbrenningen din, samt dager med trening for å finne ut hvor mye du faktisk forbrenner i løpet av en dag/uke, og så evt øke litt på kcal i forhold til dette. Du skriver ikke noe om hvor høy du er, hvor mye du veier, og heller ikke hvor mye du trener, så det er vanskelig å gi deg et svar på hvor mye du bør ligge på i kcalinntak. Espen T 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nathalie Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Takk for svar! Fikk litt "hetta" da jeg trener mot halvmaraton (4 kondisøkter (to intervaller + to 45 minutters økter pr idag) + to styrkeøkter som er relevante for disse målene). Jeg har en BMR på 1350 ca (vet ikke hvor riktige sånne Inbody målinger er men?). Kanskje jeg skal legge meg på 1500, så er jeg sikker på at det ikke går "gæli"? hehe.. I tillegg er det jo umulig å vite hva man bruker på trening og derfor føler jeg kaloriregnestykket blir vanskelig uansett, og har vel safet med å ligge lavt hvis dere skjønner Har hatt 1 spisedag på 3500 på lørdager også, da jeg liker å skeie ut og tenkte å teste kriweb.no sin metode. dette har fungert bra og jeg overspiser ikke på disse dagene. Tenkte å informere om dette, for jeg ender jo da opp på mindre underskudd enn om jeg hadde kjørt 1300 kcal hver dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslove Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Jeg synes absolutt du bør være forsiktig med matinntaket ditt. Husk at BMRer hva kroppen trenger for å opprettholde vanlige kroppfunksjoner (hjerteslag, pust, kroppstemperatur, osv). Om du bare legger på 150 ekstra kommer du fortsatt i et veldig stort underskudd. Hvis du trener mot halvmarator og da får fire kondisjonsøkter + 2 styrkeøkter forbrenner du mye i løpet av en uke.Har du pulsklokke, eller kan du låne noen av andre? Tror du vil bli overrasket over hvor mye du faktisk forbrenner i løpet av en uke. Hva ønsker du egentlig med treningen? Ønsker du fremgang på kondisjonen (mtp halvmaraton) er det virkelig lurt å gi kroppen nok av mat slik at den faktisk klarer å restituere seg mellom øktene, og ikke minst slik at du har overskudd til å gi alt. Bare noen små råd fra en som selv har opplevd hvor mye bedre fremgang man kan ha, både med tanke på trening og fysikk ved å spise litt mer Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nathalie Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Takk for utfyllende og bra svar Andrea! Jeg får opp på klokka at jeg brenner 300 kalorier pr. intervalløkt, 450 kalorier pr 45-minutterøsøkt og 200 pr styrkeøkt. Kan dette stemme sånn ca? Jeg kommer til å øke drastisk på kcal-inntaket og fokusere på skadefri kropp og målene med kondis og løp Så får heller kiloene komme av etterhvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslove Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Det er vanskelig å kunne stole 100% på pulsklokker, men det kan høres riktig ut. Bra at du er fornuftig og øker inntaket. For å vite hva du skal ligge på kan jeg anbefale fitnessbloggens egen kalkulator, den finner du på facebooksiden deres. Den gir en pekepinn på hva som kan være lurt å ligge på. Det er mye mulig at du får høre fra flere at du godt kan ligge lavt, men jeg personlig synes det er viktig å huske på sine egne mål med trening. Kjedelig om kostholdet ødelegger for resultatet, samtidig som om det er dumt om du presser kroppen så hardt at den sier stopp når du har et mål med å løpe halvmaraton! Ikke bli bekymret for om du raskt går opp noen kilo ved å øke inntak. Mye mulig at kroppen holder mer vann + du får jo mer mageinnhold. Dette vil stabilisere seg etterhvert:) Lykke til med halvmaraton! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nathalie Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Tusen takk for all hjelpen Andrea!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinglo Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Jeg synes dette er en kjempeflott ting å fokusere på. Det er svært mange som kjører kroppen sin veldig hardt med utrolig mye trening og i tillegg veldig lite mat, over lang tid, og som du er inne på, det øker risikoen for skader, også alvorlige, betraktelig. Du har jo fått flere gode råd i tråden her, 1300 kcal og opptrening til halvmaraton er å be om trøbbel. Nå kjenner jeg ikke sykehistorien til navngitte bloggere (sikkert i likhet med resten av dere), men jeg synes ikke at man skal bagatellisere effekten hard trening (og ikke minst lite mat) har på kroppen på sikt, og ikke minst dette med fettprosent og skaderisiko. Om man skulle være i tvil om at det er et hold i dette, ta en titt rundt på de mest ivrige defferne dere vet om (gjerne sånne som insisterer på ekstrem-kurer med jevne mellomrom) og legg merke til hvor påfallende ofte de er syke, slitne og/eller har vondt et eller annet sted. Rovdrift på kroppen fungerer bare til et visst punkt. Sola og Jane 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nathalie Skrevet 18. april 2012 Forfatter Del Skrevet 18. april 2012 Jeg er helt enig! Fokuset er ofte på helt andre ting og dette neglisjeres i stor grad. Ikke ment som kritikk, jeg hadde jo ikke tenkt gjennom dette i særlig grad selv før jeg postet innlegg her Håper FB kan lage et innlegg om dette - interessant! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.