Gå til innhold

PSMF-diett til en storkar, hjelp?

Kristoffer2

Anbefalte innlegg

Nei, jeg strør ikke om meg med penger, det er ikke en slik storkar jeg er. Jeg måler 1,73 på sokkelesten og nåla viser 93 kilo på badevekta. Jeg blir sliten i beina og andpusten av å gå opp trappene. Jeg skammer meg, noe må gjøres, og det fort. Jeg ble gjort oppmerksom på dette stedet via FHMs artikkel, og tenker da å følge det samme opplegget FHM-redaktøren hadde, med PSMF-diett og styrketrening. Jeg kan imildertid ingenting om diett og lite om kosthold generelt, og det er vel noe av grunnen til at jeg har gått ti kilo opp i vekt siden jeg begynte å trene for fire år siden...

En kroppsanalyse (du vet, type skanning som viser fettprosent og lignende) jeg tok for et par dager siden viste at jeg forbrenner ca. 2000 kalorier i døgnet uten å gjøre noe som helst. Så jeg tenker at hvis jeg har et daglig kaloriinntak på maks 1500, og trener styrke tre dager i uken i tillegg, så burde jeg være på god vei. Er 1500 for lite? Søstera mi, som kan mer om kosthold enn meg, sier det er farlig lite og at jeg bare vil forbrenne muskler med maks 1500 kalorier om dagen. Hva sier ekspertene?

Så var det denne maten da. Kostholdet mitt per i dag er det reneste Texas. Jeg spiser nachos hver fredag, og hjemmelagd pizza hver lørdag (den er svær), ellers i uken går det i diverse gryter og annet som mora mi lager og sier er sunt. Her er det forbedringspotensiale. Jeg har sett på dietten det foreslås i PSMF-artikkelen, og den er overkommelig, men bør vel har et par retter å velge mellom, for variasjonens skyld. Det ser ut til å være kylling, fisk og karbonadedeig, ispedd ymse grønnsaker det går i? Frokost er vel det største problemet. Jeg sliter med søvnen (tenk 2-4 timer hver dag før jobb), står opp ca. 6:15, og må være ute av døra 6:40 på det seneste. Klarer knapt å smelle sammen min nåværende frokost bestående av Axa 4korn og yogurt. Denne frokosten må jeg ofre går jeg ut ifra? I artikkelen forelås det kyllingfilet og grønnsaker, det er altfor mye for meg å stå og lage tidlig på morgenen. Finnes det andre retter jeg kan ha til frokost, da litt enklere og raskere å lage de dagene jeg er utslitt og har dårlig tid? På søndager jobber jeg hele dagen, og må spise lunsj på jobben. Noen forslag til enkel, mettende, PSMF-mat som kan kjøpes rett fra hylla i en dagligvarebutikk? Å gå på jobb med kyllingfileten i pose blir på en måte en smule uaktuelt.

Disse refeeds-dagene, er det noe jeg har behov for med min fysikk? Hvis ja, hva kan jeg spise? En grandis, eller er det for mye?

Er frukt helt uaktuelt utenom trening? Hører rykter om at frukten jeg forguder, den hellige bananen, er usunn, stemmer dette?

Sel-, fiske- eller lakseolje, hva er dette? Tran? Hvis nei, får man kjøpt det i en vanlig butikk?

Takker for svar, og beklager at jeg stiller mange, og sikkert dumme spørsmål. Er ikke så lett når ens kulinariske erfaring består av å slenge en grandis i ovnen, samt å spørre mamma når maten er ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til deg så ville jeg faktisk ikke anbefalt PSMF, men heller en endring av spisevaner. Det enkleste for deg hadde vært å finne et bra styrkeprogram (fullkropp 3 ganger i uka) og holde deg til å spise for det meste næringsrike og hele/naturlige matvarer mens du prøver å unngå å spise for mye bearbeided mat. Grunnen til dette er at det er mye vanskeligere å overspise på f eks biff, ris og brokkoli enn på nachos. Jeg vil tro at Vegard Lysne har en del artikler her om lavkarbo og smarte matvarevalg. Les de.

Hvis du derimot er keen på å telle kalorier så har jeg laget en liten guide her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/iifym-fleksibelt-kosthold.4826/

Her er en gullgruve for deg hvis du likevel vil bestemme deg for å følge PSMF: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/psmf-proteinsparende-modifisert-faste.79/

Er frukt helt uaktuelt utenom trening? Hører rykter om at frukten jeg forguder, den hellige bananen, er usunn, stemmer dette?

Nei, det stemmer ikke :)

Sel-, fiske- eller lakseolje, hva er dette? Tran? Hvis nei, får man kjøpt det i en vanlig butikk?

Tran ja.

Takker for svar, og beklager at jeg stiller mange, og sikkert dumme spørsmål. Er ikke så lett når ens kulinariske erfaring består av å slenge en grandis i ovnen, samt å spørre mamma når maten er ferdig...

Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme folk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig to hovedgrunner til at jeg vil begynne med PSMF. Den ene er at jeg går raskt ned i vekt på en relativt sunn måte. Den andre er at jeg faktisk trenger disiplinen en slik diett medfører. Jeg har null kontroll over mitt eget kosthold, så jeg tror at hvis jeg klarer å gå 1-2 måneder på PSMF (eller mer, eller mindre, alt ettersom), for deretter å bytte til et vanlig og sunt kosthold, à la det det ble linket til over, så vil mye være gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig to hovedgrunner til at jeg vil begynne med PSMF. Den ene er at jeg går raskt ned i vekt på en relativt sunn måte. Den andre er at jeg faktisk trenger disiplinen en slik diett medfører. Jeg har null kontroll over mitt eget kosthold, så jeg tror at hvis jeg klarer å gå 1-2 måneder på PSMF (eller mer, eller mindre, alt ettersom), for deretter å bytte til et vanlig og sunt kosthold, à la det det ble linket til over, så vil mye være gjort.

Dersom du ønsker disiplin og å gjennomføre PSMF kosthold så må du rett og slett innordne deg.

Å spise kylling og grønnsaker til frokost er null problem, lag det ferdig kvelden i forveien!

Å gå på jobb med kyllingfileten i pose blir på en måte en smule uaktuelt.

Hvorfor er det det? Du ønsker jo disiplin

Ellers vil jeg anbefale deg å ta en titt i PSMFtråden her på forumet som kirillW linket til - der finner du også oppskrifter, samt her http://forum.fitnessbloggen.no/threads/favoritt-psmf-oppskrifter.798/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på! Du er ikke alene her. Vi er vist veldig mange som starter på PSMF for tiden. Det er bare å komme i gang med en gang, les masse her, om og om igjen, og still spørsmål! :D Jeg er på dag 3 og har lært utrolig mye, er så mange kjekke folk her som hjelper og svarer på hva enn du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å tenke godt igjennom om du er motivert nok før du bestemmer deg for PSMF. Det kommer til å kreve at du setter av en del tid til matlaging, og dersom det er uaktuelt å ha med matpakke på jobb tror jeg du har en utfordring..

Lykke til uansett hva du går for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...